Rotationsriktning däck

yzf1000

Just Me
Gick med
29 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX9R
Nån som har erfarenhet av vad som händer om ett däck är felmonterat? :confused:
Rotationsriktning är åt fel håll.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
slicks spelar ingen roll
på mönstrade däck transporterar inte mönstret bort vattnet som tänkt
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Det vanligaste är att det sprängs och dödar föraren.
I sällsynta fall lyckas man överleva men det är inget värdigt liv....


Mer troligt är annars att förmågan att tränga undan vatten försämras, något mer slitage, eventuellt lite högre däckljud.
 

yzf1000

Just Me
Gick med
29 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX9R
Ok,endast vattnet då.
Upptäckte det igår och eftersom hojen beter sig lite konstigt så va ja ju tvungen att fråga ��
Va lite långsökt kanske,men man vet ju aldrig.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
håller med Nidhogg här, det kommer förmodligen sprängas, friktionen som blir betydligt högre när det är felvänt kommer göra att det hettas upp tills gummit kokar och sen smäller det direkct!

fast så länge det är torrt ute spelar det ingen som helst roll :)
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Stommen på däck byggs oftast olika beroende på vilka egenskaper som eftersträvas.
Bakdäck byggs primärt för att kunna ta upp de krafter som genereras vid acceleration och för framdäck ligger fokus på retardation. Byter du rotationsriktning tar inte däcket upp dessa krafter som det var tänkt utan kan eventuellt få knepiga egenskaper.
 

yzf1000

Just Me
Gick med
29 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX9R
Stommen på däck byggs oftast olika beroende på vilka egenskaper som eftersträvas.
Bakdäck byggs primärt för att kunna ta upp de krafter som genereras vid acceleration och för framdäck ligger fokus på retardation. Byter du rotationsriktning tar inte däcket upp dessa krafter som det var tänkt utan kan eventuellt få knepiga egenskaper.

Tack för ett bra svar :tummenupp...kanske kan bero på däcket ändå kanske.
 

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha R1 -07Yamaha R1 - 03 såld, Husaberg 650 motard- 02, R1- 98 såld, Gixxer 750- 94 såld, Rmx 250-99 såld
Har vänt mina mönstrade gatdäck o åkt bana. Jag lever än o inga större bestående men.... Har funkat klockrent för mig.
Men Kapten Kaos har säkert rätt i det han säger.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Däckets mönster har minimal betydelse för vattenbortledning. Mönstret är till för att bygga upp lagomt med värme i däcket. Det gäller också stommens uppbyggnad. Vänder du däcket kan däckets värme påverkas. Till det bättre, eller det sämre.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag har vänt däck i flera år utan problem, men sedan råkade jag ut för detta. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?263104-Sönderfallande-däck-Sportsmart
Enligt Dunlop så kan detta hända om man vänder. Rotationskraften i skarven blir åt fel håll än vad det är konstruerat för.

Väldigt "avancerad" limning isåfall... dålig bortförklaring, har fått detsamma på rättvända däck från dunlop, fick ändå inte nya för att jag kört på bana... (det var våren 2012, några däck som fick det här, har kört på fler sen dess utan samma limmsläpp oberoende riktning på däcket)

och jag har aldrig brytt mig om rationsriktning på vare sig slicks eller mönstrat och har aldrig upplevt några som helst problem...

regndäck däremot bör man vända åt rätt håll :)
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top