RR-förarens optimala anatomi

Vart skriver jag att jag "måste" höja dom? Jag skrev bara att jag ska göra det. Jag har själv inte kört RR så du vet säkert mer om det än mig vad som krävs. Däremot så vet nog jag mer än dig hur det är att vara kort. Jag pratar rent generellt om hojåkningens nackdelar när man är liten och antog att det även spelar roll inom RR såväl som gatåkning eftersom vi ändå kör och hanterar sporthojar. Klart det finns tjejer inom eliten som klår killar som Caroline som ni nämner, men tror inte att majoriteten av eliten är i den längden och tjejer?

Jag kanske har fel vad vet jag, kan bara nämna de nackdelar storleken ger för mig.

Jag vet att du inte skrev måste, men du la fram det som något negativt när det i själva verket bara ger dig mer markfrigång, vilket de flesta eftersträvar.

Sambon kör också och är ganska noob, så jag vet (tyvärr) alltför väl vad som upplevs som svårt och tungt. Jag vet också att 95% av de momenten handlar mer om taskig balans och kvinnligt bristande jävlaranamma än styrka.

Jag hade en gång en kompis med som skulle få åka hoj för första gången. Kille på knappt 180 med rätt välbyggd kropp (gym-tränad) osv.. Då jag hade lite genomgång med honom medan han bytte om bad jag honom flytta ut hojen lite så jag fick dra på mig pyjamasen. Han höll på att tappa den typ 4 ggr, klagade över hur JÄKLA tungt det kändes och var precis hur osäker som helst. Samtidigt finns tjejer som problemfritt baxar runt på betydligt tyngre hojar.

Jag förstår att storlek och styrka spelar roll om man ska dra en hoj i uppförsbacke, men läser du trådrubriken är det knappast relevant :).

Och som Gustav säger, den absoluta eliten är till majoriteten byggda som småtjejer iaf. Även om det finns undantag (Simoncelli).

Så nej, att tjejer inte tar för sig och blir bra på saker (inte bara att de inte vinner VM) beror snarare på bristande vilja och nån sorts medfödd önskan om att bli lite omhändertagna av en redig karl. I kombination med mönstret att tjejer inte klarar av att vara sämst. Som kille är man sämst varje gång man börjar med nåt nytt, något många killar gör ett antal ggr genom livet. När man som man är sämst vill man ta sig ur det och tränar ännu mer. När en tjej däremot är sämst så skäms hon (trots självklarheten i att den som gjort något i en kvart är sämre än de som hållt på 2 år) och lägger av. På så sätt blir tjejer heller aldrig bra på nåt, självförtroendet däremot går i en nedåtgående spiral och argumenten om att tjejer inte kan för att de är för svaga osv blir en självuppfyllande profetia.

Slå ett slag för jämlikheten, träna på det du är dålig på istället för det som går bra. Lär dig hantera hoj lika bra som dina bröst-lösa fränder sätt ett exempel för alla andra smurfar där ute :tuttar

Ps. Jag ska fan sätta sambon i träningsläger där hon ska få dra sin hoj in/ut garaget (vi har lite knivigt garage med smal dörr och lite backe innan så det är inte så lätt) 30 ggr i sträck. Få upp/ned den från depåstödet 30 ggr i rad och backa med hojen i en 8a 30 varv eller nåt.. Sen ska hon få en klunk vatten, en klapp på axeln och ett äpple - sen får hon göra om det!!!! :gestaposambo#1 :whip

Jag tror inte man rakt av kan jämföra kroppskonstitutionens betydelse mellan MotoGP och racing med standardhojar.
I motoGP anpassas hojen efter föraren, i standardracing får man inte göra det, eller det är iaf inte praktiskt möjligt pga regelverk och i det tycker jag att M155E har en poäng.

Jag menar, hur tänker mctillverkarna när de bygger en 1000cc hoj som ska passa alla kroppar, det går ju oftast inte ens att ändra fotpinneplaceringen på de flesta originalfotpinnar...
T,o,m, bromshandtaget har oftast fast position om man inte filar bort styrstiftet.

Hur många hojar kan man ens välja "rätt" fjädrar till originalfjädringen efter sin vikt när man köper en ny hoj?

Rent kroppstekniskt borde tjejer kunna hävda sej bra, oftast mindre styrka i förhållande till vikt men det borde vara central kondition och god rygg/bålstyrka som är viktigast.

Varför är det då inte fler tjejer i toppen, är testosteron hela förklaringen??

Klart M155E har rätt. Hur kan någonting bli bättre av att exempelvis förstöra hela motorcykelns geometri genom sänkningssatser och cpinställningar på fjädring?

Jag tror inte man rakt av kan jämföra kroppskonstitutionens betydelse mellan MotoGP och racing med standardhojar.
I motoGP anpassas hojen efter föraren, i standardracing får man inte göra det, eller det är iaf inte praktiskt möjligt pga regelverk och i det tycker jag att M155E har en poäng.

Jag menar, hur tänker mctillverkarna när de bygger en 1000cc hoj som ska passa alla kroppar, det går ju oftast inte ens att ändra fotpinneplaceringen på de flesta originalfotpinnar...
T,o,m, bromshandtaget har oftast fast position om man inte filar bort styrstiftet.

Hur många hojar kan man ens välja "rätt" fjädrar till originalfjädringen efter sin vikt när man köper en ny hoj?

Rent kroppstekniskt borde tjejer kunna hävda sej bra, oftast mindre styrka i förhållande till vikt men det borde vara central kondition och god rygg/bålstyrka som är viktigast.

Varför är det då inte fler tjejer i toppen, är testosteron hela förklaringen??

Det är nog inte ens 5% av hojarna, ens i rookie, som har original stötdämpare, fotpinnar osv.. Många har dessutom bytt ut bromsar mm för att få bättre känsla och full justerbarhet.

De hojar som inte går att justera ens det minsta är knappast hojar det racas med iaf.

Tjejers främsta argument brukar vara att de inte når ner till marken. Man kör väl inte hoj med fötterna i marken eller? Och kan 12-åringar på 1,50 köra 125-cross så kan nog en tjej på 160 glida ner lite och få ner ena foten lite i backen också.

Det finns ett antal tjejer även här på SH som förvisso inte kör racing, men som är ett äpple höga och klarar sig alldeles utmärkt. Att nästa tjej som är nästan en dec längre än den kortaste då hävdar att längden är problemet blir bara en dålig ursäkt, ledsen men så ere. Sen är det klart att det inte underlättar att knappt nå ner, men det är bara en sak till att lära sig hantera. En rätt liten sak därtill jämfört med allt man måste få till för att "kunna" köra hoj.

Nej, jag står fast vid att tjejer presterar sämre för att de inte tror på sig själva. Skulle de va lika målmedvetna och villiga att göra bort sig (eller förstå att de inte gör det rättare sagt) som killar som är noobs så skulle de prestera minst lika bra.

Vem tror att Dani Pedrosa LÄRDE sig köra på en hoj med specialbyggt chassie för hans 150cm?

Så nej, att tjejer inte tar för sig och blir bra på saker (inte bara att de inte vinner VM) beror snarare på bristande vilja och nån sorts medfödd önskan om att bli lite omhändertagna av en redig karl. I kombination med mönstret att tjejer inte klarar av att vara sämst. Som kille är man sämst varje gång man börjar med nåt nytt, något många killar gör ett antal ggr genom livet. När man som man är sämst vill man ta sig ur det och tränar ännu mer. När en tjej däremot är sämst så skäms hon (trots självklarheten i att den som gjort något i en kvart är sämre än de som hållt på 2 år) och lägger av. På så sätt blir tjejer heller aldrig bra på nåt, självförtroendet däremot går i en nedåtgående spiral och argumenten om att tjejer inte kan för att de är för svaga osv blir en självuppfyllande profetia.
Ska man tolka det som att du menar att de tjejer som trots allt är bäst i världen på något i själva verket borde vara killar eftersom ju tjejer lider av bristande vilja att bli bäst baserat på att det inte finns några tjejer som kör MotoGP? :tungan

Last edited:
Det är nog inte ens 5% av hojarna, ens i rookie, som har original stötdämpare, fotpinnar osv.. Många har dessutom bytt ut bromsar mm för att få bättre känsla och full justerbarhet.
Jo det har du rätt i, fel av mej att hoppa mellan gat och racehojar i mitt resonemang....

