RR/Gata? Hur ska jag göra?

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Har ett litet dilemma här som jag tänkte kanske skulle kunna hjälpa mig med.

Skrev in mig på körskolan tidigt i vintras för nu när man var 18 så var det äntligen dags att fixa hojkörkortet som man drömt om sen man vart liten. Blev inte som planerat utan fick en pneumothorax 1 vecka innan jag skulle börja övningsköra på skolan och har inte repat mig förräns sen juni/början av juli. Ringde körskolan och kollade nya tider och har tid nu 17/18 augusti.

Har även alltid varit helt torsk på racing och tänkt att jag ska börja med RR efter jag tagit kortet. Men nu när jag fick ligga inne på sjukhuset blev ju allt jag planerat åt helvete :D

Så de senaste dagarna har jag gått runt och funderat på vad man ska köpa först. Avboka de tiderna jag har nu och börja om nu till våren, så man kan skaffa sig en RR-hoj billigt nu i höst, skaffa sin licens och börja träna/tävla så tidigt som möjligt 2012.

Jag har sånt sug efter att få köra hoj. Men när de inte öppnade förräns i maj i våras (vilket jag tycker va på tok för sent) så kanske man borde göra så många lektioner man bara hinner med innan det stänger.

Så vad tycker ni? RR eller skaffa körkortet?

Last edited:
Börja med rr! Då lär du dig köra ordentligt, och så sparar du massa pengar på ett onödigt körkort! Lycka till!!

Om det inte var för att jag är så fet och att det inte finns nån bana på rimligt avstånd så skulle jag ha kört RR i stället för på gatan. Kört trackdays och det är jäkligt mycket roligare än att köra på vanliga vägar. Rent på asfalten och ingen mötande trafik, att man blir mobbad om man är för långsam är det enda minuset! XD

BTW. Hur fick du hål på lungan?!? Min syrra blev skjuten i ryggen med pilbåge, nej det var inte jag, hur lyckas man med det annars? Alltid kul med hemska historier!

Last edited:
Om det inte var för att jag är så fet och att det inte finns nån bana på rimligt avstånd så skulle jag ha kört RR i stället för på gatan. Kört trackdays och det är jäkligt mycket roligare än att köra på vanliga vägar. Rent på asfalten och ingen mötande trafik, att man blir mobbad om man är för långsam är det enda minuset! XD

BTW. Hur fick du hål på lungan?!? Min syrra blev skjuten i ryggen med pilbåge, nej det var inte jag, hur lyckas man med det annars? Alltid kul med hemska historier!
2st än sålänge som röstat på RR :)

Hahaha pilbåge? Det jag fick var bara spontant, så lekte inte med vapen när det hände :D

7.35 in förklarar Guy martin vad han tycker om shorttrack racing!:yoparty
http://www.youtube.com/watch?v=NHId_QBpRFc&feature=related

its like watching grass grow!! ha ha så jävla bra

Last edited:
Köp en gatreggad 600 med insprut, från 01-02 och framåt. Billig, inte så kul på gata alltid (men går ju alltid att dreva om om man känner att man behöver) men grym på bana (tror jag, det är en kvalificerad gissning haha).

Köp helst en där utbudet av beggade RR-prylar är som störst, dvs en Cbr600 eller R6a.

Sen tar du kort och licens hur du vill, i vilket tempo du vill. Då kan du ju övningsköra med nån polare i höst, eller ta en intensivkurs om du har råd.

Så hade jag gjort om jag fått börja från noll igen. :)

jag vet inte hur din ekonomi ser ut. men jag är också 18 och jag kan berätta för dig att körkortet är billigare. men tänk på alla däck och drivpaket du kommer behöva köpa. och transport av hojen så du lär behöva en bil och ett släp eller en skåpbil.

blir man sugen på bana kan man alltid ta sin gathoj och köra på bana. gjorde jag

Köp en hoj och ta licens sen lägger du resten av körkortspengarna på däck och bandagar eller årskort på gelleråsen Sen är det bara träning som gäller.
Ute i trafiken är det ju bara farligt (vis av erfarenhet).
Enda anledningen jag kan se att körkortet behövs är om du vill köra på smcs kurser för att få hjälp med lite grunder och komma igång med körningen.

• Gilla
Reaktioner: H4
Är du 18 nu så skulle jag passa på och ta mellan-kortet nu direkt innan de gör om de 2013 eller när det nu var. Då kommer du behöva köra upp för tung när det är dags.

blir man sugen på bana kan man alltid ta sin gathoj och köra på bana. gjorde jag

Grejen är inte att jag ska välja att köra en utav de två sakerna, utan vilket jag ska börja med. Jag kommer börja köra båda gata OCH bana, men undrar mest om det är värt att börja med körkortet i år eller vänta tills nästa vår.

Jag lägger ned gatåkat nu och införskaffat mig en RR hoj, så mycket roligare på bana där grejerna faktiskt går att använda fullt ut :)

Så är någon sugen på en Yamaha R6 - 08 i fint skick så hojta till :)

Grejen är inte att jag ska välja att köra en utav de två sakerna, utan vilket jag ska börja med. Jag kommer börja köra båda gata OCH bana, men undrar mest om det är värt att börja med körkortet i år eller vänta tills nästa vår.

Skaffa hoj
fixa teorin + risk 1
fixa en kompis att öva med
puttra runt på konbanorna och öva öva öva
få lite gat-mil i kroppen samt stadskörning
försök hinna med risk 2:an innan sesången är över.

ta ett par lektioner så fort skolan öppnar & få bokat uppkörning.

gå sen en knix eller 2 och lite bkk & bandagar

2013-14 kan du börja satsa om du nu vill köra mer än bara bandagar fortfarande !

skit i körkortet. jag körde 100 mil på gata efter fått mitt "nödvändiga" kort innan jag testade bana, sen körde jag inte mer gata för bana är fan så mycket roligare.
så köp dig en racehoj!

Jag tog en tur idag efter en rätt intensiv sommar med massor med bana...och...det kändes helt omotiverande.
:va
Man kan inte använda hojen, man åker och sneglar efter grus (jävla svevia och formligen vräka ut oljegrus på varenda väg i krokarna), vilt, slåttermaskiner och galna bilister.

Det är bara rätt obehagligt/odugligt att åka gata, visst är det rätt skönt att få lite luft, men det får jag på en löprunda i skogen med...

Ta licens och börja med RR-träningar, ta kortet efter det om du känner dig redo, då har du säkert skaffat trafikvana redan via bil, och hoj kan du köra...så det blir billigare så.

Tycker att det beror helt på hur du är som person.

Jag själv kör en del bana (på ren amatörnivå) och gatåkningen för mig är i princip helt meningslös rent körningsmässigt. Känns som att man får rulla runt på typ halva sin "förmåga" pga alla yttre faktorer för att det inte ska bli för riskfyllt om olyckan är framme. Plus att jag tycker att det är rätt obehagligt med all annan trafik, att man till skillnad mot en bana har möten osv.

Däremot kör jag en del gata av rent sociala skäl. Det är trevligt att åka iväg och bada nånstans, eller hänga på något fik och snacka skit med massor av olika människor med samma intresse. Men det ger inte särskilt mkt i form av bra, skön körning.

Så om hornen växer okontrollerat på dig och du "måste" race:a och busa vart du än ska så skit i gatåkat av säkerhetsskäl.

Om du faktiskt kan hålla igen och spara bombandet till dina bandagar så kan körkortet vara ganska skönt att ha just av ovanstående anledningar.

Tycker att det beror helt på hur du är som person.

Jag själv kör en del bana (på ren amatörnivå) och gatåkningen för mig är i princip helt meningslös rent körningsmässigt. Känns som att man får rulla runt på typ halva sin "förmåga" pga alla yttre faktorer för att det inte ska bli för riskfyllt om olyckan är framme. Plus att jag tycker att det är rätt obehagligt med all annan trafik, att man till skillnad mot en bana har möten osv.

Däremot kör jag en del gata av rent sociala skäl. Det är trevligt att åka iväg och bada nånstans, eller hänga på något fik och snacka skit med massor av olika människor med samma intresse. Men det ger inte särskilt mkt i form av bra, skön körning.

Så om hornen växer okontrollerat på dig och du "måste" race:a och busa vart du än ska så skit i gatåkat av säkerhetsskäl.

Om du faktiskt kan hålla igen och spara bombandet till dina bandagar så kan körkortet vara ganska skönt att ha just av ovanstående anledningar.

Dagens sanning. Du använder en hoj som den ska användas.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman