Rostskydd

MSDSen anger följande ingredienser i fet stil, mina tillägg i vanlig text.

Dilsopropyl alcohol ether: 1-40%
För att förbättra vattens löslighet i icke polära lösningsmedel
Tri isopropyl alcohol diether: 1-40%
Minskar uppbyggnaden av oxid på aluminiumskikt
Sodium molybdate: 2-10%
Korrosionsinnhibering
Tolyltriazole: 1-3%
Korrosionsinnhibering
Polysiloxane polymer: n/a
Ingen aning om vad det gör där, de anger dock att i denna applikation polymeriserar det inte ytterligare

Min åsikt är att korrosionsinnhiberare bör man ha om man inte åker med avjonat vatten och plockar ner grejerna regelbundet. Om de övriga ingredienserna är bra är jag inte kemist nog att göra en rättvis bedömning av men min kvalificerade gissning är att minskade oxidskikt är bra då oxidformen leder värme sämre och den förs ingr är där för att minska dipolariteten i vattnet dvs precis samma som YES fast utan att det skummar och luktar äpple:)....

Nej det är ingen "avlagringsborttagare" (djävla sura-ord! :))
Och varför inte vätskan har kontakt mot godset är mycket riktigt pga ytspänning.
Det blir alltså kvarhållna luftblåsor (större eller mindre) som förhindrar vattnet att ha kontakt med godset.
Och din gissning är lika god som min: Ett par droppar Yes borde räcka.
Det roar jag mig med hemma iaf, att dränka fluglarver i vattentunnan genom att droppa i lite diskmedel.
Då släpper de omedelbart från ytan, där de hänger på endast ytspänningen :cdevil
Myggfritt blir det iaf! :)
Men, haken är väl att man inte vill ha löddrande kylvatten, för det känns som att det liksom slår tillbaka på något vis då :rolleyes:

Men, haken är väl att man inte vill ha löddrande kylvatten, för det känns som att det liksom slår tillbaka på något vis då :rolleyes:

Exakt!

Å därför får man hälla i andra ämnen som sänker ytspänningen.
En droppe symaskinsolja borde oxå göra tricket.

MSDSen anger följande ingredienser i fet stil, mina tillägg i vanlig text.

Dilsopropyl alcohol ether: 1-40%
För att förbättra vattens löslighet i icke polära lösningsmedel
Tri isopropyl alcohol diether: 1-40%
Minskar uppbyggnaden av oxid på aluminiumskikt
Sodium molybdate: 2-10%
Korrosionsinnhibering
Tolyltriazole: 1-3%
Korrosionsinnhibering
Polysiloxane polymer: n/a
Ingen aning om vad det gör där, de anger dock att i denna applikation polymeriserar det inte ytterligare

Min åsikt är att korrosionsinnhiberare bör man ha om man inte åker med avjonat vatten och plockar ner grejerna regelbundet. Om de övriga ingredienserna är bra är jag inte kemist nog att göra en rättvis bedömning av men min kvalificerade gissning är att minskade oxidskikt är bra då oxidformen leder värme sämre och den förs ingr är där för att minska dipolariteten i vattnet dvs precis samma som YES fast utan att det skummar och luktar äpple:)....
Men, om man vill ha bort korrosionslagret, är det WW som gäller då, eller finns det andra ämnen som tar bort själva det skiktet, som man bara spolar igenom, och som inte bar bieffekten att allt som är kvar av motorn efter 2v är gummipackningar och ståldelar?

Men, om man vill ha bort korrosionslagret, är det WW som gäller då, eller finns det andra ämnen som tar bort själva det skiktet, som man bara spolar igenom, och som inte bar bieffekten att allt som är kvar av motorn efter 2v är gummipackningar och ståldelar?

Aluminium bygger naturligt upp ett visst oxidskikt hur man än gör då affiniteten för syre är jättehög. Tanken här är nog att det inte skall bli tjockare och bygga in kalk och en massa annat guck man hittar som avlagring i alumotorer som gått med icke avjonat vatten...

Skall man rengöra kylsystem från dyligt guck hade jag nog kört en kapsyl fälgrent eller annat alkaliskt rengöringsmedel och spolat ljummet vatten genom. Dock tveksamt hur bra en tunn alukylare gillar att stå med det i månader i sträck....

Aluminium bygger naturligt upp ett visst oxidskikt hur man än gör då affiniteten för syre är jättehög. Tanken här är nog att det inte skall bli tjockare och bygga in kalk och en massa annat guck man hittar som avlagring i alumotorer som gått med icke avjonat vatten...

Skall man rengöra kylsystem från dyligt guck hade jag nog kört en kapsyl fälgrent eller annat alkaliskt rengöringsmedel och spolat ljummet vatten genom. Dock tveksamt hur bra en tunn alukylare gillar att stå med det i månader i sträck....
Nej, precis, det är isf för rengöring vid ett tillfälle jag letar efter något :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT