RR-karriären läggs på is.

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
Som det ser ut just nu läggs min rr-karriär på is. Varför då kanske någon undrar?
Första och största skälet är ekonomin, jag är TOKPANK. Det andra är min körning. Jag har inget på en bana att göra just nu.
Om man backar lite i tiden:
I maj i år började min körning lossna rejält. Från att ha legat på 57-58 tider började 56:orna dyka upp. Tisdagsträningarna 17 o 24:e gick som tåget fram tills jag vurpade i esset. Jag fick inga skador och hojen repades snabbt och jag bestämde mig för att den lilla kraschen inte skulle påverka min körning. Så fel man kan ha.
Första passet jag körde efter vurpan blev på Falken. Ok, magen var tvärtom och helt ur funktion men jag kände ändå direkt att vurpan hade planterat hjärnspöken i huvudet. Dock helt övertygad om att de snart borde försvinna och med en hel mage borde säkert körning börja gå bra igen. Tyvärr hade jag bara råd med en träning på Sviestad innan SM:t och på den gick naturligtvis hojen sönder. Inget allvarligt utan den gick att reparera under kvällen. Men det blev alltså bara 1½ pass den tisdagen. Körningen stämde inte alls. Ingen fart i böjarna, tidiga inbromsningar och helt väck inför esset. Börjar känna panik. Med vetskapen om att det troligen skulle bli min sista tävling för i år ville jag naturligtvis prestera något extra bra. Nu var det bara fredagsträningen kvar att jobba med körningen på. Tre 15-minuterspass fördelat under hela dagen borde kanske kunna räcka. Ja kanske hade det gjort det. Det får man ju aldrig veta för regnet hade bestämt sig för att sabba alla mina tre pass. Tackar för det. Båda kvalen var katastrof och mina tider var knappt bättre än första året jag körde (2003) då på en gammal Kawa. Efter andra kvalet var jag totalbesviken, superfrustrerad vansinnigt arg på mig själv. Jag ville slänga hjälmen i backen o slå hårt med en slägga på hojen, nu nöjde jag mig som tur är att slå sönder att plastlock inne i släpet. Jag försökte verkligen peppa mig själv inför andra kvalet, sa till mig själv ”jag ska köra fort, jag ska köra fort”. Jag trodde ett tag att det faktiskt gick lite snabbare men när jag kommer in för att höra hur jag ligger till får jag höra av Marie att jag hade kört på 58,4. Jag bara skrek i hjälmen o åkte ut igen för att föröka köra fortare, vilket naturligtvis inte lyckades. Tävlingen då? Jag var helt oinspirerad inför racet. Sket i uppvärmningen på morgonen och funderade nästan på att skita i racet också. Försökte väl hugga lite i starten och första varvet men sen slog jag mer eller mindre av och bara åkte för att få det avklarat.
All glädje med körning är som bortblåst. Det är väl meningen att man ska utvecklas från år till år?
När man lägger alla slantar man har och det inte ens är roligt är det nog bäst att ta en paus från RR. Som det är nu jagar jag bara resultat o tider o glömmer bort att det ska vara skojigt att köra hoj. Det som ligger närmast till hands just nu är nog att jag försöker sälja hojen och spara slantaren till nästa år för att se om åklusten kommer tillbaks. Funderar också på att byta klass. Ännu en säsong i R600 känns inte kul. Jag ska prova Maries 250 på någon träning senare i år. ERF kanske också kan vara ett alternativ.
Visst, hade jag haft pengar hade jag kanske bitit ihop och gjort det som krävs för att hitta farten igen, träna, träna träna. Iof ingen direkt nyhet att det är det som behövs för att lyckas.

Stort tack iaf till mina sponsorer och alla som hjälpt mig med hojen. Det har trots allt varit väldigt kul (för det mesta) att få vara racerförare i några år. Och självklart kommer jag att sakna depålivet. Men med lite tur kanske ekonomin och lusten är tillbaks nästa år. Å då jä…

Mad Moose skrev:
...All glädje med körning är som bortblåst...
Oj, oj, oj. Motivation, mening och mål. Altets tre hörnstenar. Ingen glädje? Sluta omedelbart. Man ska ägna sitt korta liv åt det som betyder något för en.

Rätt val, är det inte kul ska man lägga det på hyllan ett tag, racing ska va kul.
Ta ett uppehåll och kör lite träningar när du känner suget.

Känner igen mig..

På något sätt då går utvecklingen i klassen ifrån en själv.. hade det varit för några år sen hade man rockat röv, nu är man på sin höjd en medelmåtta.. En luspank sådan..

/B

Jag känner lite samma sak, SM-helgen i Sviestad var inte kul, bara frustrerande. Anledningen till att jag började med roadracing var för att jag tyckte det var kul att köra motorcykel, i helgen fanns inget av den glädjen kvar.

Nu är det nästan en månad till Karlskoga och kanske kommer suget tillbaka, kanske inte. Att sluta åka racer och gå tillbaka till en sunkig gatdiesel blir det dock inte tal om, men kanske en "Teddy", dvs "motionsåka", köra lite klubbrejs och hemma-SM på Knutstorp, bara för att det är kul liksom. Det är ju det som det trots allt handlar om.

Den här månaden ska jag iaf ägna mig åt helt andra saker, sen får vi se vad som händer.

Fler som sa att de skulle lägga ner efter rejset på Sviestad.

Det ska dock jag INTE göra. Äh, bara o köra. Fast går det brant neråt i karriären eller ingen förbättring synes närmaste 100.000kr'erna äre förstås bara att lägga ner o börja spela golf.

Den här helgen var tydligen inge bra, det velades en del i vårat stall efter helgens bravader också... :gråta

Men som sagt, man kör ju för att det är kul, är det inte det får det vänta tills det är kul igen.

