Rotationsriktning däck

yzf1000

Just Me
Gick med
29 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX9R
Nån som har erfarenhet av vad som händer om ett däck är felmonterat? :confused:
Rotationsriktning är åt fel håll.
 
slicks spelar ingen roll
på mönstrade däck transporterar inte mönstret bort vattnet som tänkt
 
Det vanligaste är att det sprängs och dödar föraren.
I sällsynta fall lyckas man överleva men det är inget värdigt liv....


Mer troligt är annars att förmågan att tränga undan vatten försämras, något mer slitage, eventuellt lite högre däckljud.
 
Ok,endast vattnet då.
Upptäckte det igår och eftersom hojen beter sig lite konstigt så va ja ju tvungen att fråga ��
Va lite långsökt kanske,men man vet ju aldrig.
 
håller med Nidhogg här, det kommer förmodligen sprängas, friktionen som blir betydligt högre när det är felvänt kommer göra att det hettas upp tills gummit kokar och sen smäller det direkct!

fast så länge det är torrt ute spelar det ingen som helst roll :-)
 
Stommen på däck byggs oftast olika beroende på vilka egenskaper som eftersträvas.
Bakdäck byggs primärt för att kunna ta upp de krafter som genereras vid acceleration och för framdäck ligger fokus på retardation. Byter du rotationsriktning tar inte däcket upp dessa krafter som det var tänkt utan kan eventuellt få knepiga egenskaper.
 
Stommen på däck byggs oftast olika beroende på vilka egenskaper som eftersträvas.
Bakdäck byggs primärt för att kunna ta upp de krafter som genereras vid acceleration och för framdäck ligger fokus på retardation. Byter du rotationsriktning tar inte däcket upp dessa krafter som det var tänkt utan kan eventuellt få knepiga egenskaper.

Tack för ett bra svar :tummenupp...kanske kan bero på däcket ändå kanske.
 
Har vänt mina mönstrade gatdäck o åkt bana. Jag lever än o inga större bestående men.... Har funkat klockrent för mig.
Men Kapten Kaos har säkert rätt i det han säger.
 
Däckets mönster har minimal betydelse för vattenbortledning. Mönstret är till för att bygga upp lagomt med värme i däcket. Det gäller också stommens uppbyggnad. Vänder du däcket kan däckets värme påverkas. Till det bättre, eller det sämre.
 
Jag har vänt däck i flera år utan problem, men sedan råkade jag ut för detta. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?263104-Sönderfallande-däck-Sportsmart
Enligt Dunlop så kan detta hända om man vänder. Rotationskraften i skarven blir åt fel håll än vad det är konstruerat för.

Väldigt "avancerad" limning isåfall... dålig bortförklaring, har fått detsamma på rättvända däck från dunlop, fick ändå inte nya för att jag kört på bana... (det var våren 2012, några däck som fick det här, har kört på fler sen dess utan samma limmsläpp oberoende riktning på däcket)

och jag har aldrig brytt mig om rationsriktning på vare sig slicks eller mönstrat och har aldrig upplevt några som helst problem...

regndäck däremot bör man vända åt rätt håll :-)
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top