Royal Enfield Classic 350 (reborn)

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Kollade, men vi har ingen tråd om denna ännu så jag drar igång en. Köpte denna Classic 350 igår, faktiskt ganska implusivt gällande färgen då jag egentligen ville ha den ljusblåa, men mest pga pressen och ha-begäret då det bara fanns två, mattsvarta, kvar i Sverige enligt importören i Norrvalla.

Den kostade mig 60000+ 2500 i omkostnader (SEK), och jag kunde köra hem den direkt efter att deras mekaniker, en äldre herre med kompetens och pålitlighet, hade kännt på skruvarna och pumpat däcken. Vår ordförande i min BRF var mycket snäll och körde mig till Maskinservice i Norrtälje, och följde mig sedan hela vägen hem i 120 blås i stark vind och solsken på E18, med aningens avund i blicken.

Då det redan finns skapligt många rescentioner om denna på internet behövs nog ingen här, jag menar hojen har ju hållit stilen sedan .. 1940 (?) med endast smärre utveckling i design och tillverkningsprocesser. Jag kan ha synpunkter på vissa grejer, och det tänkte jag använda tråden till.


IMG_6095.JPG

Royal Enfield << var från början Engelskt, men sedan många år indiskt. Gamla rykten om ihopsättning, passform och noggrannhet gäller hur som helst inte idag, hojen är av liknande kvalitetsbygge som dom flesta enklare hojar dessa dagar, dock inget precisionsverk som dom japanska sporthojarna med fokus på senaste fysik och materialval för högre prestanda. Så tänk på denna klassiker som ett ånglok byggt i en modern fabrik, EURO5 miljöspecad och ett skönare säte ;)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
.. nja, kanske ett par moderniseringar till man gjort i designen som vissa vinklar och linjer i ramen för att göra hojen aningens mer ergonomisk på vägarna.

Jag satt och lekte med lite bilder i photoshop igår för att kolla hur denna skiljer sig från t ex Honda CB400ss och Yamaha SR400, hojar jag spillt mycket saliv över, och jag blev förvånad över hur pass lika dom var. Jag har försökt hålla rätt skala med referenser som hjulbas och hjulstorlek, och jag tror jag lyckats OK med att jämföra proportionerna mellan säte-mark säte-styre och tank i förhållandet.

Det jag märkte direkt var hur Hondans styre sitter lite högre upp och närmare sätet, än RE och Yamaha. Och hur Yamaha och Honda har något högre vinklad gaffel. Samt det vi inte ser här är att jag tror bränsletanken är något bredare (mellan knäna) på RE.

Compare RoyalEnfield.jpg
Royal Enfield Classic 350 (2021)

Compare Honda.jpg
Honda CB400ss

Compare Yamaha.jpg
Yamaha SR500

Royal Enfield 1948
Compare RE 1948.jpg

Royal Enfield 195X
Compare RE 195X.jpg
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Servicen då. Oljan byter man tillsammans med oljefiltret första 500km, och sedan var 10000 km, eller årligen. Här ser vi hur Warro gör på >> youtube <<

Det sitter även ett grovfilter, typ en sil, under motor med. Den ska rengöras vid varje service.

REC350 service intervall.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ett litet krux jag snart upplevde var justering av växelpedalen, det är lite extra pyssel då man måste lossa på två skruvar som stabiliserar den vänstra biten av ramen för att öht kunna dra av pedalen från splinsen.

Det tipsar Warro om här.

... och här jobbar Stuart på samma sak, dessutom återställer service-ikonen på displayen!


Och här visar en indier hur man återställer/raderar den blinkande skiftnyckeln i LCDn, alltså servicepåminnelsen.


Och på lätt svenska; 1) med "i"-knappen på vänster handtag sätt LCD på "Trip 2", sedan stäng av hojen men håll fortfarande in knappen. 2) Slå på hojen och fortsätt håll in knappen i 10 sekunder, då ska skiftnyckelsymbolen försvinna.
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Intressant jämförelse av geometrin, är det så att det vita fältet är identiskt på alla bilderna?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kollade, men vi har ingen tråd om denna ännu så jag drar igång en. Köpte denna Classic 350 igår, faktiskt ganska implusivt gällande färgen då jag egentligen ville ha den ljusblåa, men mest pga pressen och ha-begäret då det bara fanns två, mattsvarta, kvar i Sverige enligt importören i Norrvalla.

Den kostade mig 60000+ 2500 i omkostnader (SEK), och jag kunde köra hem den direkt efter att deras mekaniker, en äldre herre med kompetens och pålitlighet, hade kännt på skruvarna och pumpat däcken. Vår ordförande i min BRF var mycket snäll och körde mig till Maskinservice i Norrtälje, och följde mig sedan hela vägen hem i 120 blås i stark vind och solsken på E18, med aningens avund i blicken.

Då det redan finns skapligt många rescentioner om denna på internet behövs nog ingen här, jag menar hojen har ju hållit stilen sedan .. 1940 (?) med endast smärre utveckling i design och tillverkningsprocesser. Jag kan ha synpunkter på vissa grejer, och det tänkte jag använda tråden till.


View attachment 473449

Royal Enfield << var från början Engelskt, men sedan många år indiskt. Gamla rykten om ihopsättning, passform och noggrannhet gäller hur som helst inte idag, hojen är av liknande kvalitetsbygge som dom flesta enklare hojar dessa dagar, dock inget precisionsverk som dom japanska sporthojarna med fokus på senaste fysik och materialval för högre prestanda. Så tänk på denna klassiker som ett ånglok byggt i en modern fabrik, EURO5 miljöspecad och ett skönare säte ;)
Kommer du ihåg detta inlägget jag skrev när du köpte din KTM?
Nu börjar suget efter fler hästar, eller hur? KTM 350 nästa säsong, 690 året efter. Efter det blir det sporthoj? Man vill alltid ha mer pulver. ??
Nu har du köpt en maskin som går fortare på vägen. Snart 600cc radfyra? Eller går du direkt upp till literklubba? ? Man vill alltid ha mer pulver ?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kollade, men vi har ingen tråd om denna ännu så jag drar igång en. Köpte denna Classic 350 igår, faktiskt ganska implusivt gällande färgen då jag egentligen ville ha den ljusblåa, men mest pga pressen och ha-begäret då det bara fanns två, mattsvarta, kvar i Sverige enligt importören i Norrvalla.

Den kostade mig 60000+ 2500 i omkostnader (SEK), och jag kunde köra hem den direkt efter att deras mekaniker, en äldre herre med kompetens och pålitlighet, hade kännt på skruvarna och pumpat däcken. Vår ordförande i min BRF var mycket snäll och körde mig till Maskinservice i Norrtälje, och följde mig sedan hela vägen hem i 120 blås i stark vind och solsken på E18, med aningens avund i blicken.

Då det redan finns skapligt många rescentioner om denna på internet behövs nog ingen här, jag menar hojen har ju hållit stilen sedan .. 1940 (?) med endast smärre utveckling i design och tillverkningsprocesser. Jag kan ha synpunkter på vissa grejer, och det tänkte jag använda tråden till.


View attachment 473449

Royal Enfield << var från början Engelskt, men sedan många år indiskt. Gamla rykten om ihopsättning, passform och noggrannhet gäller hur som helst inte idag, hojen är av liknande kvalitetsbygge som dom flesta enklare hojar dessa dagar, dock inget precisionsverk som dom japanska sporthojarna med fokus på senaste fysik och materialval för högre prestanda. Så tänk på denna klassiker som ett ånglok byggt i en modern fabrik, EURO5 miljöspecad och ett skönare säte ;)
Den är allt bra svart. Ser lite dystert ut.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Kommer du ihåg detta inlägget jag skrev när du köpte din KTM?
Ja, hahaah!

Den är allt bra svart. Ser lite dystert ut.
Ja men, det är väl bättre att kunna ta sin svarta hoj med sig på begravning, än att låta den stå hemma pga för festliga färger?

Jag ville egentligen ha den ljusblåa, men ödet ville annorlunda. Och varken jag eller Camilla är ledsna över det. Nu kan jag köra hoj i Batmandräkt utan att behöva förklara dräkten. Vänta bara tills den blir lite dammig, då blir det riktigt *badass* patina.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Här är förresten verktygen jag fick med classicern.

För att spänna/släppa på bakre fjädringen behöver man använda fjäderspännarverktygen längst vänster, OCH sätta in det i det tillplattade rörhandtaget längst höger. Annars blir det svårt.

IMG_6136.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Men nu undrar jag. Jag har ju bytt ut originalbackspeglarna mot en fiffigare vikbar variant med större spegelyta. Dock fick jag vänta med att skruva dit den högra för att gängorna är omvända liksom.

Jag måste nog ha nån slags adapterskruv? Vad kallas en sådan adapter?

IMG_6109.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag lade till ett par bilder i inlägg #2, en 1948 Royal Enfield, och så en från nån gång 1950 (vet ej exakt), som referens till modernare hojar. Jag utgick från framhjulets storlek samt nogorlunda hjulbasen, så jag vet inte pass noggran jämförelser blir. Men dom äldre hojarna verkar ha styret lite lägre och närmare, och så är gaffeln vinklad mer som Honda och Yamaha, med framhjulet monterat egentligen framför gaffel, dvs inte direkt i linje.

Intressant observation hur faktiskt rätt så lika formerna ändå är.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har kört både nya och gamla enfields och jag gillar såklart de gamla långslagiga stånkorna bättre, trots alla timmar i 50gradig sol i indiska diken, haha! Men kul att det börjar dyka upp återförsäljare i sverige, anledningen att det ens går an att ta sig nånstans på en gammal enfield är att det finns en mekaniker i varje by och billiga delar överallt. Inte riktigt samma situation i europa, men de nya hojarna är en smula pålitligare.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Men nu undrar jag. Jag har ju bytt ut originalbackspeglarna mot en fiffigare vikbar variant med större spegelyta. Dock fick jag vänta med att skruva dit den högra för att gängorna är omvända liksom.

Jag måste nog ha nån slags adapterskruv? Vad kallas en sådan adapter?

View attachment 473499
Det heter "adapterskruv till backspegel" precis som du skriver.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men nu undrar jag. Jag har ju bytt ut originalbackspeglarna mot en fiffigare vikbar variant med större spegelyta. Dock fick jag vänta med att skruva dit den högra för att gängorna är omvända liksom.

Jag måste nog ha nån slags adapterskruv? Vad kallas en sådan adapter?

View attachment 473499
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Aha, tackar boys, jag såg att dom hade en sån skruv, m10-m10, på XLmoto.

att det ens går an att ta sig nånstans på en gammal enfield är att det finns en mekaniker i varje by och billiga delar överallt. Inte riktigt samma situation i europa, men de nya hojarna är en smula pålitligare.
Inte bara en smula, utan det är alltså moderna hojar. Du ska se motorn, finishen, och hur allt är ihopsatt, (.. kanske inte som en BMW) men i princip som min Kawasaki. Jag menar det är definitivt inte en budgeterad 'kines-hoj'.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Skjutsade Camilla på classikern idag, första gången jag nånsin skjutsar någon på en motorcykel. Läskigt i början, allting ska gå segare till, inga hastiga rörelser. Var tvungen att be, hota och klura för att få henne att prova en av mina hjälmar. Har kört lite psykologisk uppvärmning sedan igår med små lockelser för att få den envisa kvinnan att bli min passagerare.

Nu vill hon inget annat än åka hoj, överallt och göra allt, äta, handla, eller bara åka runt med vinden i snibbarna. Det ska inhandlas skyddsväst med ryggplatta, jag har beställt tre olika hjälmar till älsklingen, och vi har t o m börjat prata om att hon ska ta hojkort. Total omvändning från i förrgår, pånyttfödd och helfrälst.

... vad har jag gjort??

ETFF8493.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Kanske en mellantids-rescension då, av det jag upplevt hittills, och hur jag tycker hojen är att köra med. Några observationer jag gjort värda att notera för oss som bara haft terränghojar eller moderna 900W plastraketer att leka med.

Annat än det lilla kruxet med justeringen av växelpedalen har jag inget direkt irriterande att meddela, rent konstruktionsmässigt och justeringsrelaterat. Det är enkelt att lossa lite på en bult i ramen, och skruva ut en annan, för att låta ramen ge sig lite grann för att plocka av växelpedalen helt. Intressant att man inte använt nån smalare spline i pedalen då det hade fixat problemet.

Det sköna och lättvridna gashandtaget har en enkel vajer som justeras med en mutter emot en 'långmutter', så att glappet blir mindre från 0 till 1 på en skala från "0-1-100". Där 0 = gasen helt av/nere, och 1 = motorn börjar gasa, och så 100 = full gas.

Bromspedalen är stor och fin, gjord på indiskt vis av klippt och bockad tjockplåtsprofil, och sedan kromad. Denna ÄR lite utsatt och kan böjas om man kör emot nåt. Men det bör då även kunna gå att böja tillbaka den nästan lika lätt.

Avgasröret sitter lågt, dock inte för lågt så att gräset tar fjutt. Det är även ganska långt, typ 1700-tals musköt ("made like a gun"?). Detta gör att man behöver vara mer observant när man backar hojen så att man inte drar i någons lerkruka och välter Berits blommor.

Hjulen, fälgarna, däcken, .. jo, det går att trä på bredare däck och göra hojen med zombi-säker. Åtminstonne 2 cm på var sida kring bakdäcket, har jag kollat. Det ska bli kul att få lite grövre däck senare och köra lite offroad, av det lugnare slaget.

Justering av bakre fjädrar går lätt och smidigt, främre gaffelfjädrar går ej att justera. Följande 6 lägen representerar respektive vikt/kör-förhållanden:

1st - less than 90kgs without pillion and luggage ( good road conditions)
2nd - ~ 90kgs to 105kgs with pillion or luggage.
3rd - ~ 106kgs to 120kgs with pillion or luggage.
4th - ~ 121kgs to 135kgs with pillion or luggage.
5th - ~ 136kgs to 150kgs with pillion or luggage.
6th - not more than 180kgs with pillion or luggage (off roading conditions)

.. ojsan. Glömde att jag körde ju runt med tanten där bak idag med läge #2 på fjädern! "90 - 105 kg", kan jag ha böjt ramen tro!? Måste kolla imorgon!
(Jag väger 100 kg, och Camilla ... slår mig när jag frågar.)

Ja, lite seg i axet är den ju, ingen XJ900 direkt som man kan dra upp i 80 kmh i tvåan. Men den låter dessto roligare, och motorn dunkar på i en dov och skön takt. Den är lite som en traktor, man märker att slaglängden är högre än diametern, man får räkna med lite fördröjning i allting den gör motorvis, men det blir man belönad för när man lärt sig hur man ska köra den.

Vägegenskaperna då? Med den begränsade erfarenhet jag har så känns den klart responsiv, inte alls "tung" i svängarna, eller på något sätt ostabil. Jag har gjort vågade svängar med den redan, och jag märker att den gillar svänga i högre farter också, vilket är glädjande.

Och bromsarna funkar bra. Jag har ännu inte löst ut ABS, inte ens på grus (kanske borde prova innan garantin går ut?). Inbromsning, mjuk som skarp, känns toppen, skön att kontrollera/leka lite med på asfalten.

Däcken; vanliga tråkiga hojdäck som jag inte vet nåt om annat än det dom vill ha 2.2 bar vardera. Som nybliven brittisk kolonisatör vill jag ha ett par feta elefantlabbar till däck, inget annat duger om jag ska erövra Afrika.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top