Royal Enfield Classic 350 (reborn)

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Gå inte helt crazy på däck. Då blir den bara ostyrig.
Och känn efter själv, lita inte på fabrikens fjäderrekommendationer, det är bara utgångsvärden. Kolla om du kan göra en bra grundinställning först.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Dom måste vara av nått slags grövre slag, som för hårt arbetande i skogen eller i gruva/stenbrott. Jag måste bara vänta tills den blir riktigt dammig först så att det ser bra ut.

lita inte på fabrikens fjäderrekommendationer,
Nej precis. Fjädringen är jag inte riktigt klar över hur jag ska ha den. Nu sitter den på steg #4, ganska styvt dvs. Detta för att hojen ska klara av min Camilla också när jag övar på att skjutsa passagerare. Vi får inte säga att hon är tjock eller tung, då blir hon arg, hon har bara 'lagt på sig över vintern'.

Jag tror bästa läget för mig ensam på hojen vore #2, eller rent av #1. Då sitter jag bättre i sadeln tycker jag, liksom lagom över hela sätet. Ju styvare bakfjädrar desstom mer fram i sadeln sitter jag.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Semestern är över men inte värmen, hoppas hojvädret håller sig till .. december!

Vi (jag och Camilla) har rullat runt både Södertörn som Sörmland nu ganska mycket, upptäckt småvägar, genvägar, senvägar, och flera nya småfik och smultronställen. Man kan nog säga att jag fått ett rätt så permanent 'bagage' på hojen nu :LOL: .. nej jag klagar inte, jag är bara glad att jag får ut min älskling i friska luften och på någon sorts 'äventyr', även om det inte är någon camping eller ens längre resor. Nu har jag båda mina älsklingar med mig på fritiden, och jag får bränna bensin bakom styret med passagerare så att säga.

Dock pallar min rumpa mer än Camillas, så vissa dagar har jag helt fritt att reka efter nya vägar och spännande platser. Oftast glömmer jag att fota då allt är så spännande att man bara vill uppleva. Men bland kommer ajfånen fram.

Någonstans i sjundareviret, på vargspaning ..., ?

IMG_7099.JPG
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Wow, utmärkt! Då kommer det finnas varg till mig sen! Ooohhh så spännande!

Länsstyrelsen tillåter skyddsjakt på vargen

STOCKHOLMS LÄN På tisdagen meddelade länsstyrelsen att en ensam varg får skjutas i ett område väster om Nykvarn.
Myndigheten förklarar varför beslutet kommer just nu.

Området som omfattas av det så kallade skyddsjaktsbeslutet ligger söder om E20 och norr om Yngern, med Nykvarn längst i öster och sedan västerut, förbi Svartbro och Nygård till väg 223 mot Laxne. Bakgrunden är den varg som rört sig i Nykvarn sista tiden. Den senaste tidens observationer är dock inte de första. LT har vid upprepade tillfällen rapporterat om hur katter försvunnit i såväl Järna som Mölnbo, efter att vargen observerats. Tidigare i år blev även en hund i Järna attackerad av en varg.

 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er

Länsstyrelsen tillåter skyddsjakt på vargen

STOCKHOLMS LÄN På tisdagen meddelade länsstyrelsen att en ensam varg får skjutas i ett område väster om Nykvarn.
Myndigheten förklarar varför beslutet kommer just nu.

Området som omfattas av det så kallade skyddsjaktsbeslutet ligger söder om E20 och norr om Yngern, med Nykvarn längst i öster och sedan västerut, förbi Svartbro och Nygård till väg 223 mot Laxne. Bakgrunden är den varg som rört sig i Nykvarn sista tiden. Den senaste tidens observationer är dock inte de första. LT har vid upprepade tillfällen rapporterat om hur katter försvunnit i såväl Järna som Mölnbo, efter att vargen observerats. Tidigare i år blev även en hund i Järna attackerad av en varg.

Fy fan kan dom inte låta djuren få leva...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag är inte heller ute efter att döda djuren. Jag menade att vargen kommer att finnas där för mig att *titta på* och fota, helst tillsammans med någon av mina motorcyklar. Jag har nu varit i det avsedda området både med min KLX230 och Enfiled, jag måste säga att jag förstår varför vargen trivs där. Det är trollskt vackert i dom skogarna, och sjöarna ligger stilla och mörka, nästan som nån skräckfilm.

Jag tror inte jag behöver vara rädd för vargen, den kommer förhoppningsvis inte att attackera mig då vargar i regel inte ger sig på människor:

"Attacker mot människor verkar historiskt ha varit återkommande, men relativt sällsynta händelser i Europa. Åtminstone ett hundratal sådana attacker har skett under 1700- och 1800-talen i Fennoskandien. Det verkar ha varit frågan om enskilda vargar eller vargflockar som lärt sig att döda människor, främst barn i åldern tre till tolv år, och fortsatt med attackerna tills de blivit dödade. Vargarna har inte varit rabiessmittade, utan tycks ha jagat för föda. Angreppen har utförts i fattiga trakter, med mycket begränsad tillgång till vilt, liksom i dagens Indien"
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
"Området som omfattas av det så kallade skyddsjaktsbeslutet ligger söder om E20 och norr om Yngern, med Nykvarn längst i öster och sedan västerut, förbi Svartbro och Nygård till väg 223 mot Laxne."

Jag passade på att skapa en grafisk representation av detta område, och jag döper det härmed till VARGHEM. Jag kommer att vistas en hel del tid i området, ska ordna ett par grova däck till min Enfield, typ "Anakee Wild".

Varghem.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi kanske ska hålla tråden till motorcykeln i fråga. Vargdiskusionen kanske ska ha en egen tråd då den annars riskerar att ta över.
Mvh Daniel
Då får TS starta en ny tråd där motorcykeln ifråga används för att köra på vägar i områden där det kan finnas varg men också andra djur.
För annars blir det flykt från ämnet om djuret inte är varg...
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Då får TS starta en ny tråd där motorcykeln ifråga används för att köra på vägar i områden där det kan finnas varg men också andra djur.
För annars blir det flykt från ämnet om djuret inte är varg...
Jag tänkte bara eftersom vargdiskusioner brukar kunna röra upp mycket känslor. Men så länge TS och övriga är nöjda så kör på ?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Från innan det började bli kallt här i Stockholm.

.. nej, jag vet inte vad det står på väggen. Det är vid Subtopia, en bit från där jag bor. Camilla brukar vilja åka hit och kolla på 'ny graffitti', och då måste jag lyda.

IMG_7559.JPG

Och så en i färg också.

IMG_7567.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jamen .. visst gör det! Bra där Tomsta.

Min hjärna registrerar dessvärre inte former som inte följer den inlärda standarden för vanliga typsnitt. Och min fantasi lutar väl mer åt livets andra nöjen. Men nu ser jag faktiskt ganska tydligt att det står "subtopia". ?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top