Rossi: It is me or Lorenzo at Yamaha in 2011

Lin Jarvis har ju sagt att de kommer göra allt för att få Rossi att stanna. Jag tror Rossi vill stanna men det här är bara ett sätt att hålla trycket uppe på Yamaha, han sa ju själv i intervjun med BBC attd et var hans förstaval och att han och fabriken har ett speciellt förhållande - a special love - som han uttryckte sig om jag inte massuppfittat det.

Mycket avgörs säkert av hur bra Ben Spies kommer prestera nästa år. Om Yamaha känner att Spies kan komma att utmana Lorenzo i framtiden så kan de nog tänka sig låta Lorenzo gå och signa Rossi/Spies i fabriksteamet till 2011.
Hade jag varit Yamaha så hade jag även planerat för 2012, kommer Rossi att köra då också? Vilka har orkat/klarat 12 säsonger i toppen? Långkörare som Doohan och Lawson höll på i tio säsonger.

Att Pedrosa skulle stå utan toppstyrning ter sig väl osannolikt. Han är minst 4:e snabbast i fältet och de tre toppteamen har sex platser så om de tre andra blir försteförare, vilka tre andra förare skulle ta resterande platser från Pedrosa?

Förutom Dovi's seger under mycket speciella förhållanden är väl Dani den enda som vunnit på Honda sedan 2006 och han har dessutom en bra koppling till Repsol. Kanske tar de in en ersättare till Dovi men knappast till Dani.

Hade jag varit Yamaha så hade jag även planerat för 2012, kommer Rossi att köra då också? Vilka har orkat/klarat 12 säsonger i toppen? Långkörare som Doohan och Lawson höll på i tio säsonger.
Visst måste de ta med et i beaktande. Burgess tror Rossi utan problem skulle kunna hållla på i fem år till men det vet ju ingen annan än Rossi.
Personligen tycker jag det vore synd om Lorenzo tvingas ut för han är enligt mig den framtida mästaren men det verkar svårt att behålla båda två.

Att Pedrosa skulle stå utan toppstyrning ter sig väl osannolikt. Han är minst 4:e snabbast i fältet och de tre toppteamen har sex platser så om de tre andra blir försteförare, vilka tre andra förare skulle ta resterande platser från Pedrosa?

Förutom Dovi's seger under mycket speciella förhållanden är väl Dani den enda som vunnit på Honda sedan 2006 och han har dessutom en bra koppling till Repsol. Kanske tar de in en ersättare till Dovi men knappast till Dani.
Tror inte heller att Pedrosa blir utan fabriksstyrning. Det skulle vara om Simoncelli/Spies/Bautista kan imponera ännu mer som han skulle kunna bli utan en toppstyrning men det ter sig ganska otroligt.

Last edited:
Tror inte att "J-Lo" hade varit så snabb om inte Vale hade "givit" honom en färdigutvecklad vinnarhoj!! Spies till Fiat Yamaha med Rossi tack! :Bugar

Precis som Gustav skriver har det nog mer att göra med motivation än ork!
Han har väl inte haft riktiga skadeproblem på ett bra tag och så länge kroppen håller är han nog kompatibel!

Doohan och hans likar har väl lika mkt metall i kroppen som crossåkare och var väl så åtgångna på slutet att det inte var värt det!

Visst måste de ta med et i beaktande. Burgess tror Rossi utan problem skulle kunna hållla på i fem år till men det vet ju ingen annan än Rossi.
Förmågan tvivlar nog ingen på, viljan däremot.
Tror inte heller att Pedrosa blir utan fabriksstyrning. Det skulle vara om Simoncelli/Spies/Bautista kan imponera ännu mer som han skulle kunna bli utan en toppstyrning men det ter sig ganska otroligt.
Det beror kanske på vem de kan sign:a och hur Pedrosa ställer sig till att köra vid sidan av någon av de andra stora - just nu Lorenzo, Rossi och Stoner. Vad skulle Puig säga om Dani blev "lågavlönad" hjälpryttare i ett fabriksteam?

Tror inte att "J-Lo" hade varit så snabb om inte Vale hade "givit" honom en färdigutvecklad vinnarhoj!!

*host* B....s...it* ;)

Såklart har du lite rätt i så motto att hojen har utvecklats mycket under Rossi, men hojen hade utvecklats tekniskt helt oavsett - dock i olika grad.
Rossi är ju duktig på feedback, så i detta fall har såklart Yamaha kommit längre än de eljest hade gjort.
Men Jorge är väl oxå karl nog att tala om hur han vill ha sin hoj?

Sen är det ju inte som många tycks tro att det är föraren som ensam utvecklar hojen. Tvärtom är han bara en liten variabel i hela paketet, och i vissa fall mer till besvär för ingenjörerna. (vissa förare är helkass på feedback, och kan ge alltifrån diffus feedback, till rent felaktig)
Så överskatta inte användares/förarens kunskaper.
Telemetri, bänkkörningar, labtester och ingenjörskonst är ff det som gör grovjobbet.

Så dela upp hojutveckling i en rent teknisk del, och sedan en personlig inställningsdel, så inser du problemet tydligare.

Sen är det ju upp till förarna att anpassa sina hojar till SIG själva.
Rossis input är ju i FÖRSTA hand för att få hojen som HAN vill ha den, dvs de sista %:en som gör att han kan vinna med den. En personlig inställning mao.
Skulle förvåna mig mycket om denna "input" passar Jorge...

I klartext: Jorge har INTE fått nåt gratis i DET avseendet..

Jorge, ÄR, :fakta, en förartalang utöver det vanliga.
Han kan (liksom några andra naturbegåvningar) vara snabb på nästan vilken hoj han än sätter sig på.

Jag tror t.ex att Rossi hade kunnat vinna race, även med Kawasakin i år.

Men det är vad jag tror... ;)

Last edited:
Han kan (liksom några andra naturbegåvningar) vara snabb på nästan vilken hoj han än sätter sig på.

Bara för skojs skull, vore det intressant att se om Stoner kunde prestera samma resultat som han gör med Duccen, på en Honda eller Yamma.

Tycker dom borde lånbytas ibland. Så får man se vem som är bäst på riktigt. :tungan

Bara för skojs skull, vore det intressant att se om Stoner kunde prestera samma resultat som han gör med Duccen, på en Honda eller Yamma.

Tycker dom borde lånbytas ibland. Så får man se vem som är bäst på riktigt. :tungan

Ja! Det vore skoj! :tummenupp

Rossi gör en pudel ..

Valentino Rossi has sought to play down comments in a BBC TV interview, broadcast just before Sunday's MotoGP season finale, in which he appeared to state that Yamaha must decide between keeping him or team-mate Jorge Lorenzo for 2011 - and spoke of a 'great option' to join Ducati.

Pressed on his comments, Rossi told La Gazzetta dello Sport that his words had been incorrectly interpreted.

The Italian stressed that he expects to remain at Yamaha after 2010, that his words were not an ultimatum and that he doesn't have - or want - a 'veto' over the identity of his team-mate.

Here are Rossi's exact words during that part of the BBC interview...

Suzi Perry (BBC):
You said you wanted to end your career with Yamaha. Do you still feel like that?

Valentino Rossi:
Not sure at 100 percent. It depends what happens next year.

Suzi Perry:
What does it depend on?

Valentino Rossi:
It depends about my performance. And the performance and the fight with Lorenzo. And the decision of Yamaha for 2011.

Suzi Perry:
You mean if they re-sign Jorge?

Valentino Rossi:
You know, I think Yamaha has to decide between me and Jorge. For 2011. It depends. Depends a lot. Is early to say. I have anyway a great option that is Ducati. To change bike and try to win with the Italian bike.

Suzi Perry:
Would you like that?

Valentino Rossi:
Yeah for sure it is a great motivation, but I prefer at this moment to stay with Yamaha, because I think the love between me and Yamaha - our relationship - is something special and change bike is 'unfaithful' [says in Italian]. I think for Yamaha it is very important that I finish my career together with them, and also for me it is important.

British viewers can watch the interview online via the BBC iPlayer.

Lorenzo, who became team-mate to Rossi during his rookie 2008 season, won four races this year and claimed second in the world championship. Rossi, now a seven time MotoGP champion, has never before had a team-mate as his closest MotoGP rival.

Rossi and Lorenzo, like Casey Stoner (Ducati) and Dani Pedrosa (Honda), are all out of contract at the end of 2010.

Som Hayden och Takahashi? :tungan

hayden-takahashi-motegi-crash-2.jpg

Det skulle vara kul.

Men Stoner var väl snabb på Hondan sin första MotoGP säsong, problemet var väl att han vurpade jäkligt ofta. :va

Världens äldsta trix.

"får inte jag som jag vill så går jag"

Killen vill ju till Ducati och använder detta för att få Yamaha att säga -sorry gubbe du är för gammal för att satsa mer på än Lorenzopojken så tack för den tid som varit!

Det skulle vara kul.

Men Stoner var väl snabb på Hondan sin första MotoGP säsong, problemet var väl att han vurpade jäkligt ofta. :va

problemet var att han inte fick något förtroende för framhjulet. Michelin hade mycket problem med det och Stoners byte till Ducati hade nog inte så stor betydelse men bytet till Bridgestone påverkade nog betydligt mer.

Heter det inte bytlånas :confused:

Hmm...jo det kanske det gör. :va

:brinnerup

Världens äldsta trix.

Killen vill ju till Ducati och använder detta för att få Yamaha att säga -sorry gubbe du är för gammal för att satsa mer på än Lorenzopojken så tack för den tid som varit!

Tror inte Rossi behöver hålla på med sådana trix. Han är världsmästare 9 ggr. :rolleyes:

Last edited:
Världens äldsta trix.

OM man såg intervjun i BBC och sedan läst vad Rossi sagt efteråt så är det inte alls helt klart att han vill till Ducati. Hans förstaval är fortfarande Yamaha.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup