RR/Gata? Hur ska jag göra?

Grejen är inte att jag ska välja att köra en utav de två sakerna, utan vilket jag ska börja med. Jag kommer börja köra båda gata OCH bana, men undrar mest om det är värt att börja med körkortet i år eller vänta tills nästa vår.

Börja med licensen och banåkning. Du kommer spara pengarna för körkort, för när du åkt lite inser du att ska du få någon som helst kick eller njutning av att köra gata kommer du dö innan vintern kommer...
Pengarna kommer säkert behövas också för riktig banåkning.

Jag förstår inte att det är frågan om det ena eller det andra!

Börja med båda, direcKt!

RR är lagom enkelt!
Körkort, kommer du hursomhälst ha glädja av restan av livet!

Det är ca. 600 aktive RR licenser ( alla vill älska 601), det finns ca. 305.000 hojåkare - vär konsekvent nu när du är ung - fixa båda. Och du ger dig själv möjligheten att designa just ditt hojliv från start!

Ok, jag är gammal - men, jag älskar båda bana och alla upplevelser jag får via lsndsvägsåket oxå!

Lycka till

Säg att jag åker och skaffar en banhoj kanske nu nästa vecka. Hinner man skaffa sin licens i år och vart kan jag se vart alla licensdagar är? Svemo?

Vilken nivå är du på som förare? Du lär ju inte få en licens om du inte ens kan köra än. Dock röstar jag på RR iaf, roligare kan man inte ha med bensin :fakta

Vilken nivå är du på som förare? Du lär ju inte få en licens om du inte ens kan köra än. Dock röstar jag på RR iaf, roligare kan man inte ha med bensin :fakta
Kört cross hela mitt liv, dock inte satt mig på en "riktig" motorcykel än.

Körkort ffs! Du kan ju köra bana med din gathoj också. Finns ju inget roligare än att sticka ut med polarna en heldag och leta nya vägar.

Sen hur ofta har du tillfälle att köra bana? 1-3 gånger i månaden? Gata kan du ju köra när du vill och kan dessutom ta hojen till banan o slippa klabba med släp/buss.

Bana är skitskoj men att bara ha en räser är inte ett alternativ för mig. Nu kör jag ju iofs inte sporthoj då de inte är min kopp te men jag kan ju förstå om de känns lite tafatt att ge sig ut på vägen efter några bandagar på en 1000cc sportis.

Ta körkort och kör bana med gathojen. Blir du helt frälst och tyckar att gata suger så skaffa en räser blir mitt råd.

Bana är mycket roligare, säkrare, tryggare och mer utvecklande. Dessutom träffar man en himla massa kul folk i depån :tummenupp Nackdelen är att det är våldsamt dyrt, lite beroende på vars man bor dock. Men du måste ha transport till banan, dvs köpa bil med krok och släp eller en racebuss plus någon som kör om du inte tar bilkort själv, träningarna kostar, krascherna brukar bli fler, däcken slits betydligt mycket fortare osv. En racehelg är ju klart dyrare än vad årsförsäkringen kostar för gathojen :gnissla

Men det är det helt klart värt, för det är som sagt förbannat kul :tummenupp

Börja med licensen och banåkning. Du kommer spara pengarna för körkort, för när du åkt lite inser du att ska du få någon som helst kick eller njutning av att köra gata kommer du dö innan vintern kommer...
Pengarna kommer säkert behövas också för riktig banåkning.

:fakta

Ta körkortet senare när du vet vad du har tänkt att göra med hojen på gatan.

En racehelg är ju klart dyrare än vad årsförsäkringen kostar för gathojen :gnissla

Jag skulle säga att för en 18-åring är årsförsäkringen på hojen klart dyrare än en racehelg.

Last edited:
Vart hittar jag reglementen över de olika klasserna och vad för krav som ställs på hojarna? Vill ha så mycket info som möjligt :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT