Rotskydd vid TIG-svetsning av liten/halvstor rostfri del

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Håller på att förbereda för att TIG:a ihop nya shower fuel-railen till hojen, en bit som inte är större än ~90x45mm om man skulle placera den i en låda. Det som oroar mig är hur jag ska få argon vettigt på insidan av svetsfogen (vill inte ha skräp inuti soppasystemet).

Då det blir rätt bökigt och svårt att ansluta en slang som gasar insidan, så undrar jag om det finns något alternativt sätt, som att exempelvis utföra svetsningen i botten på en liten låda där tyngdkraften ser till att biten är omgiven av argon.

Tacksam för tips.

Finns rotskydds pasta som man penslar på. Är i pulverform och blandas med t-röd.

Finns rotskydds pasta som man penslar på. Är i pulverform och blandas med t-röd.

Solarflux Type B har jag en burk, har använt den till avgassystem etc där det inte är lika viktigt. Dock lämnar det en glashinna kvar, och det vill jag inte ha på insidan av bränslesystemet - det kommer garanterat att flagna loss och göra kaos med spridarna eller pumpen.

Bygg en lösning så att du kan blåsa rotgas genom detaljen. Lägg upp bild om du inte vet hur det ska gå till.

Maskeringstejp är din vän alt om det är nära värmekällan alutejp. Tejpa alla öppna hål med detta placera slangen på lämpligt ställe täta med tejp eller hitta ett lock i lämplig storlek och sätt i med hål för slangen. Gör små hål i några tejpade utgångar, flöda på bra beroende på storlek på rör/biten samt hur pass tätt du får det. Svetsa

Har man inte till tillgång till riktigt Rot gas har jag provat att sätta T-kors och en liten kran efter regulatorn på Argon tuben.

Den slangen stoppar du in i din konstruktion och tejpar med alu. tejp.

Funkade faktiskt riktigt bra, man får ju dock "medla" lite med flödet till svetsen då det visar ju fel L/min med detta hemmabygge....

Lägg upp en bild!

Blidde så jag gjorde, inget blev dåligt, dock blev alla svetsar gråa i ytan, så antar att jag hamnade på för lågt flöde.

Har man inte till tillgång till riktigt Rot gas har jag provat att sätta T-kors och en liten kran efter regulatorn på Argon tuben.

Den slangen stoppar du in i din konstruktion och tejpar med alu. tejp.

Funkade faktiskt riktigt bra, man får ju dock "medla" lite med flödet till svetsen då det visar ju fel L/min med detta hemmabygge....

Lägg upp en bild!

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...