Router, vilken ska jag ha?

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag behöver en router så att jag kan ha både dator, ps3 och xbox 360 uppkopplade samtidigt.

Är ute efter en så basic/enkel som möjligt. Kommer köra med kabel och ej trådlöst.

Kikade lite på prisjakt, men jag hajjar ju inte vad jag ska ha eller kika efter speciellt bra... :gnissla

I dagsläget kör jag konsollerna på ett adsl från bbb vars modem det bara är att plugga in i. Datorn är uppkopplad med telia fiberlan 100/10.

Har sagt upp mitt adsl nu till den sista januari och skall skicka tillbaka modemet för att slippa betala 500 spänn för det. Därav mitt lilla "problem" :)

Drar en router ner den tillgängliga hastigheten?

Vilken ska jag ha?

Hilfe bitte!

D-Link Dir-655 är den jag skulle rekommendera... den kan bra mycket mer än du är ute efter men den har väldigt bra throughput, alltså inte mycket till flaskhals mellan internet och ditt interna nät.

Det är inte så knepigt. Ska du inte köra trådlöst så är det bara att välja om du vill ha gigabitnätverk mellan datorerna/konsollerna eller om du nöjer dig med 100Mbit.

Tyvärr är det väl dock så att det är såpass billigt med trådlösa routers att det inte finns några pengar att spara på att köpa en utan trådlöst. Mer än kanske en hundring.
Köper du en med trådlöst så kan du ju alltid stänga av det trådlösa om du inte använder det.
I stort sett vilken router som helst som du hittar i affärerna idag ska funka om du inte har väldigt höga krav på exempelvis krav på att kunna hantera väldigt många samtidiga anslutningar eller mycket stora bandbredder.

Valfri Netgear, D-link eller liknande för 400 spänn ska klara biffen galant. om du nöjer dig med 100Mbit trådat och inte måste ha det allra snabbaste trådlösa.
Det första du gör när du får hem den är att kolla om du hittar updateringar till firmware så ska det troligen gå som tåget.

Det är inte så knepigt. Ska du inte köra trådlöst så är det bara att välja om du vill ha gigabitnätverk mellan datorerna/konsollerna eller om du nöjer dig med 100Mbit.

Tyvärr är det väl dock så att det är såpass billigt med trådlösa routers att det inte finns några pengar att spara på att köpa en utan trådlöst. Mer än kanske en hundring.
Köper du en med trådlöst så kan du ju alltid stänga av det trådlösa om du inte använder det.
I stort sett vilken router som helst som du hittar i affärerna idag ska funka om du inte har väldigt höga krav på exempelvis krav på att kunna hantera väldigt många samtidiga anslutningar eller mycket stora bandbredder.

Valfri Netgear, D-link eller liknande för 400 spänn ska klara biffen galant. om du nöjer dig med 100Mbit trådat och inte måste ha det allra snabbaste trådlösa.
Det första du gör när du får hem den är att kolla om du hittar updateringar till firmware så ska det troligen gå som tåget.

Njae, skulle jag inte påstå, valfri router för 400:- ligger oftast runt 30-50mbps i throughput även om du kör trådat... lite synd om han har 100mbps.

Njae, skulle jag inte påstå, valfri router för 400:- ligger oftast runt 30-50mbps i throughput även om du kör trådat... lite synd om han har 100mbps.

Tackar, det gav svar på min följdfråga :)

Antar att man kan konfigurera en trådlös anslutning med nyckel utöver de trådade anslutningarna, så att man kan ansluta med mobilen också?

Verkar som att jag får räkna med en lusentapp då iaf.

Tack för info!

Jag köpte mig en D-Link DIR-655. Den verkar ha det mesta och den krånglar aldrig. Eller jo, den hade inte koll på klockan vilket behövs för att schemalägga det trådlösa nätverket. Löste sig med en inbygg funktion så nu går den på sekunden rätt tack vare SPs tidsserver.

Bra fart rakt igenom också, samt draftN (108Mbit) trådlöst.

Har en D-link 704 (tror jag den heter) och den fuckar upp PS3 anslutningen. Går sakta och kastar ut en från multiplayer spel (Bad company & COD4). Provat diverse inställnningar men inget verkar fungera. Pluggar in PS3an direkt i modemet när jag ska spela, men tjejen är ju inte så glad för då kan hon inte surfa...

