Rookie 1000 -04 med streetfighter

Super-Henkan

Dirt Rider
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett hål i vägen
Hoj
gixxer 1000 k5
Tjenare!

Jag skall ta licens i helgen, tänkte ev köra rookie 1000 nästa år eller något långlopp...

En fråga till er som har varit rookie i år.

Vad skall man tänka på? finns det något som ni kommer ändra på tills nästa år? (förutom köra fortare)

Funkar det att köra med R1 -98 som standard?
eller är det helt kasst?

Jag vill bara ha jävligt kul med kompisarna som oxå skall köra nästa år.


Är man helt ute om man vill köra med streetfighter?

Hälsningar
//Henrik
Rookie 1000 -04 streetfighter
 
Streetfighter går an, så länge du har magkåpa som samlar upp all olja som kommer ut vid motorras. Fast du kommer nog inte att trivas på Sviestadrakan med naken hoj, asså...
 
Super-Henkan skrev:
Tjenare!

Jag skall ta licens i helgen, tänkte ev köra rookie 1000 nästa år eller något långlopp...

En fråga till er som har varit rookie i år.

Vad skall man tänka på? finns det något som ni kommer ändra på tills nästa år? (förutom köra fortare)

Funkar det att köra med R1 -98 som standard?
eller är det helt kasst?

Jag vill bara ha jävligt kul med kompisarna som oxå skall köra nästa år.


Är man helt ute om man vill köra med streetfighter?

Hälsningar
//Henrik
Rookie 1000 -04 streetfighter

En r1'a från 98 funkar, en streetfighter lär det bli större problem med, särskilt körmässigt.
 
Funkar det att köra med R1 -98 som standard? eller är det helt kasst?

Det funkar. I Rookie-klasserna så är det inte maskinmaterialet som är avgörande. Det som du kan behöva byta är stötdämpare för att sänka dina varvtider, men det är inget absolut måste.

Är man helt ute om man vill köra med streetfighter?

Som de båda andra har sagt, det blir väldigt jobbigt på rakorna. Du tappar mycket i toppfart också.
 
Last edited:
Jag har en plan... jag får sätta 14 drev fram och väckla ihop min magrakropp bakom tanken...

Har då haft 299 på mätaren...och då gick inte varvstoppet i...
vet inte vad det kan var i ärlig fart... men det borde räcka...

Jag har kört två sommrar med crosstyre nu tycker det är så äckligt med clip on styre...

Magkåpa har jag...

Eftersom jag väger lika mkt som en flug skit så funkar org dämparna bra... vet endå inte hur man skall skruva...
 
Last edited:
Du blir publikfavorit om inte annat, får skriva autografer och sånt vettu! :D
 
Fartvinden är inte enda problemet, eller toppfarten, utan att du får vikten för långt bak och upp, du vill inte åka på bakhjulet för mycket och du vill ha vikt på framhjulet. Visst fürsten åkte 1.11,x på karlskoga med cross-styre, så fort går det att åka, men han åkte 1.10-blankt med "riktigt" styre. Däremot är det inte fel att ha clip-on'en så långt ut och fram som möjligt, för att få mer kontroll över cykeln, du vänjer dig fort.
 
En uppsättning kraschkåpor kostar inte många pengar. Det är värt det, det kan jag garantera.
 
Såga bort fågelpinnen och vänd crosstyret nedåt så funkar det fint ska du se. :D
 
Super-Henkan skrev:
Tjenare!

Jag skall ta licens i helgen, tänkte ev köra rookie 1000 nästa år eller något långlopp...
r

Ska du ta licensen på Midlanda?

Isåfall ses vi på lördag :tummenupp
 
Kåpor det har jag... orginal med blommigvaxduk som lack...
Jag har ett lågt protaper styre...

Brukar man tok dreva hojen för att köra på bana? vad har ni för drev på när ni kör?
//Henrik
 
Håller med Torkel! Given publikfavorit!

Om du beslutar att kör får du sätta upp en fan-club ;-)
 
Hur gjorde grabbarna på andra sidan ankdammen på 70-talet då? Körde inte de hojar som kan liknas vid dagens Streetfighters? Upprätt körstållning och utan kåpa fram. Eller är jag helt ute och cyklar? Jag är lite för ung för att veta (oh, äntligen fick man vara ung!).
 
Teddy skrev:
Hur gjorde grabbarna på andra sidan ankdammen på 70-talet då? Körde inte de hojar som kan liknas vid dagens Streetfighters? Upprätt körstållning och utan kåpa fram. Eller är jag helt ute och cyklar? Jag är lite för ung för att veta (oh, äntligen fick man vara ung!).

Jo, men cyklar med längre hjulbas, och inte direkt i närheten av 150hk..
 
Super-Henkan skrev:
Japp på Midland... har aldrig varit där så det kommer bli kul... vi ses där.
//Henrik

Jag tror vi snackade ett par ord för nån vecka sen i Bromma.
Du tänkte köra endurance nästa sommar, hur går det med de planerna? Och ditt styre är stort men som amatör så är det bara coolt om man får lite mer uppmäksamhet, eller?
Om inte annat så lär du gör snyggaste slangningen över mållinjen.
 
Jag tänkte närmast på Kawasakis ZXR1100 Eddie Lawson Style.
 

Bifogat

  • zxr.jpg
    zxr.jpg
    18.2 KB · Visningar: 234
Teddy skrev:
Jag tänkte närmast på Kawasakis ZXR1100 Eddie Lawson Style.

Jo, men det aset fick du riktigt kämpa för att få upp på bakhjulet, en retta med cross-styre är väldigt svårt att hålla ner framhjulet på, det är den redan med standard clip-on. Dessutom är säkert hjulbasen på r1'an säkert 30cm kortare än den gamla zxr1100 ;)
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top