Rossi VS Biaggi Supermoto!

Sett inlägg nr 34 en bit upp?

Jo tack, men som Perra skriver vore det jätteintressant med förarnas individuella tider som en jämförelse SM vs MGP på de förras hemmaplan. Allt under ett par tre sekunders tidskillnad vore väl oerhört bra för RR-förarna?:)
 
Med lite detektivarbete kan man lista sig till att skillnaden mellan Valentino och van den Bosch inte var jättestor. En bild visar att Valentino tar målflaggen och därmed åker "last lap" i sitt lag, alltså 1.06.1 enligt en annan bild (trots en oerhört avancerad wheelie...). Den andra bilden visar också att lagets bästa varvtid var 1.05.7. Alltså en skillnad på maximalt fyra tiondelar mellan lagets båda förare.

Dock vet vi inte vem som satte "best lap" och inte heller om "last lap" är ett riktigt varv eller någon slags genväg tillbaka till depån. Och inte heller hur stor insatsen från respektive förare var (jippo eller riktig tävling).
 
Det verkar ju varit upptorkande bana, så de snabbaste varven sattes nog på slutet. Winstanle/Iddon satte racets snabbaste varv, 1.05,0, på sista varvet. Eftersom att Rossi körde de sista varven i deras lag, gissar jag att det var Rossi som körde 1.05,7.
 
Framförallt så verkar det som om de hade roligt, publiken kom och man hyllade Simoncelli på ett bra sätt. Det tycker jag är toppen.
 
Ja det är fantastiskt vilket liv det är bland åskådarna. Folk har verkligen en annan passion för motorsport där nere.

Här är ett klipp där Rossi, Dovizioso, Melandri, och några andra kör motard. Verkar ju gå riktigt fort. Vid 2:20 kommer körningen.
http://www.youtube.com/watch?v=k96ip1GK-QE
 
Vad tror du själv? Jag tror att den som har vunnit fem MotoGP-titlar och kör ifrån eliten i SuperMotard-VM utan att ha tränat även är ganska snabb på en crosshoj. Troligen snabbare än "en hygglig svensk motionär".

Vågar nog påstå att det är grym skillnad att åka fort på motardhoj på asfalt och köra fort på crosshoj. Tippar på att herr Alatalo har rätt när han säger att Rossie inte är snabbare än en motionär på cross.

Hur jag kan veta det? Har kört fortare än Henke Karlsson på enbart 100% supermoto asfaltsbanor. Henke är 3 faldig svensk mästare i Supermoto och har även vunnit sm tävlingar i motocross.

Skulle vi däremot köra cross skulle han köra så fort att det såg ut som jag stod stilla.

Har man inte kört cross är man aldrig snabb på en crossbana. Spelar ingen roll hur många vm guld i rr personen i fråga har. Tyvärr alla rr killar så är det bara.
 
Tyvärr alla rr killar så är det bara.
Hur är det, närmare bestämt?

”Jean Michel Bayle was one of the most successful riders of his era, achieving success at the highest levels in both motocross and road racing. After winning FIM 125cc motocross world championship in 1988 and the 250cc motocross world championship in 1999, he entered the 250cc road racing World Championship with the Aprilia factory team for the 1994 season, moving up to the 500cc class riding for Kenny Roberts-Yamaha. He scored points twice in 1999 and managed two poles in the 500cc division but never managed to finish on the podium. Bayle suffered serious injuries during the 2002 MotoGP season, and after only two starts with the Yamaha team, retired from road racing.”

motogp.com
 

Bifogat

  • jmb bayle074.jpg
    jmb bayle074.jpg
    34 KB · Visningar: 121
  • pic_wpaper_jean_michel_bayle_01_1024x768.jpg
    pic_wpaper_jean_michel_bayle_01_1024x768.jpg
    100.6 KB · Visningar: 117
Last edited:
Hur är det, närmare bestämt?

