Router, vilken ska jag ha?

Du har nog inte hajat grejen med throughput... det är alltså wan-lan som man pratar om, alltså inte vad du kan skyffla mellan datorer på det interna nätverket utan vad du kan göra med datorer som måste gå igenom wanporten... alltså internet.

Kollade upp gamla specar på min gamla 624 och D-link hävdade 80mbit throughput WAN-LAN.
En liten bit över dom 30-50 som du hävdar att alla billigare routers har. För 624 är såpass billig att den nu börjar vara svår att få tag på då den är utdaterad.
Det skulle i så fall vara att alla andra fabrikanter gör sämre grejor än D-link men det tror jag inte.

Och en throughput på 80mbit kommer man aldrig att märka av som någon begränsning i sin internetuppkoppling annat än om man aktivt sitter och mäter.

Blir man gnällig och ledsen för att man inte får igenom mer än 80 mbit på sin uppkoppling så ska man nog inte gå på dom billigare konsumentprodukterna utan sikta lite mer på profssegmentet.
Dessutom är det väl nästan ingen 100/10 lina som i praktiken ger 100 mbit. Dom flesta är väl av typen upp till 100 mbit och vanligen grejar dom kanske 60 mbit ner en bra dag.

Kollade upp gamla specar på min gamla 624 och D-link hävdade 80mbit throughput WAN-LAN.
En liten bit över dom 30-50 som du hävdar att alla billigare routers har. För 624 är såpass billig att den nu börjar vara svår att få tag på då den är utdaterad.
Det skulle i så fall vara att alla andra fabrikanter gör sämre grejor än D-link men det tror jag inte.

Och en throughput på 80mbit kommer man aldrig att märka av som någon begränsning i sin internetuppkoppling annat än om man aktivt sitter och mäter.

Blir man gnällig och ledsen för att man inte får igenom mer än 80 mbit på sin uppkoppling så ska man nog inte gå på dom billigare konsumentprodukterna utan sikta lite mer på profssegmentet.
Dessutom är det väl nästan ingen 100/10 lina som i praktiken ger 100 mbit. Dom flesta är väl av typen upp till 100 mbit och vanligen grejar dom kanske 60 mbit ner en bra dag.

Deras hävdade throughput är utan nat och filtrering överhuvudtaget... slår du på det så blir det helt andra siffror.
Kolla gärna på www.tomshardware.com för att läsa på om det.

Switchdelen i en 500-kronors router klarar 100 MBit, däremot inte WAN-LAN delen. Exakta siffror hittar man på http://smallnetbuilder.com/

Tack för den sidan ;)

Ännu mer off-topic.
Har harvat med billigare routrar både från Netgear och
Dlink och är (ursäkta språket) så jävla trött på dem.

Dom hänger sig. De slutar dela ut DHCP. Dem ger apkass fart.
Ställer man inte lite udda inställningar i merparten på Netgear så hänger dem sig i varje omstart men inte om man stänger av datorn väntar några sekunder och sedan startar.

Om man har en dect telefon i lägenheten är det bara att rycka ut den.

Det lönar sig att läsa på innan man köper helt klart.

Last edited:
Har inte läst igenom allt men jag äger en DIR-655 router, mycket nöjd med den (10/100mbit hemma) däremot så är man ju lite besviken på den trådlösa farten (trots N-standard i både kort och router) men så är det ju när man kör trådlöst, man tappar en hel del.

Du får mycket router för pengarna, en sån där "bäst i test" och som precis som ovan nämnt, inte har någon större flaskhals. Lätt att sätta upp och du kan göra mycket mer med den - om du vill.

Skall du bara ha en vanlig router kan du köpa något enklare (ifall du inte har 100mbit).

Tack för den sidan ;)

Ännu mer off-topic.
Har harvat med billigare routrar både från Netgear och
Dlink och är (ursäkta språket) så jävla trött på dem.

Dom hänger sig. De slutar dela ut DHCP. Dem ger apkass fart.
Ställer man inte lite udda inställningar i merparten på Netgear så hänger dem sig i varje omstart men inte om man stänger av datorn väntar några sekunder och sedan startar.

Om man har en dect telefon i lägenheten är det bara att rycka ut den.

Det lönar sig att läsa på innan man köper helt klart.

Det är väl det som är det tråkiga. Köper man billigare routers och har lite otur så kan det hända att man får lite problem med att det blir lite instabilt med vissa inställningar eller applikationer.
Min Dlink 624 som jag hade var apkass på FTP och torrent fick den emellanåt att bara lägga ner tills jag uppdaterade firmware.

Numer kör jag med en Dlink DIR-655 och den går som tåget. Jag har inte behövt starta om den en enda gång på 2 år och WAN-LAN throughput är tillräckligt för att det ska vara linan som begränsar om man bara har en 100mbit uppkoppling.
Den har fått riktigt bra omdömen i alla tester jag läst av den.

Så tricket om man gör annat än bara surfa och spela lite TV-spel så kan det vara en bra idé att gå på något med en lite högre prislapp.

Om jag hade 100mbps lina och ville ha trådlöst skulle jag köpa en uråldrig dator utan CPU-fläkt (t ex en gammal Pentium II), sätta i två nätverkskort och sätta upp den som linuxrouter med iptables. Komplettera med separat accesspunkt.

Kostnad - lite tid och förmodligen i samma prisklass som en färdig konsumentrouter, men med överjävligt mycket bättre prestanda.

Apsolut. Så körde/kör jag hemma.
Kör softrouting. Funkar klockrent förutom att det drar en massa mer ström då ;)

Sedan har jag en massa diskar i den då den är alltiallo server så den låter en del ändå därav stänger jag av den om någon skall slagga i vardagsrummet... Då får routern ta över ;)

Om jag hade 100mbps lina och ville ha trådlöst skulle jag köpa en uråldrig dator utan CPU-fläkt (t ex en gammal Pentium II), sätta i två nätverkskort och sätta upp den som linuxrouter med iptables. Komplettera med separat accesspunkt.

Kostnad - lite tid och förmodligen i samma prisklass som en färdig konsumentrouter, men med överjävligt mycket bättre prestanda.

Jaha, du menar så!? Att jag inte tänkte på det från början! :rolleyes:

I mitt fall så är det nog enklare att bara klicka hem en 655 från nätet har jag en känsla av :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park