Det är sorgligt att läsa sånt här. Men är inte suget kvar är det ju bara lägga det på is ett tag.

Tror att du gör rätt i att vila ett tag och känna om suget kommer tillbaka. Prova SP250 eller ERF och se om det är nått för dig. Annars kan du ju bli Marie´s mek så kan du ju bara hänga runt i depån och glassa :tummenupp

Ett attraktivt alternativ är ju att bli EMR Prospect på ERF-tävlingarna.

Ställer man kraven högt är det lätt att bli besviken, och då blir det oftast inte lika roligt heller om man misslyckas. Dessutom lätt att man sätter sån press på sig själv att man misslyckas bara därför.
Tråkigt att köra hoj? Snäpp upp er för fanken :7peta ;)
Roadracing är en sport där man sällan är nöjd, det går ju alltid alltid att åka fortare och bättre.
Ha roligt, sätt upp nåbara mål, för även om man kanske inte når hela vägen fram så har man säkerligen förbättrat en hel massa saker man kan vara nöjd med iaf.
Försök också analysera varför det exempelvis gick långsammare den här helgen(inte med surhuvet och säga att du är kass), utan fundera på vad du gjorde fel, och försök förändra det.
Pengarna är ju en annan femma, och inte alltid lösbart, men fanken ingen som skrivit i den här tråden är nästa rossi, men kan iaf köra hoj skapligt..

jag är visst nästa Rossi! Det är min framtid! :( hähä.
Nä, som du säger så har man för höga mål så blir man snabbt besviken och ledsnar snabbare om man inte lyckas komma i närheten av dom.

Jag vet inte vad mitt mål är faktiskt. Men jag försöker iaf att förbättra mig för varje race jag kör. Lyckas jag inte med det så, ja då lär jag fundera på vad jag vill hitta på härnäst.

Har själv sagt att jag ska hålla på med det här så länge jag tycker att det är skitroligt. Så länge man tycker det, så är det värt att lägga varenda krona man har på det. Men så fort man börjar känna att det inte är kul, så tycker jag man ska fundera över vad man håller på med. Okej att man kan var sur över att det går dåligt, och bli arg. Men man måste ända känna det där suget att ge sig ut på banan igen. Annars ska man nog vila ett tag.
Jag tycker att du tar helt rätt beslut i det här läget. Spara lite pengar, träna nån gång då och då, kör utan press. Då kanske du börjar tycka det är roligt igen, och då kommer varvtiderna nog automatiskt....

Hoppas du kommer och depåsteker lite ii alla fall... :tummenupp
Så ser vi fram emot comebacken...

Tempot är dessutom rätt bra uppskruvat i de flesta klasserna, så även "bra" tider räcker ju inte alltid till för framskridna placeringar. Men en fight om 14'e kan vara lika rolig som en plats om 4-5'e, iofs tror jag att fight om 1'a-platsen smäller högre ändå. Men som sagt, ha skoj och ge inte upp för mindre motgångar.
Annars hade väl jag lagt av efter mitt första kval...

Varför inte bara skita i att tävla? Sänk ambitionen och ha kul när du leker på träningar istället! Då kommer resultaten av sej själv. Man kan inte tokbryta fram flyt, det kommer när du har kul.

Det var förfanken 15 pers som körde 52'or eller fortare i superbike-racet...

Macke, japp. Kände redan så fort jag var på väg hem o hörde om Miinins dramatiska körning. Jag tänker o "vet" hur jag borde köra, men att göra det... jadu. Det är ju en annan sak. Men jag är iaf redan sugen på revanch eller att åka dit o testa nya spår.

Det var helt sjukt tajt i Superbike på Sviestad. Hoppas det syns väl på TV sen!

Mad Moose skrev:
Som det ser ut just nu läggs min rr-karriär på is. Varför då kanske någon undrar? Första och största skälet är ekonomin, jag är TOKPANK. Det andra är min körning. Jag har inget på en bana att göra just nu.

Är det inte kul är det naturligtvis helt meningslöst att fortsätta lägga ens surt förvärvade pengar på hobbyn. Men jag är helt övertygad om att suget kommer tillbaka för dig i en eller annan form. Hemligheten är nog som redan nämts att lägga ambitionsnivån på en hälsosam nivå. Men vissa har förstås större ambitionskrav och tävlingsinstinkter än andra. Skickar med en bild där du ligger som #1 som plåster på de själsliga såren :)

Bifogat

• lmssm2005-2284.jpg
    lmssm2005-2284.jpg
    127.1 KB · Visningar: 234
Jag brukar komma sist eller därikring när jag rejsar men tidigare har jag kommit sist med ett leende och ryckt på axlarna åt motorhaverier och vurpor. Jag har iaf förbättrat mig för varje race och när jag förra året körde 1.08 på Knutstorp så svävade jag på moln trots en 16:e plats i racet. Men till i år ville jag att det skulle hända saker, det har det inte gjort,trots att mina mål var ganska blygsamma (under minuten på Sviestad), den här helgen låste sig allt och jag blev bara förbannad och besviken. Vurpan och knäskadan sitter i huvudet, jag åker runt och fegar och kan inte göra något åt det. Känns som om jag kör i slow motion liksom, nånting mentalt håller tillbaka mig.

Men förhoppningsvis är det bara tillfälligt jag är less som sagt. Jag älskar det här för mycket för att lägga ner, det vet jag innerst inne, men nu känns racing lika lockande som ett hål i huvudet.

Illa illa Mats, tråkigt o höra. Hoppas saker o ting faller på plats så du kommer igen! Tills dess får du försöka hitta nått annat skoj. Går Bingolotto fortfarande på TV4? ;)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra