Rookie-frågor om nyinköpt minimoto

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Jag får min 14e i morgon och har läst lite grann om vad man ska tänka på och så men vill ändå ha lite svar från er som haft era ett tag.
Vore snällt om ni kunde dela med er av era erfarenheter :Bugar

När man plockat ihop hojen har jag förstått att man ska kolla alla skruvar/muttrar så att allt sitter som det ska.
Nän skrev en utförlig beskrivning om uppstart med 3-4 oljebyten och det känns som lite overkill för en leksak.

Jag drar mina frågor och hoppas på svar :D

- Bör man byta ut oljan som är i motorn vid leverans?

- Vilken olja bör man köra på?

- Hur ofta bör man byta olja?

- Hur många procent 2-takts olja ska man ha i bränslet?

- Bör man byta soppafiltret mot ett vanligt standardfilter från tex Biltema?

- Något övrigt som jag kan göra för att öka livslängden på minin?
 
sandstream skrev:
Jag får min 14e i morgon och har läst lite grann om vad man ska tänka på och så men vill ändå ha lite svar från er som haft era ett tag.
Vore snällt om ni kunde dela med er av era erfarenheter :Bugar

När man plockat ihop hojen har jag förstått att man ska kolla alla skruvar/muttrar så att allt sitter som det ska.
Nän skrev en utförlig beskrivning om uppstart med 3-4 oljebyten och det känns som lite overkill för en leksak.

Jag drar mina frågor och hoppas på svar :D

- Bör man byta ut oljan som är i motorn vid leverans?

- Vilken olja bör man köra på?

- Hur ofta bör man byta olja?

- Hur många procent 2-takts olja ska man ha i bränslet?

- Bör man byta soppafiltret mot ett vanligt standardfilter från tex Biltema?

- Något övrigt som jag kan göra för att öka livslängden på minin?

olja behöver du inte tänka på...fins ju ingen v-låda .oljan som smörjer vevhuset det är den olja som du blandar i bensinen...du ska ha 3%..ja byta till biltema filter och byta till grövre bensin slangar

smörja upp alla jul lagger riklit med fett ...spänn alla skruvar o muttrar blås rent tanken kan finnas skit i den
 
sandstream skrev:
Jag får min 14e i morgon och har läst lite grann om vad man ska tänka på och så men vill ändå ha lite svar från er som haft era ett tag.
Vore snällt om ni kunde dela med er av era erfarenheter :Bugar

När man plockat ihop hojen har jag förstått att man ska kolla alla skruvar/muttrar så att allt sitter som det ska.
Nän skrev en utförlig beskrivning om uppstart med 3-4 oljebyten och det känns som lite overkill för en leksak.

Jag drar mina frågor och hoppas på svar :D

- Bör man byta ut oljan som är i motorn vid leverans?

- Vilken olja bör man köra på?

- Hur ofta bör man byta olja?

- Hur många procent 2-takts olja ska man ha i bränslet?

- Bör man byta soppafiltret mot ett vanligt standardfilter från tex Biltema?

- Något övrigt som jag kan göra för att öka livslängden på minin?

Finns ingen olja i motorn, tvåtakt ju...
Spelar nog ingen större roll vilken olja man kör på, själv kör jag på färdigblandat miljöbränsle, funkar fint.
Som sagt, tvåtakt.
Två procent funkar.
Jag bytte ut filtret (universalfilter från Biltema), standardfiltret funkar men det kan börja läcka.
Fetta in hjullagren innan du kör och var nog med att smörja kedjan. Annars är det inte så noga, gasa tills det rasar typ. Själv har jag misshandlat min ganska bra men den verka hålla än.
 
Vad ska man smörja kedjan med? samma som en cykelkedja?
hur smörjer man vevlagren? :)
 
Rosa Rebell skrev:
Vad ska man smörja kedjan med? samma som en cykelkedja?
hur smörjer man vevlagren? :)

Vevlagren smörjs av tvåtaktsoljan :tungan Hjullager smörjer man lämpligen med kullagerfett eller liknande. Jag använder samma smörjning som till kedjan som på den stora hojen, dvs vitt litiumfett från clas ohlson.
 
Jag har inte bytt någonting på min å den funkar lika bra ändå! Kom i håg att rensa tanken.. ligger en massa plast skräp där.. 4% kör jag på, inkörning.. sen kan du köra på 2%
 
Bart skrev:
Jag har inte bytt någonting på min å den funkar lika bra ändå! Kom i håg att rensa tanken.. ligger en massa plast skräp där.. 4% kör jag på, inkörning.. sen kan du köra på 2%

Plastgrejorna i tanken gör ingen skada så de gör ingenting om man inte får upp dom!!
Men man gör ju som man vill!
 
miini skrev:
Plastgrejorna i tanken gör ingen skada så de gör ingenting om man inte får upp dom!!
Men man gör ju som man vill!
Nej men det är ju för jävla tråkigt om skiten tätar för slangen när man ska köra!! och hur svårt är det å ta ut plast flisorna? :va
 
du ska köra med 3% va du en gör kör inte med aspen den är dyrare och den kommer gå som en potta skit jag låvar :fatta!
 
UrbanTiger skrev:
Går det inte att vända upp och ner på tanken om du har den lös ?
Kolla in den här lilla "flisan" jag hade i tanken (till vänster om öppningen):

img41b6435672c08-thumb.jpg


Det är "locket" till bränslepåfyllningen som kineserna helt enkelt tryckt ner i tanken efter formsprutningen. Den gick inte att skaka ut kan jag säga. Dessutom var det en massa annat skit som jag sköljde bort med vatten.
 
jag hade inget skit i min tank. Tror jag :) de är ju redan provkörda...
det är ju förästen två lock... vad har "innerlocket" för funktion?
 
Rosa Rebell skrev:
jag hade inget skit i min tank. Tror jag :) de är ju redan provkörda...
det är ju förästen två lock... vad har "innerlocket" för funktion?
Jag tror inte att hela hojen är provkörd utan bara att motorn är provstartad direkt vid löpande bandet. Min motor är definitivt körd lite men hojen i övrigt är helt orörd.

Vad menar du med två lock?
 
CorbenDallas skrev:
Du som är så glad att gnälla på andra. Det finns redan en tråd med sådana här tips!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63698
Jag vet vad det är som suger elfantbajs, sur-puppa! :fatta! :pannkyss

Tack till alla er andra som har svarat :tummenupp

Vete fan vad jag tänkte på när det gällde oljan :3freak
Får skylla det på tråden med killen som bytte olja en jäkla massa gånger (han hade självklart en 4-taktare).
 
Last edited:
ja hm. Där är skruvlocket men så är det ett "lock" till innanför...
om det behövs så kan jag kanske fixa en bild.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top