Rpm & hastighetssignal R6 -03

247365

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
hässleholm
Hoj
Superduke 990 -07
PROBLEMET LÖST



hej.
sökt / mätt efter signalerna ett gäng gånger nu men hittar dom inte :huvet

har mätt med multimeter ställd på ac 20v, svart sladd på ordentlig jord
och röd sladd på samtliga stift bak på hastighetsmätaren, ska tydligen va en signal mellan 1-6v ac (beroende på varv/hastighet

någon som gjort detta på en -03:a innan? mkt tacksam för svar.
gäller montering av G.P.t växelindikator.

på -06 och upp hittar jag massa info men tyvärr stämmer det inte överens med min hoj.

tack på förhand / Kalle
 
Last edited:
ingen som kopplat in växelindikator på R6 -03 till -05 ?

såg att plug and play enheterna till min även passar på R1 -02 till -06

någon som gjort det på en sådan?

tack på förhand / Kalle
 
Det är inga analoga signaler, så du kommer inte att kunna mäta upp dem. RPM brukar komma från ECU'n på tändspolens primärsida. Hastighetssignalen (åtminstone på Suzuki) kommer från en induktiv givare vid utgående axel på motorn. Alternativt kan man köpa en variant av indikatorn med givare man sätter vid hjulet och mäter på t ex skivans skruvar.
 
Tack för svar :) haft lite garage paus men är tillbaks i gruvan nu.

fattar vad du menar, så har letat upp signalerna vid boxen och tagit signalerna där istället,

men funkar inte ändå :va

på utgången från hastighetsgivaren har jag 4,2v ac och minskar lite när jag gasar med växel i.

och på Rpm signalen som jag tagit vid boxen till en av tändspolarna har jag 0,02v dc på tomgång (får ingenting på ac)
och ca 0,14v på 10,000 rpm
fattar att det ska vara en puls av något slag men hur mäter jag den?
växelindicatorn godtjänner den inte iaf :(


kan ju inte stämma? har ritat in på bilden var jag tagit signalernaVäxelindicator.jpg
Nr27: speed sensor
Nr15: tändspole 1

Sjukt tacksam för hjälp!
 
Last edited:
Utan att veta hur det fungerar på din hoj så är det mest logiska att det kommer en puls per motorvarv på en av kablarna. Det bästa är att ta fram oscilloskopet och titta på hur signalerna ser ut, men om du saknar den möjligheten ställer du multimetern på frekvens: 1000 rpm = 1000/60 = 16.7 Hz.

Men förhoppningsvis är det någon här som vet vilken kabel det är eller kan komma med bättre förslag.
 
Last edited:
Den sensor du tar hastigheten från, är det pickupen på vevaxeln som styr tändboxen? I så fall plockar du upp varvtalet både från pickupen och tändspolen och det lär ju inte funka. Blir lite förvirrad, eftersom jag på GPt's hemsida enbart hittar växelindikatorer för mekaniska hastighetsmätare.
 
Den sensor du tar hastigheten från, är det pickupen på vevaxeln som styr tändboxen? I så fall plockar du upp varvtalet både från pickupen och tändspolen och det lär ju inte funka. Blir lite förvirrad, eftersom jag på GPt's hemsida enbart hittar växelindikatorer för mekaniska hastighetsmätare.

nej jag tar hastighetssignalen från hastighetsgivaren på växelådan.
och i instruktionerna står det att den inte fungerar på fordon med mekanisk hastighetsmätare.
och denna indikatorn är det, har inte mer info än såhär då den följde med hojen löst (ny i låda)
IMG_9351.JPG
 
Har ju glömt att uppdatera med att det löste sig genom att ta varv signal från vevaxelgivaren istället:)
funkar klockrent nu :)
Tack alla
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top