Rossis M1:a från Älvsjömässan 22/1

mera bilder.. mycket kolfiber :banana

Bifogat

• IMG_3532.JPG
    IMG_3532.JPG
    56.5 KB · Visningar: 98
  • IMG_3541.JPG
    IMG_3541.JPG
    165.1 KB · Visningar: 128
  • IMG_3539.JPG
    IMG_3539.JPG
    165 KB · Visningar: 95
  • IMG_3538.JPG
    IMG_3538.JPG
    157.6 KB · Visningar: 106
  • IMG_3537.JPG
    IMG_3537.JPG
    136.6 KB · Visningar: 76
  • IMG_3536.JPG
    IMG_3536.JPG
    189.4 KB · Visningar: 114
  • IMG_3534.JPG
    IMG_3534.JPG
    216.4 KB · Visningar: 66
  • IMG_3533.JPG
    IMG_3533.JPG
    153.9 KB · Visningar: 82
ja... det är fan inte acceptabelt på den nivån.. hehe..

Bara jag som lyckades tassa rakt förbi utan att lägga vidare intresse vid denna yamaha? :va

Sen så saknades ju hela insprutet på den också, dom hade satt fast gasviren i ett gummiband så det skulle bli lite motstånd i gashandtaget. hehe Men den var riktigt nice att se.

Jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Vart okontaktbar en lång stund efter den här torrbrytningen. Den kändes högre, smalare och liksom en storlek större än en 2-takts-500 jag provsatt för ett antal år sen. Men det kan vara ren förvirring också. :näsblod

Bifogat

• Rossis-M1-15.jpg
    Rossis-M1-15.jpg
    226.1 KB · Visningar: 170
va? fick du provsitta... grr.. det fick inte jaaa

Spelar väl ingen större roll att hojen kanske är ett hopplock tycker jag. Det är ju ändå GP-prylar lixom. :Bugar

Sommaren 2006 när jag besökte Ducatis fabrik i Bologna fanns den här läckerbiten att beskåda, och just den hojen hade faktiskt Capirossi vunnit ett race med. :)

attachment.php

EDIT: Styrdämparen på M1:an ser för övrigt härligt grovt tillyxad ut. Ingen bling-finish att tala om där. :tummenupp

Sommaren 2006 när jag besökte Ducatis fabrik i Bologna fanns den här läckerbiten att beskåda, och just den hojen hade faktiskt Capirossi vunnit ett race med. :)

attachment.php

Sedär det är hål i kåpan som på gamla fireblade... vad är de till för egentligen, har
för mig att jag läste förut att de förhindrade/minskade "lyft" vid kraftiga nedlägg.

Sedär det är hål i kåpan som på gamla fireblade... vad är de till för egentligen, har
för mig att jag läste förut att de förhindrade/minskade "lyft" vid kraftiga nedlägg.

Det ska öka stabiliteten vid hög fart tycker jag att jag ska ha läst nånstans här på forumet (säkert fireblade-tråden).

Fråga mig inte hur. Aerodynamik är förvirrande :va

Last edited:

Det är ju något med aerodynamiken i kurvor, men vad exakt vet jag inte. På en GP125-maskin hade dom borrat en massa hål där inför något race, för att göra hojen mindre känslig för sidvindar sades det då. Då var det iofs mycket större hål.

I denna bok om MotoGP teknologin så handlade dom där hålen enbart om att kyla ner Capirossi :D
Dom hade stora problem med strålningsvärme i början och under tävlingar som var riktigt varma (typ Qatar)
Så dom såg inget annat alternativ till att försöka kyla ner sina förare än att borra hål så fartvinden kunde kyla lite. Tydligen tappade dom lite toppfart på den manövern men dom såg sig illa tvingade...

Till säsongen därefter så var hålen borttagna och ersatte av bättre utlopp i bakkant av kåpan så värmen kunde hitta ut på egen hand :D

Den där boken är förövrigt EXTREMT läsvärd om man gillar teknologi och hojar :tummenupp

MVH
Björn

Jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Vart okontaktbar en lång stund efter den här torrbrytningen. Den kändes högre, smalare och liksom en storlek större än en 2-takts-500 jag provsatt för ett antal år sen. Men det kan vara ren förvirring också. :näsblod

Här är i alla fall en bild på vad som skillde en NSR 500a och en RC 211 V 2001.
/R:tummenupp

Bifogat

• RC211V jämfört med NSR500 2001.jpg
    RC211V jämfört med NSR500 2001.jpg
    123.3 KB · Visningar: 100
hehe.. lite intressant att så många gissar vad hålen är till för innan någon som VET säger vad dom ÄR till för..

lite småroligt... men man fattar att det är hyfsat varm när man måste göra så.. undra hur många km/h dom tappade på toppfarten..

mvh robb

robb: ett litet presskort gör susen ;-) fast jag tror yama-personalen missuppfattade situationen lite och trodde att vi bara ville plåta hojen, men då satt jag redan där....

VRM Roffe: Det var ju intressant att skillnaden inte var större i storlek på 2 o 4-taktaren, i fallet Honda då iofs, men det är knappast nån jätteskillnad på Yammorna heller i så fall. Man blir ändå lite förvånad över hur stora motogp-hojarna är med tanke på hur små många av förarna är.

Man är en sucker för detaljer så här kommer mina bidrag...:tummenupp

Bifogat

• MC-mässan 095.jpg
    MC-mässan 095.jpg
    224.2 KB · Visningar: 47
  • MC-mässan 093.jpg
    MC-mässan 093.jpg
    214 KB · Visningar: 45
  • MC-mässan 092.jpg
    MC-mässan 092.jpg
    206.1 KB · Visningar: 44
Nyheter