RPM-rekord

Det stämmer väl inte va? Både elmotorer och bensinmotorer har uteffekten angiven som effekt. Elmotorn kräver dock ungefär en tredjedel så mycket effekt för att ge ut samma effekt som en bensinmotor.

Jo, men elmotorer "trivs" inom ett bredare varvtalsområde, så därför brukar man kunna gå ner på ungefär en tredjedel i effekt när man elkonverterar.

Det baseras på dom "kit" för att elkonvertera VW-golf/caddy jag har sett till salu, inte egna erfarenheter,

Dom konverterade bilarna kanske är tokslöa, vad vet jag...

Elmotorer har maximalt vridmoment redan från noll rpm. Därför känns kanske en elmotor lika effektfull som en bensinmotor med trippla effekten i låga hastigheter. I högre hastigheter borde det rimligen bli en rejäl skillnad dock. Om effekten är en tredjedel minskar maxhastigheten med ca 30 % (om min grova uppskattning stämmer).

Den egentliga anledningen till att dina kit har en tredjedel av effekten är nog att det skulle bli för dyrt annars.

MVH

Herr Syltburk

Jo, men elmotorer "trivs" inom ett bredare varvtalsområde, så därför brukar man kunna gå ner på ungefär en tredjedel i effekt när man elkonverterar.

Det baseras på dom "kit" för att elkonvertera VW-golf/caddy jag har sett till salu, inte egna erfarenheter,

Njaa. Säg att man behöver 10kW och har ett bilbatteri på 60Ah
10,000W / 12v = 833 A .. 60/833 Ah = 0,07 timme = 4,2 minuter

Ett vanligt batteri funkar inte
Därför batterier till truckar/bilar kostar en förmögenhet

Framförallt så är vanliga "bilbatterier" inte gjorda för cyklisk drift, ett par tio djupurladdningar och du kan kasta det på sopberget.

Riktiga batterier för cyklisk drift kostar skjortan och är tunga som bly/syra.

NiCd är väl numera förbjudet på grund av cadmiumets miljöfarlighet.
NiMh har nästan samma fördelar som NiCd, men är mindre giftiga.

Riktiga LiPo batterier är känsliga som spädbarn och svindyra, men kan du bygga en bra balanseringsladdare som laddar cellerna individuellt så är det givetvis "the way to go!"
Högst energitäthet per viktenhet och numera lämmnar dom tillräckligt höga strömmar också.

Jag såg en elkonverterad Skoda pickis till salu en gång. En toppfart på 70-80kmh har jag för mig att det var säljaren angav då.

Jag såg en elkonverterad Skoda pickis till salu en gång. En toppfart på 70-80kmh har jag för mig att det var säljaren angav då.

Skoda byggde egna (eller levererade tomkarosser till en byggare) för typ 20 år sedan.
Jag har glatt väntat på att dom skulle komma ut på svenska marknaden vilket dom inte har gjort? :va

Den lilla sväng jag provkörde kändes den inte helt hopplös.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage