Rossi börjar tvivla....

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
...gillar också hur diskret han dissar Hayden.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/60157


Valentino Rossi has conceded that he is a facing a more difficult task to fight back against Casey Stoner this year than he had last season when he nearly overhauled an ever bigger margin to Nicky Hayden.

The Fiat Yamaha rider saw Stoner extend his championship lead to 26 points with a dominant victory in the British Grand Prix, after tyre problems left him languishing in fourth place.

And although this time last year Rossi was facing an even bigger points disadvantage to Hayden before hauling it back, the Italian admits his challenge will be much harder this time around.

"For sure for me it is more difficult," said Rossi, who has won just two races so far this year. "But we have to understand the situation. Last year we had to fight against bad luck. This year we have to fight against a real rival."

Although a lot has been made of the fact that Stoner's points advantage means he is now more than one race win clear, Rossi thinks the real issue for him is the relative performance of his bike against the Ducati Marlboro.

"He has one race (points advantage). It is not very much. I am not very worried for the 26 points. I am more worried for our problems.

"For us to try and fight with him and beat him I need to ride like I want and at the maximum. But with this type of problem we always have to fight against other things, especially against our tyres."

Rossi thinks the fight for the MotoGP championship is now a straight two-way battle between himself and Stoner, but believes he will be out of it also if his tyre supplier Michelin does not make big steps forward over the next few weeks.

Speaking about whether Dani Pedrosa was still a contender, Rossi said: "If we have problems, then Pedrosa has bigger problems. We are in the same boat.

"It is very difficult to fight against Stoner this year because with different tyres, it is more difficult. Like in the past when (Loris) Capirossi had a good Bridgestone. For me, there was nothing to do."

And after a longer than normal post-race debrief at Donington Park last night, Rossi believes Fiat Yamaha and Michelin have to look to themselves to overcome shortcomings before they even think about how best to deal with Stoner's advantage.

"Before we try to think about the tactic we have to fix our problems. It is like this. We don't make mistakes in the race with the tyres or the setting. This was our potential. It was 21 seconds slower than Stoner-Bridgestone-Ducati.

"This is the big problem. We have to make a tactic for us before we make a tactic to beat him."
 
For sure for me it is more difficult," said Rossi, who has won just two races so far this year. "But we have to understand the situation. Last year we had to fight against bad luck. This year we have to fight against a real rival."


Haha ja det var ju väldigt diskret:D
 
For sure for me it is more difficult," said Rossi, who has won just two races so far this year. "But we have to understand the situation. Last year we had to fight against bad luck. This year we have to fight against a real rival."


Haha ja det var ju väldigt diskret:D

Inte direkt diskret, men Rossi har aldrig varit blyg att säga vad han tycker om andra förare, både ris,ros och lite psykningar :)
Årets säsong är dock roligare än förra året, men hoppas fortfarande yamaha/honda kommer ikapp ducatis toppfartsövertag, för då kommer det bli än mer spännande.
Tror Rossi bränner sina däck på grund av att han får ta i för mycket är de svänger, för att sen se Stoner passera honom enkelt rakt fram, som i sin tur kan konservera sina däck istället där de svänger.
 
Precis som en kille jag känner som sitter och tjyvhåller i min däckkrängare!:D

Jo - men det beror ju på att jag HAR däcksbekymmer!

Alltid när Rossi har hamnat utanför pallen så skylls det på det ena och det andra...

- Elfel
- Däckproblem
- Shatter

Osv

Fasen en kille där hela däcksfabriken står på knä och frågar hur han vill ha det exakt, och han säkerligen har minst tio olika blandningar att välja på inom respektive officiell hårdhetsgrad osv osv... ska detta inte anses som tillräckligt?
HUR kan det då - just i Rossis fall över huvud taget uppstå "däcksproblem" ??
Är man SÅ dålig på att välja däck?
För jag tror inte ett ögonblick på att däcken skulle ha (ständiga) tekniska fel.
En gång. Kanske.
Men jämt?
Sällan.

Det kan aldrig vara så - att Rossi faktiskt inte ÄR en supermänniska och att han GÅR att besegra?
Varför inte bara erkänna det och istället för att skylla på någonting säga:

Konkurreterna var bättre.
 
Bridgestone har för stunden ett övertag mot Michelin (naturligtvis ingen absolut sanning men det hävdas så på sina håll). Säkerligen har Rossi det bästa Michelin kan få fram men det är inte tillräckligt...
 
Däckreglerna är ju lite annorlunda i år, tror det är det som ställer till med en del bekymmer för michelin, de kanske haft 400 olika blandningar och 1000 däck per helg innan. Nu får de ju typ välja några innan helgen, och är vädret fel så blir det heller inte lika enkelt att testa.
Undrar inte om bridgestone har däck som fungerar i fler temperaturer helt enkelt.
Men sen tror jag ändå mest på att rossi käkar upp sina däck för att yamman inte hänger på rakt fram.
 
Bridgestone har för stunden ett övertag mot Michelin (naturligtvis ingen absolut sanning men det hävdas så på sina håll). Säkerligen har Rossi det bästa Michelin kan få fram men det är inte tillräckligt...

JOdå, jodå. Självfallet kan och troligtvis ÄR ett däcksmärke bättre än det andra.
MEn det är mycket psykologi oxå.

Sååå monumentala skillnader KAN det inte vara mellan däck i nådens år 2007.
Snarare talar vi om millmy här och Ångström där.
Skillnader som förartalang och vilja borde kunna överbrygga sånt på den nivån.

Däckreglerna är ju lite annorlunda i år, tror det är det som ställer till med en del bekymmer för michelin, de kanske haft 400 olika blandningar och 1000 däck per helg innan. Nu får de ju typ välja några innan helgen, och är vädret fel så blir det heller inte lika enkelt att testa.
Undrar inte om bridgestone har däck som fungerar i fler temperaturer helt enkelt.
Men sen tror jag ändå mest på att rossi käkar upp sina däck för att yamman inte hänger på rakt fram.

Dom förklaringarna köper jag.
Det verkar som att förare som kan köra lite mer nätt och konservera däcken gagnas då däcken uppenbarligen inte pallar fullt tryck ens ett race.
Garry McCoy hade inte haft en chans med dagens däck! De hade varit slut efter halva racet :)
 
Last edited:
Bridgestone har för stunden ett övertag mot Michelin (naturligtvis ingen absolut sanning men det hävdas så på sina håll). Säkerligen har Rossi det bästa Michelin kan få fram men det är inte tillräckligt...

Precis, och jag vet inte vilken sida Dr.Bike har vaknat på idag men inte skyller han bara på däcken! De har ju visat sig vara ett problem men han har väl aldrig hävdat att de är den enda orsaken. Stoner är väl trots allt den största anledningen att det inte gått så bra, och det säger han ju själv i intervjun.
 
Precis, och jag vet inte vilken sida Dr.Bike har vaknat på idag men inte skyller han bara på däcken! De har ju visat sig vara ett problem men han har väl aldrig hävdat att de är den enda orsaken. Stoner är väl trots allt den största anledningen att det inte gått så bra, och det säger han ju själv i intervjun.

Allt väl här! :)
Nja, jag sa ju inte att det var Rossi själv som skyllde ifrån sig. Jag var troligen otydlig. De jag tänker på är väl mest de som tillber honom som en gud.
Inte minst här på SH, där det ALLTID finns en godtagbar teknisk anledning till att han inte vann.
 
Den stora frågan är varför Rossi blev frånåkt av Edwards. Där går det inte skylla på däck.
 
Rossi är inte den enda i MotoGP som kan köra racing, han är inte oslagbar. Så enkelt är det.
 
Rossi är ju själv övertygad om att han är världens bäste på att åka hoj, om han någonsin tvivlat på sin egen förmåga så var det många år sedan. Mot bakgrund av detta är han givetvis tvungen att hitta ursäkter. Jag tror helt enkelt att han just nu möter en likvärdig rival och på den här nivån gör toppfartsskillnaden skillnaden, så som Offkeff skriver.
 
Rossi ger aldrig upp, det är mer än hälften kvar av serien, men helt klart så måste nog Yamahateamet hitta på något, o andra sidan ser jag hellre Stoner som slutsegrare än Hayden, han ska hålla sej till disksvampar!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top