Rossi VS Biaggi Supermoto!

Men hur fan kan du inte fatta..?
Fattar, men tror inte det stämmer. Att det är vanligt att en förare först är snabb på cross, sedan på roadracing, innebär inte att det finns någon nödvändig kausalitet i detta som har med svårighetsgrad i de olika disciplinerna att göra. Den bakomliggande variabeln är väl att de flesta helt enkelt börjar med cross därför att det är mindre farligt, billigare och lättare, för att sedan övergå till roadracing när de blir äldre. Däremot förkommer i stort sett inte det omvända; att någon börjar med roadracing (som barn) och övergår till cross för att ”utvecklas” i en svårare disciplin.

Fattar, men tror inte det stämmer. Att det är vanligt att en förare först är snabb på cross, sedan på roadracing, innebär inte att det finns någon nödvändig kausalitet i detta som har med svårighetsgrad i de olika disciplinerna att göra. Den bakomliggande variabeln är väl att de flesta helt enkelt börjar med cross därför att det är mindre farligt, billigare och lättare, för att sedan övergå till roadracing när de blir äldre. Däremot förkommer i stort sett inte det omvända; att någon börjar med roadracing (som barn) och övergår till cross för att ”utvecklas” i en svårare disciplin.

Stämmer säkert att många börjar med MX, men knappast för att det skulle vara mindre svårt eller mindre farligt. Snarare betydligt mindre omständigt och till en början betydligt billigare än RR. Jämför antalet crossbanor med antalet RR-banor.

Åk iväg och kika på VM i Uddevalla första helgen i juli, och berätta sen mer om hur enkelt och ofarligt motocross är.

Jag för min del tror om att om toppen av den svenska motocrosseliten skulle sadla om till RR och ge det några års fullsatsning så skulle vi se väldigt många nya namn i toppen av resultatlistorna.

Jag för min del tror om att om toppen av den svenska motocrosseliten skulle sadla om till RR och ge det några års fullsatsning så skulle vi se väldigt många nya namn i toppen av resultatlistorna.

Det hoppas jag VERKLIGEN inte att de gör; hoppas tvärtom att FÄRRE crossåkare tar steget till RR! Det är JÄTTETRÅKIGT för oss som hållit på och gnagt i tusen år, att se crossnissar komma och slå en på fingrarna efter 5 minuter. Jättetråkigt!
Så, jag tycker man skulle inrätta ett förbud för crossåkare att sadla om till cross! "En gång cross - alltid cross!"
Kan kanske SVEMO gå in och inrätta en regel? Micke, GSXR11miljoner, vår egen SVEMO-delegat på SH, kan inte du gå in och styra upp det här???:tummenupp

Åk iväg och kika på VM i Uddevalla första helgen i juli, och berätta sen mer om hur enkelt och ofarligt motocross är.
Sett ur en förälders perspektiv är det nog många som tror att cross är mindre farligt än RR pga den relativt låga farten. Att ett par barn dött vid motocrosstävlingar den senaste tiden glömmer man fort.

Finns väl ingen som tror att cross på elitnivå är varken enkelt eller ofarligt?

Självklart. Motocrosseliten har oftast kört sedan barnsben och svensk RR är på gränsen till ett skämt när det gäller nivån på de som innehar elitlicens.

P€RRA;5690096 skrev:
Sett ur en förälders perspektiv är det nog många som tror att cross är mindre farligt än RR pga den relativt låga farten. Att ett par barn dött vid motocrosstävlingar den senaste tiden glömmer man fort.

Finns väl ingen som tror att cross på elitnivå är varken enkelt eller ofarligt?

Självklart. Motocrosseliten har oftast kört sedan barnsben och svensk RR är på gränsen till ett skämt när det gäller nivån på de som innehar elitlicens.

Och med detta sagt får man väl såklart också säga att jag absolut inte inbillar mig att RR på GP-nivå skulle vara enklare eller mindre riskablet än MX på GP-nivå. Alla i toppen är overkligt duktiga.

P€RRA;5690528 skrev:
En del föredrar att fajtas om topplaceringar i en rookie-klass, andra att tillhöra bottenskrapet i en elitklass... :hej

Tja, en andraplats i en SM-deltävling, en tredjeplats i en NM-deltävling, ett snabbaste varv....
Jag kan ju en vacker dag dra mig tillbaka och känna att jag åtminstone lämnat NÅGRA spår i listorna... Andra kan det inte...:hej

Tja, en andraplats i en SM-deltävling, en tredjeplats i en NM-deltävling, ett snabbaste varv.... Jag kan ju en vacker dag dra mig tillbaka och känna att jag åtminstone lämnat NÅGRA spår i listorna... Andra kan det inte...:hej
Ett fåtal har stått högst upp på pallen, resten finns iaf, som du så riktigt påpekar, med i resultatlistorna... :hej

(Jag hoppas alla förstår att vi skojar lite med varandra och jag inte gör anspråk på att varken vara snabb eller framgångsrik :) )

P€RRA;5690564 skrev:
Ett fåtal har stått högst upp på pallen,

Varför tror du jag gnager på ett år till... och ett år till.... och ett år till....
En dåres dröm??? Time will tell...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...