Skulle inte rekomendera D-link i och med PS3:an. Annars funkar det fint med flera datorer.

Skulle inte rekomendera D-link i och med PS3:an. Annars funkar det fint med flera datorer.

Det är skillnad på D-Link och D-Link. Det är många som drar alla över en kam, precis som du, och det är ju helt fel.
Köper man en billigt D-Link för några hundralappar får man skylla sig själv, men låt bli att anta att t.ex. DIR-655 också är kass, för det är den inte.

Kan också intyga att dir655 är väldigt stabil .. jag har inte behövt starta om den sen jag köpte den i november ..
Den har också alla funktioner man kan behöva samt några till och orkar med att skyffla bitar åtminstonde till mitt 16/3 mbit abbonemang

Har en D-link 704 (tror jag den heter) och den fuckar upp PS3 anslutningen. Går sakta och kastar ut en från multiplayer spel (Bad company & COD4). Provat diverse inställnningar men inget verkar fungera. Pluggar in PS3an direkt i modemet när jag ska spela, men tjejen är ju inte så glad för då kan hon inte surfa...

Suzuki Samuraj är en ganska kass bil, skall man hålla sig ifrån deras hojar då också? ;)
Som någon ovan redan skrev, det är väldig skillnad på modeller från dessa tillverkare.

Nja. Det är nog rejält gamla uppgifter.
Min gamla D-link 624 som jag numera pensionerat (Läs, gett bort till mamma) hade trådat 100mbit och trådlöst G-nätverk.
Jag fick igenom ca 80-90 mbit när jag flyttade filer mellan datorer på den.
Och den var inte särskilt dyr när jag köpte den för ganska många år sedan. Den var nog inte ett dugg bättre än dom sämre som man hittar i affärerna idag.

I praktiken så kan du egentligen inte då ut mer än 80-90 mbit ur en 100 mbit lina pga att det trots allt finns en del overhead i trafiken.

Nja. Det är nog rejält gamla uppgifter.
Min gamla D-link 624 som jag numera pensionerat (Läs, gett bort till mamma) hade trådat 100mbit och trådlöst G-nätverk.
Jag fick igenom ca 80-90 mbit när jag flyttade filer mellan datorer på den.
Och den var inte särskilt dyr när jag köpte den för ganska många år sedan. Den var nog inte ett dugg bättre än dom sämre som man hittar i affärerna idag.

I praktiken så kan du egentligen inte då ut mer än 80-90 mbit ur en 100 mbit lina pga att det trots allt finns en del overhead i trafiken.

Du har nog inte hajat grejen med throughput... det är alltså wan-lan som man pratar om, alltså inte vad du kan skyffla mellan datorer på det interna nätverket utan vad du kan göra med datorer som måste gå igenom wanporten... alltså internet.

Jag skulle misstänka inställningar i din router. Alternativt kan det vara så att du kan uppdatera till nyare firmware i routern för att få den att sköta sig bättre.

Jag hade lite liknande problem med min gamla 624 innan jag uppdaterade firmware.
Den DIR-655 som jag har nu är superstabil. Jag har inte behövt starta om den en endaste gång på hela tiden jag haft den. Snart 2 år. Den är snabb och stabil och slänger inte ut mig från några spel.
Lirar toppen med min PS3 och modern warfare 2.

Så Bara för att du haft otur med en router betyder inte det att alla D-link är skrot. Dom jag har haft har funkat utmärkt.

Finns det någon router som är enkel att plugga in? Behöver ha en router till en familj som har en nätansluten dator fn och vill utöka med en dator till på övervåningen. Inte så sugen på att dra 15m kabel...

Jag har en fullt fungerande D-link Dl-524 men den är så sinnessjukt svår att koppla in av någon anledning så jag orkar inte med den och köper hellre en ny. Har blivit tvungen att kontakta deras support varje gång jag omformaterat eller dyl och det är inte gratis.

Jämför det med telias thomson-router som var av en mycket enkel plug-and-play modell!

Vill du ha något som bara fungerar och fungerar och inte hänger sig finns det i princip bara fem alternativ. wrt54gl, wrt320n, wndr3700, dir-655 och dir-685 beroende på vad du vill ha för wlan.

Ta 5 minuter med manualen så blir det enklare - och man behöver inte vara expert för att ställa in en router när sporthoj.com, sweclockers.com och flashback.org finns lättillgängliga via nätet att fråga.

Du har nog inte hajat grejen med throughput... det är alltså wan-lan som man pratar om, alltså inte vad du kan skyffla mellan datorer på det interna nätverket utan vad du kan göra med datorer som måste gå igenom wanporten... alltså internet.

Den har jag av naturliga skäl inte maxat då min internetanslutning inte är tillräckligt snabb för det.
Jag har inte heller testat att köra anslutning mellan två datorer för att kolla det vilket jag skulle kunna göra men då min internetanslutning är så mycket långsammare än jag förväntar mig att routern är så känns det helt enkelt inte relevant.
Dom flesta internetabonnemang är inte så snabba att en WAN-LAN throughput på 50mbit skulle vara någon flaskhals.
Det är ju bara dom som har en 100mbit internetanslutning som får det problemet och om man då vill maxa den anslutningen så får man väl i så fall snällt betala lite mer för sin router.

Å andra sidan så vill jag nog hävda att dom som inte nöjer sig med en 50mbit anslutning mot internet knappast kan sägas tillhöra kategorin budgetanvändare.

Jag kanska ska klargöra att jag har haft tre olika D-link och de två första var inget bra (hade ingen PS3 då, men de strulade/krashade mot PC också).
704:an är den enda som har hållt ett par år och är stabil mot datorerna.

Säger ni att nyare/655 är bättre så kanske det stämmer, men från min erfarenhet så är jag lite skeptisk mot D-link.

Vad jag har hört så har D-link haft en hel del problem med åtskilliga produkter. Det var väl därför de började ge 10års garanti på en del produkterr för ett tag sedan, för att visa att de vågar lita på sina produkter och få tillbaka folk till märket (skulle jag tro).

Har uppdaterat firmware provat otaliga inställningsmöjligheter från olika spelsajter så jag tror att den aldrig kommer fungera som den ska mot PS3:an.
I övriga fall fungerar den fint och har aldrig krävt en omstart.

Den har jag av naturliga skäl inte maxat då min internetanslutning inte är tillräckligt snabb för det.
Jag har inte heller testat att köra anslutning mellan två datorer för att kolla det vilket jag skulle kunna göra men då min internetanslutning är så mycket långsammare än jag förväntar mig att routern är så känns det helt enkelt inte relevant.
Dom flesta internetabonnemang är inte så snabba att en WAN-LAN throughput på 50mbit skulle vara någon flaskhals.
Det är ju bara dom som har en 100mbit internetanslutning som får det problemet och om man då vill maxa den anslutningen så får man väl i så fall snällt betala lite mer för sin router.

Å andra sidan så vill jag nog hävda att dom som inte nöjer sig med en 50mbit anslutning mot internet knappast kan sägas tillhöra kategorin budgetanvändare.

Läs TS problemställan igen... han har 100mbit och jag samt en till rekommenderar router som nyttjar mestadels av den uppkopplingen. :tummenupp

Jag kanska ska klargöra att jag har haft tre olika D-link och de två första var inget bra (hade ingen PS3 då, men de strulade/krashade mot PC också).
704:an är den enda som har hållt ett par år och är stabil mot datorerna.

Säger ni att nyare/655 är bättre så kanske det stämmer, men från min erfarenhet så är jag lite skeptisk mot D-link.

Vad jag har hört så har D-link haft en hel del problem med åtskilliga produkter. Det var väl därför de började ge 10års garanti på en del produkterr för ett tag sedan, för att visa att de vågar lita på sina produkter och få tillbaka folk till märket (skulle jag tro).

Har uppdaterat firmware provat otaliga inställningsmöjligheter från olika spelsajter så jag tror att den aldrig kommer fungera som den ska mot PS3:an.
I övriga fall fungerar den fint och har aldrig krävt en omstart.

Tror nog att du jämför päron vs äpplen här... för vissa av D-Links produkter är det livstidsgaranti på, som deras företagsswitchar.
Jag har också haft rackiga dlinkgrejer som gjorde att jag fick avsmak för märket... men grejen är den att t.ex. 655 ligger i en helt annan serie produkter.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...