”Jean Michel Bayle was one of the most successful riders of his era, achieving success at the highest levels in both motocross and road racing. After winning FIM 125cc motocross world championship in 1988 and the 250cc motocross world championship in 1999, he entered the 250cc road racing World Championship with the Aprilia factory team for the 1994 season, moving up to the 500cc class riding for Kenny Roberts-Yamaha. He scored points twice in 1999 and managed two poles in the 500cc division but never managed to finish on the podium. Bayle suffered serious injuries during the 2002 MotoGP season, and after only two starts with the Yamaha team, retired from road racing.”

motogp.com

Nästan rätt men inte riktigt
 
Hur är det, närmare bestämt?

”Jean Michel Bayle was one of the most successful riders of his era, achieving success at the highest levels in both motocross and road racing. After winning FIM 125cc motocross world championship in 1988 and the 250cc motocross world championship in 1999, he entered the 250cc road racing World Championship with the Aprilia factory team for the 1994 season, moving up to the 500cc class riding for Kenny Roberts-Yamaha. He scored points twice in 1999 and managed two poles in the 500cc division but never managed to finish on the podium. Bayle suffered serious injuries during the 2002 MotoGP season, and after only two starts with the Yamaha team, retired from road racing.”

motogp.com

Nästan rätt men inte riktigt det som förklarades tidigare
 
Nästan rätt men inte riktigt det som förklarades tidigare
Ditt förtydligande var inte precis övertydligt.

Men man kan tycka att en text med så mkt faktafel inte hör hemma på motogp.com. 1996 tog han 110 poäng och startade från första startled fyra gånger. En gång från pole.
 
Last edited:
Hur är det, närmare bestämt?

”Jean Michel Bayle was one of the most successful riders of his era, achieving success at the highest levels in both motocross and road racing. After winning FIM 125cc motocross world championship in 1988 and the 250cc motocross world championship in 1999, he entered the 250cc road racing World Championship with the Aprilia factory team for the 1994 season, moving up to the 500cc class riding for Kenny Roberts-Yamaha. He scored points twice in 1999 and managed two poles in the 500cc division but never managed to finish on the podium. Bayle suffered serious injuries during the 2002 MotoGP season, and after only two starts with the Yamaha team, retired from road racing.”

motogp.com
Fast det Munken skrev var att man inte är snabb i motocross om man bara har kört RR. Att gå från motocross till RR och vara snabb finns det massor av exempel på men inte tvärtom. Bayle började med motocross och gick sedan över till RR. Jag vet ingen som börjat med RR och sedan gått över till motocross och varit snabb direkt.
 
Fast det Munken skrev var att man inte är snabb i motocross om man bara har kört RR. Att gå från motocross till RR och vara snabb finns det massor av exempel på men inte tvärtom. Bayle började med motocross och gick sedan över till RR. Jag vet ingen som börjat med RR och sedan gått över till motocross och varit snabb direkt.

Korrekt noterat, det var så Munken menade. Men det heter "varit snabb direckt" på SH.:fakta Pungt!
 
Uttryckte mig kanske lite otydligt men Mr Moss och Gustav fattade precis rätt.

Flera av Sveriges framgångsrikaste förare har ju börjat med cross. Backlund och Jimi Lindström.
Skulle vara kul att se någon riktigt stor crosstalang i sverige att växla över. Synd att det är så satans dyrt annars hade jag sponsrat Ola Eifrém ... Då hade ni fått sett någon som kan gasa :yoparty
 
Ditt förtydligande var inte precis övertydligt.

Men man kan tycka att en text med så mkt faktafel inte hör hemma på motogp.com. 1996 tog han 110 poäng och startade från första startled fyra gånger. En gång från pole.

Men hur fan kan du inte fatta..? JMB var en crossåkare av guds nåde som efter avslutad mx-karriär satsade på RR, inte tvärtom. För övrigt är det ju lite galet att skriva att han vann 250-VM1999. 1989 skare va.

/Lasse
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top