Rossi: It is me or Lorenzo at Yamaha in 2011

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Rossi har nu även gått ut i media och meddelat vad som gäller inför 2011.

During an interview with the BBC
Valentino Rossi said that Yamaha must choose between re-signing him or team-mate Jorge Lorenzo for the 2011 MotoGP season.
"Yamaha must decide between me or Jorge for 2011," he said.
"I have a great option to join Ducati otherwise said Rossi."
Rossi has repeatedly stated his displeasure at developing a bike that will also benefit his closest championship rival.
Both Rossi and Lorenzo will remain at Fiat Yamaha next season.

Så nu vet vi ju att att Rossi fortsätter i MotoGP efter 2010 och också vilket beslut som Yamaha måste ta för att behålla Rossi...annars blir det Ducati.

Det vore kul om han provade Ducati ..

Men lider han inte samma problem där då? De lär väl knappast flytta på Stoner om det ska göras plats?

Last edited:
Mycket intressant. Vore kul att se dem i olika stall. Hoppas att Rossi väljer Ducati...

Repsol Honda borde ju vara rätt intresserade av Lorenzo annars.

Vart ska man göra av Stoner då ..!!??

:rolleyes:

Bra fråga...de kan ju knappast sparka ut sin enda världsmästare i MotoGp och den enda killen som klarar av att vinna på hojen.

Det kanske blir som Wayne Gardner sitter och drömmer om, att Stoner går till Honda. Tveksamt om han är sugen på det själv.

Vart ska man göra av Stoner då ..!!??

:rolleyes:

Om Rossi väljer Ducati så tror jag säkert att han har sagt att han inte vill ha någon annan av "BIG-4" i teamet. Så jag tror att Ducati inte förlänger med Stoner då. Dessutom är alla sponsorer till Ducati mycket missnöjda med Stoner eftersom han inte ställer upp på sponsor event. I många fall har man photoshoppat in Stoner på kort osv...pga hans ovilja att ställa upp.

Om Rossi väljer Ducati så tror jag säkert att han har sagt att han inte vill ha någon annan av "BIG-4" i teamet. Så jag tror att Ducati inte förlänger med Stoner då. Dessutom är alla sponsorer till Ducati mycket missnöjda med Stoner eftersom han inte ställer upp på sponsor event. I många fall har man photoshoppat in Stoner på kort osv...pga hans ovilja att ställa upp.

Ovillig? han har varit en trasig rodeoryttare.... det är desutom inte alla... och hur sura är dom?.... tro inte allt du hör:D

Kan inte förstå varför Stoner skulle vilja gå tillbaka till Honda. Been there, done that. Kan inte ens se varför han skulle vara högst upp på HRCs önskelista.

Yamaha, tja Lorenzo togs in för framtiden - Rossi är inte för evigt. Jorge har visat att han kan också. Hoppas att de inte förskjuter honom efter Rossis påtryckningar.

Men visst hade racingen blivit mer intressant att titta på om inte de båda titelutmanarna var team-mates.

Vilka divalater...
Antingen jag eller han...
Sicket bull.
Det hela är ju bara att kratta i manegen för att kunna gå över till Ducati.
Gärna med orden: "Vad var det jag sa"

Yamaha behöver inte vidta några åtgärder i det här läget (vilket de såklart inser)
De fattar att antingen har Rossi redan bestämt sig för Ducati - och då speler det ingen roll.

Eller så stannar han - och då speler uttalandet ingen roll.

Men som sagt...surt sa räven, detta är ett psykologiskt krig, där Rossi såklart vill återförsäkra sig att hur det än går, så ska det verka som om det inte var hans fel iaf.
(t.ex om hans ev. satsning hos Ducati går helt åt he-te så kommer han säga: ja jag fick ju köra här eftersom Yamaha inte lyssnade på mig... och se nu hur det går med en hoj (Ducati) som är okörbar..)

Tycker jag hört denna gråtvals förut, då han var i Honda.
Å nu bäddar han för en likadan, samtidigt som han försöker sopa undan benen på Lorenzo.

Fult.

Kan inte förstå varför Stoner skulle vilja gå tillbaka till Honda. Been there, done that. Kan inte ens se varför han skulle vara högst upp på HRCs önskelista.

Yamaha, tja Lorenzo togs in för framtiden - Rossi är inte för evigt. Jorge har visat att han kan också. Hoppas att de inte förskjuter honom efter Rossis påtryckningar.

Men visst hade racingen blivit mer intressant att titta på om inte de båda titelutmanarna var team-mates.

Honda vill (och behöver) någon som inte sitter och kissar eller niger när Rossi kör om.
Nån som har cohones nog att gnugga lite dekaler tillbaka s,a,s
Det har de k a n s k e i Dovi, som nu lovat bot och bättring till nästa säsong, men Dani är definitift ingen krigare.

I övrigt håller jag med om att Yamaha bör hålla Lorenzo om ryggen när sånt här skitsnack kommer upp.

Det vore kul om han provade Ducati ..

Men lider han inte samma problem där då? De lär väl knappast flytta på Stoner om det ska göras plats?

:fakta helt rätt!

Men då blir det väl ännu en gråtvals om hur HAN utvecklar hojen osv osv (likt det lip han hade för sig i HRC när han tyckte att han utvecklade hojen till alla andra... Och: Ja, nån måste ju göra det oxå, och vem är mer lämplig än den bäste?)
Jag tror inte för ett ögonblick att Rossis s.k "uveckling åt andra" har vare sig stört honom, eller förstört för honom.
Tvärtom har han alltid haft de hetaste bitarna.

Last edited:
Honda vill (och behöver) någon som inte sitter och kissar eller niger när Rossi kör om.
Nån som har cohones nog att gnugga lite dekaler tillbaka s,a,s
Det har de k a n s k e i Dovi, som nu lovat bot och bättring till nästa säsong, men Dani är definitift ingen krigare.

I övrigt håller jag med om att Yamaha bör hålla Lorenzo om ryggen när sånt här skitsnack kommer upp.
Dovi är nog inte rätt man, har inte imponerat på mig i år iaf.
Lorenzo kanske? Bägge lämnar Yamaha hade kunnat röra om i grytan. Yamaha har ju Spies ;)

Honda kan ju ta Simoncelli, han skulle nog våga byta dekaler med Rossi och är inte rookie 2011 så han får köra fabriksmaskin.

Jag tror Rossis hot är ett klart tecken på att han kommer åka Ducati 2011.

Rossi och Stoner i samma team skulle vara en dålig lösning.
Med tanke på att Honda värvat Suppo som Stoner onekligen hade en väldigt bra relation och som Rossi inte verkar ha så verkar inte HRC en omöjlig lösning
för Stoner.
Den Italienska Sponsorn Alice skulle nog gärna vilja se Rossi i Ducati
och säkert skulle Rossi säker vilja ha en ny utmaning att vinna en ny titel.

Pedrosa verkar dock inte kunna leverera och frågan är om han kommer vara kvar med HRC 2011 som kommentatorn på Mgp uttryckte det.
Hayden verkar inte kunna upprepa 06 och Stoner är den enda som verkar kunna på allvar hota Rossi förutom Lorenzo.

2011:

Honda:
Stoner
Dovizioso

Yamaha:
Lorenzo
Pedrosa

Ducati:
Rossi
Simoncelli

Å sen resten.....*kristallkula*

En liten edit på Ducati där, min önskan då :tummenupp

Och angående uttalandet : Rossi is the king ... anything goes :Bugar

Är fullkomligt övertygad att han tar med sej JB till Ducati oxå :)

Last edited:
2011:

Yamaha:
Lorenzo
Pedrosa

Det uppställningen är nog nästintill omöjlig då det knappast finns två förare på griden som tycker sämre om varandra!

Om nu inte Suppo tar med sig magin så är det långt ifrån omöjligt att näste års världsmästare heter Stoner och varför skulle ducatin göra sig av med den ende som kan köra deras hoj?

Sjävklart är väl Rossi+Ducati en våt dröm för många men jag tror inte på det om inte Stoner gör bort sig!

Jag tror att Repsol kommer byta ut Pedrosa mot Lorenzo sen får vi väl se hur han i källaren presterar eller varför inte Melandri!

Om Spies presterar kan han få Lorenzos plats 2011 men då ska han åtminstone komma före Edwards och gärna ha kommit på pallen!

Trist att det inte är 2011 nästa år. Ser fram emot lite förändringar i toppen!

Trist att det inte är 2011 nästa år. Ser fram emot lite förändringar i toppen!

2010 kan bli nog intressant ändå, med några nya ansikten som kanske rör om i grytan.

Och det i sin tur gör, att förutsättningarna för 2011 kommer se helt annorlunda ut än vad dom gör idag.

MEN....fältet måste jämnas ut tidsmässigt. Klungan efter top 4 får inte halka 15-20 sekunder efter. Det är katatrofracing och förintar förutsättningen för spännande MotoGP-race.

//M

Men då blir det väl ännu en gråtvals om hur HAN utvecklar hojen osv osv

Vem tror att Yamaha hade haft sådana framgångar som dom har idag, om dom inte värvat över Rossi??? Klart han ska ha lite kred för vad han utfört åt dom.

Och hur var det nu när hade hade sin "gråtvals" över Michelindäcken.

Folk tyckte att han var en jävla gnällspik, att han var slut som RR-pilot, han hade gjort sitt, vunnit sin sista titel och bl.a...bl.a.

Men han visste bättre, och slog till på ytterligare ett par VM guld.

Nästa år kan vad som helst hända. Rossi lär definitivt få det tufft. Det kommer att bli kamp om varje poäng och personligen tror jag att det är Stoner och Lorenzo som kommer att göra upp om guldet.

Men Rossi kommer inte att ge bort det gratis.

//M

Last edited:
MEN....fältet måste jämnas ut tidsmässigt. Klungan efter top 4 får inte halka 15-20 sekunder efter. Det är katatrofracing och förintar förutsättningen för spännande MotoGP lopp.

//M

Hur löser man det?
Grejen är att vi sett det under många många år...och t.om. ännu värre under Rainey resp Doohan´s glansdagar mfl......då var det ju f-n en mans rejs...frågan var ju om resp gubbe skulle vinna med 10 eller 20 sek försprång...

Om man styr klassen för hårt så torskar man ju utvecklingen...knepigt läge liksom.

Så frågan är...hur får vi se en 8 manna klunga slåss om pallplatserna de 4 sista varven?

Vem tror att Yamaha hade haft sådana framgångar som dom har idag, om dom inte värvat över Rossi??? Klart han ska ha lite kred för vad han utfört åt dom.

Och hur var det nu när hade hade sin "gråtvals" över Michelindäcken.

Folk tyckte att han var en jävla gnällspik, att han var slut som RR-pilot, han hade gjort sitt, vunnit sin sista titel och bl.a...bl.a.

Men han visste bättre, och slog till på ytterligare ett par VM guld.

Nästa år kan vad som helst hända. Rossi lär definitivt få det tufft. Det kommer att bli kamp om varje poäng och personligen tror jag att det är Stoner och Lorenzo som kommer att göra upp om guldet.

Men Rossi kommer inte att ge bort det gratis.

//M

Håller helt med dig om däcken. Och där var han ju inte ensam om att klaga.

Men du måste hålla isär min kritik om gråtvals avseende hojutveckling, och huruvida han har bidragit till stallets/ns framgång eller inte. (detta har jag inte ens nämnt btw)
Det är två helt skilda saker, och om det senare, råder det väl knappast något tvivel. Dvs Rossi drar väl upp vilket team som helst.
Men det är som det heter, en helt annan historia.

Om det nu ligger något i alla rykten och spekulationer inför 2011, så talar nog mycket för att Pedrosa hamnar i kylskåpet. Rossi har ju sagt att han bestämmer sig i mitten av nästa år, och det mesta tyder på att de andra får dansa efter hans pipa som vanligt. Går Rossi till Ducati, vilket inte alls framstår som otroligt just nu, kommer säkert inte Stoner att vara kvar. Nån HRC-höjdare har ju redan uttalat att han är välkommen. Alltså blir det Honda för honom. Jorge stannar hos Yamaha och Pedrosa blir utan toppstyrning. Skall vi tippa på att han tar Ben Spies plats hos Tech 3 när Spiesen blir teamkompis med Lorenzo?

Lin Jarvis har ju sagt att de kommer göra allt för att få Rossi att stanna. Jag tror Rossi vill stanna men det här är bara ett sätt att hålla trycket uppe på Yamaha, han sa ju själv i intervjun med BBC attd et var hans förstaval och att han och fabriken har ett speciellt förhållande - a special love - som han uttryckte sig om jag inte massuppfittat det.

Mycket avgörs säkert av hur bra Ben Spies kommer prestera nästa år. Om Yamaha känner att Spies kan komma att utmana Lorenzo i framtiden så kan de nog tänka sig låta Lorenzo gå och signa Rossi/Spies i fabriksteamet till 2011.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien