Rostskydd

Nyteknik skrev:
"Perfect Preparation Prevents Poor Performance"

:mattias

Till skillnad från dig kan jag erkänna mig ha fel, och efter att ha läst kapitlet i boken insåg jag ett eventuellt misstag. Nu åtgärdar jag det. Inte för att kylaren/vattenpumpen tog skada, eller för att att den verkade lösa upp några packningar. Utan för att den kanske kan göra det.
Även om den inte innehåller konstiga saker så kommer jag inte använda den mer. Oscar förväntar sig inget annat av mig...
 
Last edited:
Snabb fråga bara här... va ska man köra på för glykol.. ja kör med 2liter Neon Rosa glykol... med typ 4deceliter vanligt kranvatten? är de tog fel eller???

""Tok"" fel menar jag
 
Last edited:
Brinke skrev:
2508080 Snabb fråga bara här... va ska man köra på för glykol.. ja kör med 2liter Neon Rosa glykol... med typ 4deceliter vanligt kranvatten? är de tog fel eller??? ""Tok"" fel menar jag
Det här är racingforumet, du ska nog ställa din fråga i ett annat forum.
(Inom RR är inte glykol tillåtet i kylsystemet).
 
Pålle skrev:
1272890 Biltemas vattenpumpssmörjning ... Den skiktar sig ibland och ser skumt filkig/oljig ut.
Verkligen? Inte ifrågasättande på något sätt utan bara ett uttryck för förvåning. Jag har själv använt Biltemas Vattenpumpsmörjning flera år och aldrig märkt något. Nu har jag i o f s aldrig brytt mig eller överhuvudtaget ansträngt mig för att titta närmare på produkten. Det enda jag egentligen sett av produkten är när jag blandat den med vatten strax innan jag hällt det i kylaren och då har det alltid blandat sig snabbt och väl. Jag har aldrig sparat något färdigblandat. Hur och när har du sett skiktningen/skummet/flikningen/oljan?
 
Hittade en gul flaska vattenpumpsmörjning från biltema, Läste på hemsidan att den kan användas med glykol. Ska man blandaa glykolen och vattnet 50/50 och tillsätta hur mkt smörja? Fördelar nackdelar osv? kör man med det i hela vintern sen eller ska de tömmas ur efter ett tag?:tummenupp
 
Hittade en gul flaska vattenpumpsmörjning från biltema, Läste på hemsidan att den kan användas med glykol. Ska man blandaa glykolen och vattnet 50/50 och tillsätta hur mkt smörja? Fördelar nackdelar osv? kör man med det i hela vintern sen eller ska de tömmas ur efter ett tag?:tummenupp

Åker man med glykol finns där ingen anledning att hälla i något mer. När man inom racing inte får åka med glykol då det är halt vid spill så bör man ha något mer än destvatten och då däller man i lite smörja.
 
Vad är fördelen att åka med waterwetter och destvatten mot att ha
waterwetter och kranvatten?

Destvatten eller avjoniserat vatten som är en mer korrekt benämning då man inte använder vatten som är destillerat har fördelen att det är jonfritt och därmed inte riskerar att varken orsaka korrosion eller deponera någon kalkavlagring....

Hur mycket roll detta spelar i verkligheten om man nu inte råkar ha väldigt kalkrikt vatten är mer tveksamt.
 
Ok.. Då fortsätter jag köra på kranvatten som jag alltid gjort.
Vi har så lite kalk i vattnet uppe i norrbotten jämfört med sydsverige
 
Snabb fråga bara här... va ska man köra på för glykol.. ja kör med 2liter Neon Rosa glykol... med typ 4deceliter vanligt kranvatten? är de tog fel eller???

""Tok"" fel menar jag

ja ,du ska ha en blandning på 50% om du ska ha maximalt frostskydd,ren glykol fryser av någon konstig anledning och expenderar aldeles för mycket.
tunnare blandning ger bättre prestanda men med korrision och sämre frostskydd som bieffekt.hade jag kört gathoj hade jag kört röd/råsa glykol (774f) med 50 procent blandning.hade jag kört bana ibland hade jag offrat pengarna på redline,dock så har du inget frysskydd då.tävlar du så funkar biltema,ok mfl jäkligt bra för pengarna mellan vurporna.
 
Förväxla inte Water Wetter med Vattenpumpsmörjor av olika slag.

Water Wetter smörjer förvisso oxå vattenpumpen, men huvudnumret med den, är att den kan (inte måste) öka kyleffekten i kylsystemet, genom att öka "vätningen" mot godset.
Dvs WW ökar den effektiva ytan inne i kylsystemet som verkligen har kontakt med vattnet.

Som lekman inbillar man sig nog att det såklart är 100%, men så är alltså inte alltsid fallet.
Motorer som går varmt "oavsett åtgärder" kan alltså finna en hjälp med WW.
 
det är riktigt att redline påstår sig öka kylarean,men jag har aldrig sett en enda skillnad i grad på min motor oavsett vilket jag använder och inte går den bättre heller på det så frågan hur bra skillnaden är ser jag som bevisad=0 för mig,men jag skulle kunna inbilla mig att på en bra kittad motor för strippen kanske kan ha nytta av det.
 
det är riktigt att redline påstår sig öka kylarean,men jag har aldrig sett en enda skillnad i grad på min motor oavsett vilket jag använder och inte går den bättre heller på det så frågan hur bra skillnaden är ser jag som bevisad=0 för mig,men jag skulle kunna inbilla mig att på en bra kittad motor för strippen kanske kan ha nytta av det.

WW hjälper ju enbart om det är så att kylarean är den begränsande faktorn. Har du termostat eller det är så att kylaren är begränsande för värmeavledningen så märker du inte ett skit....

Jag är normalt väldigt negativ till allehanda mirakelprodukter men just WW har jag positiv erfarenhet av på enduromoppar som går ökenracing och där är kylsystemen underdimensionerade för fullgasåka i sand vid +43C...
 
Förväxla inte Water Wetter med Vattenpumpsmörjor av olika slag.

Water Wetter smörjer förvisso oxå vattenpumpen, men huvudnumret med den, är att den kan (inte måste) öka kyleffekten i kylsystemet, genom att öka "vätningen" mot godset.
Dvs WW ökar den effektiva ytan inne i kylsystemet som verkligen har kontakt med vattnet.

Som lekman inbillar man sig nog att det såklart är 100%, men så är alltså inte alltsid fallet.
Motorer som går varmt "oavsett åtgärder" kan alltså finna en hjälp med WW.
Men, varför har inte vattnet kontakt med godset då? Kan inte det lika gärna vara pga avlagringar, dvs nån form av avlagringsborttagare och genomsköljning gör samma jobb och då får man ut skiten dessutom? Eller ytspänning, och då borde väl någon form av ytspänningsdödare vara lika effektiv? Lite YES kanske? :hihi
 
Men, varför har inte vattnet kontakt med godset då? Kan inte det lika gärna vara pga avlagringar, dvs nån form av avlagringsborttagare och genomsköljning gör samma jobb och då får man ut skiten dessutom? Eller ytspänning, och då borde väl någon form av ytspänningsdödare vara lika effektiv? Lite YES kanske? :hihi

Nej det är ingen "avlagringsborttagare" (djävla sura-ord! :))
Och varför inte vätskan har kontakt mot godset är mycket riktigt pga ytspänning.
Det blir alltså kvarhållna luftblåsor (större eller mindre) som förhindrar vattnet att ha kontakt med godset.
Och din gissning är lika god som min: Ett par droppar Yes borde räcka.
Det roar jag mig med hemma iaf, att dränka fluglarver i vattentunnan genom att droppa i lite diskmedel.
Då släpper de omedelbart från ytan, där de hänger på endast ytspänningen :cdevil
Myggfritt blir det iaf! :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top