Vart skriver jag att jag "måste" höja dom? Jag skrev bara att jag ska göra det. Jag har själv inte kört RR så du vet säkert mer om det än mig vad som krävs. Däremot så vet nog jag mer än dig hur det är att vara kort. Jag pratar rent generellt om hojåkningens nackdelar när man är liten och antog att det även spelar roll inom RR såväl som gatåkning eftersom vi ändå kör och hanterar sporthojar. Klart det finns tjejer inom eliten som klår killar som Caroline som ni nämner, men tror inte att majoriteten av eliten är i den längden och tjejer?
Jag kanske har fel vad vet jag, kan bara nämna de nackdelar storleken ger för mig.
Jag vet att du inte skrev måste, men du la fram det som något negativt när det i själva verket bara ger dig mer markfrigång, vilket de flesta eftersträvar.
Sambon kör också och är ganska noob, så jag vet (tyvärr) alltför väl vad som upplevs som svårt och tungt. Jag vet också att 95% av de momenten handlar mer om taskig balans och kvinnligt bristande jävlaranamma än styrka.
Jag hade en gång en kompis med som skulle få åka hoj för första gången. Kille på knappt 180 med rätt välbyggd kropp (gym-tränad) osv.. Då jag hade lite genomgång med honom medan han bytte om bad jag honom flytta ut hojen lite så jag fick dra på mig pyjamasen. Han höll på att tappa den typ 4 ggr, klagade över hur JÄKLA tungt det kändes och var precis hur osäker som helst. Samtidigt finns tjejer som problemfritt baxar runt på betydligt tyngre hojar.
Jag förstår att storlek och styrka spelar roll om man ska dra en hoj i uppförsbacke, men läser du trådrubriken är det knappast relevant

Och som Gustav säger, den absoluta eliten är till majoriteten byggda som småtjejer iaf. Även om det finns undantag (Simoncelli).
Så nej, att tjejer inte tar för sig och blir bra på saker (inte bara att de inte vinner VM) beror snarare på bristande vilja och nån sorts medfödd önskan om att bli lite omhändertagna av en redig karl. I kombination med mönstret att tjejer inte klarar av att vara sämst. Som kille är man sämst varje gång man börjar med nåt nytt, något många killar gör ett antal ggr genom livet. När man som man är sämst vill man ta sig ur det och tränar ännu mer. När en tjej däremot är sämst så skäms hon (trots självklarheten i att den som gjort något i en kvart är sämre än de som hållt på 2 år) och lägger av. På så sätt blir tjejer heller aldrig bra på nåt, självförtroendet däremot går i en nedåtgående spiral och argumenten om att tjejer inte kan för att de är för svaga osv blir en självuppfyllande profetia.
Slå ett slag för jämlikheten, träna på det du är dålig på istället för det som går bra. Lär dig hantera hoj lika bra som dina bröst-lösa fränder sätt ett exempel för alla andra smurfar där ute

Ps. Jag ska fan sätta sambon i träningsläger där hon ska få dra sin hoj in/ut garaget (vi har lite knivigt garage med smal dörr och lite backe innan så det är inte så lätt) 30 ggr i sträck. Få upp/ned den från depåstödet 30 ggr i rad och backa med hojen i en 8a 30 varv eller nåt.. Sen ska hon få en klunk vatten, en klapp på axeln och ett äpple - sen får hon göra om det!!!! :gestaposambo#1