Mektips - Den seriösa tråden om Sporthojsminimoto

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Nu har jag äntligten fått hem min pärla.
Ivrig att komma igång är man ju men har läst en del som haft problem o en del som inte haft. Jag tycker det hade varit kul att kunna samla erfarenheterna i en seriös tråd om hur vi kan göra får att få våra Kinamoppar att hålla så länge som möjligt.

Ni som inte är intresserade får gärna hålla till o spamma i nån annan tråd, försök hålla det här seriöst.

Det här är saker som jag snappat upp som bör ses över innan man drar igång moppen. Fyll på med mer erfarenheter, så vi kan hålla liv i våra billiga sunkmoppar. :D

* Rensa tanken
* Byt bränslefilter till ett universal (finns på tex mekonomen, micro osv)
* Byt luftfilter. Men var får man tag i ett som kan tänkas passa?
* Gå igenom så att alla skruvar är ordentligt spända
* Kolla så bakhjulet sitter rakt.
* Kolla så bränsleslangarna inte ligger emot motorn, det gjorde mina med fin rök som resultat. Buntband funkar fint att få dem där man vill ha dem. Byt gärna ut dem till bättre doningar. Välsorterade mackar har bränsleslangar.
* Pumpa däcken. Det behövs när du tar den direkt ur paketen.
* Sätt fotpinnarna så långt in som möjligt så de inte börjar ta i när du kurvar. Prova dig fram.

* Enklaste sättet att starta den verkar vara: Sätt choken i övre läget och stäng den sen när du fått igång moppen.
 
Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Luft filter kan du köpa här


Billigt annars så blir det säkert ett nytt gruppköp via pocketbike.nu har själv beställt 3 st till min mini.
 

Coola Ola

Guest
Mr R skrev:
Luft filter kan du köpa här


Billigt annars så blir det säkert ett nytt gruppköp via pocketbike.nu har själv beställt 3 st till min mini.

Måste väl finnas nån i Sverige som säljer delar? Iofs, hörde att nån skoterhandlare i sthlm tog 550 spänn för ett luftfilter till en kinamoppe :kocko
 

Coola Ola

Guest
cRoC skrev:
Passar inte vanliga mindre konfilter som är till moppar?

Möjligen men förgasaren är löjligt liten på kinamopparna, typ 8mm eller så, vet inte om det finns så små moppeförgasare? (satt väl 12 standard på MB-5:an om jag minns rätt). Nu kan ju iofs ett luftfilter passa ändå, men som sagt, fuggarna är ytte-pyttesmå.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Anledning till att de antagligen inte passar är att det är olika infästningar. De luftfilter man köper har en slanglklämma man skruvar åt. Men förgasaren har (enl. vad jag hört) skruvfäste (platta).
 

Mc-Muppen

Turboschmurbo
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
ZX9R -01
Det finns nåt företag som heter tornado... nånting men luftfiltret där kostar 450kr :3freak
Lite dyrt enligt mig....
De hade visst trimfugge också. Då jag mätte min förgasares diameter(där luftfiltret ska sitta) så var den hela 5cm i diameter :kocko

//MVH
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Då börjar man ju undra, kör alla runt med damstrumpor istället då?
(alltså inte på sig utan på moppen då... :D )
 

Coola Ola

Guest
CorbenDallas skrev:
Då börjar man ju undra, kör alla runt med damstrumpor istället då?
(alltså inte på sig utan på moppen då... :D )

Det lär ju inte funka sämre än originalfiltret iaf..... Originalfiltret verkar ju inte ens vara tillräckligt stort, glappar typ mellan filtret och plastkåpan.
 

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Ort
Råttholm
Hoj
748R -02
Jag klippte/dremlade upp bakplattan på orginalfiltret. Normalt suger den ju luft underifrån via de 5 "rören", nu är det helt öppet bakåt mot bakhjulet istället. Flyttade upp nålen ett hack, dvs e-clipset sitter i 2:a hacket underifrån, och nu går moppen som ett skållat. Den drar nåt fruktansvärt från botten och varvar ur ordentligt.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
303 skrev:
Jag klippte/dremlade upp bakplattan på orginalfiltret. Normalt suger den ju luft underifrån via de 5 "rören", nu är det helt öppet bakåt mot bakhjulet istället. Flyttade upp nålen ett hack, dvs e-clipset sitter i 2:a hacket underifrån, och nu går moppen som ett skållat. Den drar nåt fruktansvärt från botten och varvar ur ordentligt.

Bra tips!
Har du bilder är det alltid intressant. :tummenupp
 

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Ort
Råttholm
Hoj
748R -02
CorbenDallas skrev:
Bra tips!
Har du bilder är det alltid intressant. :tummenupp

Knåpade ihop en bild i photoshop. Det ska föreställa ett 14e filter med hålen jag öppnade upp :)
 

Bifogat

  • filter.jpg
    filter.jpg
    2.1 KB · Visningar: 736

AndY

vurpa e ingen ursäkt
Gick med
21 Feb 2004
Ort
slott i staffanstorp
Hoj
låter intressant!!!!!
CorbenDallas skrev:
Nu har jag äntligten fått hem min pärla.
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

men snälla Corben om ni nu skulle hålla de seriöst börja då me att skilja på minimoto o kinamotos eller vad de nu ska kallas.

de e en JÄVLA skillnad på dessa två sorterna
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
reklam nisse skrev:
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

men snälla Corben om ni nu skulle hålla de seriöst börja då me att skilja på minimoto o kinamotos eller vad de nu ska kallas.

de e en JÄVLA skillnad på dessa två sorterna

Det var just den här typen av idiotkorkade inlägg jag ville slippa. *suck*

Vad står det i rubriken? Sporthojsminimoto!!! Har man kunnat beställa något annat än kinamoppar från Sporthoj.com? Svar NEJ!!!

Det är en jäkla skillnad mellan en Ural och en Gixxer också, men uralen är fortfarande en motorcykel.

Du får jättegärna dela med dig av erfarenheter o tips, men för fan, lägg ner skitsnacket om skillnaderna mellan minimotosar. VI VET DET REDAN!!!!
Bryr vi oss? NEJ!!!!
 

AndY

vurpa e ingen ursäkt
Gick med
21 Feb 2004
Ort
slott i staffanstorp
Hoj
låter intressant!!!!!
CorbenDallas skrev:
Det var just den här typen av idiotkorkade inlägg jag ville slippa. *suck*

:) :)
okej okej men i livet får man både ge o ta o jag tog
litte skit tycker jag ändå att de får va eller?

men men lycka till i alla fall me erea motos ni får säkert lika skoj som oss me riktiga minis :D :D
 

freezon

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
"bara" MiniMoto[just nu]
de så kallade "kina minisarna" e ju lika roliga som " Orginalen".. men i stället för en blata för ca. 20´000:- :kocko så kan man ju ha lika kul (om inte roligare p.ga att man inte behöver vara lika rädd om den..) med en för 2500:-

Eller??? :va
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
reklam nisse skrev:
CorbenDallas skrev:
Det var just den här typen av idiotkorkade inlägg jag ville slippa. *suck*

:) :)
okej okej men i livet får man både ge o ta o jag tog
litte skit tycker jag ändå att de får va eller?

men men lycka till i alla fall me erea motos ni får säkert lika skoj som oss me riktiga minis :D :D
Tack! Det kommer antagligen att behövas... :)
Och du slog verkligen huvudet på spiken. Det handlar om att ha skoj, inte antalet dineros man spenderar. :tummenupp

O du, det är en "riktig" mini, den är bara tillverkad av en kines istället. :tungan
 

AndY

vurpa e ingen ursäkt
Gick med
21 Feb 2004
Ort
slott i staffanstorp
Hoj
låter intressant!!!!!
CorbenDallas skrev:
Tack! Det kommer antagligen att behövas... :)
Och du slog verkligen huvudet på spiken. Det handlar om att ha skoj, inte antalet dineros man spenderar. :tummenupp

O du, det är en "riktig" mini, den är bara tillverkad av en kines istället. :tungan
:näsblod like a fist in the face
okej vi säger väl de då MEN we do like men and take it out side :banana
på nån bana då alltså litte skoj ska vi väll ha ändå ELLER?
vem som nu än vinner så har vi nog alla rätt roligt ändå :fyllisar
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Jag rekomenderar att flytta in fotpinnarna så långt in det går annars kommer man skrapa i dom i marken i varenda kurva.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top