Rotskydd vid TIG-svetsning av liten/halvstor rostfri del

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Håller på att förbereda för att TIG:a ihop nya shower fuel-railen till hojen, en bit som inte är större än ~90x45mm om man skulle placera den i en låda. Det som oroar mig är hur jag ska få argon vettigt på insidan av svetsfogen (vill inte ha skräp inuti soppasystemet).

Då det blir rätt bökigt och svårt att ansluta en slang som gasar insidan, så undrar jag om det finns något alternativt sätt, som att exempelvis utföra svetsningen i botten på en liten låda där tyngdkraften ser till att biten är omgiven av argon.

Tacksam för tips.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Finns rotskydds pasta som man penslar på. Är i pulverform och blandas med t-röd.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Finns rotskydds pasta som man penslar på. Är i pulverform och blandas med t-röd.

Solarflux Type B har jag en burk, har använt den till avgassystem etc där det inte är lika viktigt. Dock lämnar det en glashinna kvar, och det vill jag inte ha på insidan av bränslesystemet - det kommer garanterat att flagna loss och göra kaos med spridarna eller pumpen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bygg en lösning så att du kan blåsa rotgas genom detaljen. Lägg upp bild om du inte vet hur det ska gå till.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Maskeringstejp är din vän alt om det är nära värmekällan alutejp. Tejpa alla öppna hål med detta placera slangen på lämpligt ställe täta med tejp eller hitta ett lock i lämplig storlek och sätt i med hål för slangen. Gör små hål i några tejpade utgångar, flöda på bra beroende på storlek på rör/biten samt hur pass tätt du får det. Svetsa
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har man inte till tillgång till riktigt Rot gas har jag provat att sätta T-kors och en liten kran efter regulatorn på Argon tuben.

Den slangen stoppar du in i din konstruktion och tejpar med alu. tejp.

Funkade faktiskt riktigt bra, man får ju dock "medla" lite med flödet till svetsen då det visar ju fel L/min med detta hemmabygge....

Lägg upp en bild!
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Blidde så jag gjorde, inget blev dåligt, dock blev alla svetsar gråa i ytan, så antar att jag hamnade på för lågt flöde.

Har man inte till tillgång till riktigt Rot gas har jag provat att sätta T-kors och en liten kran efter regulatorn på Argon tuben.

Den slangen stoppar du in i din konstruktion och tejpar med alu. tejp.

Funkade faktiskt riktigt bra, man får ju dock "medla" lite med flödet till svetsen då det visar ju fel L/min med detta hemmabygge....

Lägg upp en bild!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top