Vem tror att Dani Pedrosa LÄRDE sig köra på en hoj med specialbyggt chassie för hans 150cm?
Jag, kanske inte specialbyggda just för honom men han LÄRDE sej iaf inte köra på fullstora hojar :D

"His first racing bike was a minibike replica of Kawasaki, which he got at the age of six and which he used to race with his friends. Pedrosa experienced real racing at the age of 9, when he entered the Spanish Minibike Championship and ended his debut season in second place, scoring his first podium finish in the second race of the season. The next year, Pedrosa entered the same championship, but health problems prevented him from improving his results and he ended that season in 3rd position."

Att säga vad som är den perfekta anatomin för en RR förare kanske inte är helt lätt att definiera även om jag liksom TS tycker det är en kul tanke att fundera på :)
Med tanke på att det som är uppe i toppen och fightas har åtminstone ganska olika kroppar så sitter det mesta nog uppe i knoppen, varesej man är tjej eller kille, dock måste ju även materialet vara någorlunda rätt för föraren om det ska funka optimalt :tummenupp

Last edited:
Ni svävar iväg på hojen konstruktion som redan har löst genom att tillverka de hojar som är med i MotoGp.

Själv tror jag att kortare ben, längre överkropp med längre armar och lång hals kan hjälpa en rätt mycket vid hänget så man får vikten på rätt ställe för att kunna ha en högre kurvhastighet.

Ni svävar iväg på hojen konstruktion som redan har löst genom att tillverka de hojar som är med i MotoGp.

Själv tror jag att kortare ben, längre överkropp med längre armar och lång hals kan hjälpa en rätt mycket vid hänget så man får vikten på rätt ställe för att kunna ha en högre kurvhastighet.
Nja. Pedrosa har inga problem med kurvhastigheten trots att han varken har långa ben eller armar. Lorenzo är den med kanske högst fart mitt i kurvan medan Stoner har högst ut, om man ska generalisera. De två har ju väldigt normal kroppsbyggnad och är ganska små - 170-171cm.
Pedrosa är så liten så hans problem är mer vid inbromsning och ut ur kurvorna där han inte kan flytta tyngdpunkten tillräckligt långt fram eller bak.
Tror det är väldigt svårt att dra slutsaster kring vad som är bäst för olika saker ger olika fördelar, 210 och 115 kg är dock sämre än 163 cm och 60 kg.

328957_2488776704853_1415767255_32830886_1314688348_o.jpg

Kanske ska börja satsa på att lära mig köra denna hoj istället, den kan jag ju ialf lyfta upp och traska iväg med ifall när jag känner att mitt generellt kvinnliga avsaknande av jävlaranamma kommer ikapp mig...

Jag väljer här att göra om frågan så stackars ts får ett svar;
Om vi säger att vi har 10 förare. Alla har EXAKT samma mentala förutsättningar, samma fysiska styrka och kondition, samma hoj men alla förare är byggda på olika sätt (längd, vikt, huvudstorlek). Vilken kroppsbyggnad gör det snabbaste varvet?

TS har ju fått svar. Dani Pedrosa är 150 lång och väger 50 kg, men är stark nog att hantera hojen och har kondition att hålla ett helt race. Kan han banta 5 kg är det väl ännu bättre, tjokkis!

En vidareutveckling av det som tråden delvis (kapad version) kom att handla om. Jag tog det här grundexemplet bland lite vänner i helgen. Där en tjej (rätt trovärdig källa som inte fabricerar sånt här) hade sett en undersökning som delvis förklarade min påstådda tes om att tjejer helt enkelt var sämre än killar (det var övervägande tjejer där så det var kul att provocera lite).

Den gick ut på att tjejer o killar i genomsnitt var lika smarta, hade lika bra förutsättningar mentalt osv. Men att fördelningskurvan avvek något. Det som visat sig (och det var en jätte, jättestor studie som gjorts) var att tjejer hade mkt mindre spridning på potential än killar, även om genomsnittet var detsamma.

Det ger att det krasst finns mkt färre tjejer som är kompetenta för elitnivå, både inom idrott, yrkeslivet (börs-VDar och forskningschefer), men också att det inte alls var lika många tjejer som var totalt värdelösa (nike-skor, kamphund och tatuerad hals).

Summan är alltså förenklat att dåliga killar är MKT sämre än dåliga tjejer, men att bra killar också är mkt bättre än bra tjejer. Så på elitnivå där förlorare av alla de slag sållas bort omgående ska det till en riktig spjutspets-tjej för att hänga med den bästa gruppen män!

------------------

För att lägga en mer vetenskaplig ton på det hela.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien