Aprilia RS125 - Vad var det som inte stämde?

Holmquin

Medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
APRILIA-RS-125-9685_3.jpg

När jag tog lätt MC-kort nångång i gymnasiet, säg ca 2004, så köpte jag en ny sån här. Det enda nya fordon jag ägt. Älskade den hojen. Allt i livet är ju relativt, och vid den tidpunkten körde kompisarna moppe, och jag låg i 180 på motorvägen. Livet på en pinne.

Men, det var något som inte stämde med hojen, som nog aldrig blev helt korrekt, som än idag gäckar mig om nätterna. Det kan poppa up när som helst och göra sig påmint, och det finns inget värre än olösta mysterium.


Hojen var ostrypt från dag ett. Enl butiken innebar detta bl.a att man bytte avgasrör.
Fine. Och vid leverans så fick jag ett avgasrör i handen, med löfte om att detta var det gamla strypta. När jag tittade närmre under huven så fanns dock en "blind böj", på det monterade avgasröret. Det är väl något som kännetecknar strypta tvåtaktare och återfanns på alla nya moppar. Tänkte inte mer på det utan litade på verkstan.. :va

Hojen gick ändå rätt bra. Förutom den saken som jag nu funderat på i över 14 år.

Den hade svårt att varva upp, den fastnade på ett varvtal, oavsett hur man gasade. Om den kom förbi det så varva den ur fint. Avgasport som fastnat tänker man kanske då? Om man lättade lite på kopplingen så kunde man lura den förbi det som blockerade upp-varvningen. Om detta är relevant till själva problemet som jag skall komma till, kan vi återkomma till, men det var värt att nämna.

Det mystiska med hojen var att om man tryckte in hel-ljus signalen, knappen för att blinka med helljuset, så fick hojen väsäntligt mkt mer energi. I en acceleration, eller om man låg på konstant varv och tryckte på knappen, så var det som att injicera NOS. :cool:
Ingen trodde på detta, inte verkstan, eller vänner, tills de provade.

Man tyckte hojen gick rätt bra, sen tryckte man på knappen och som ett vrål så stack den. Höll man helljuset intryckt från start så vill jag minnas att den inte tvekade förbi det där skumma varvtalet, i så fall väldigt mkt mindre.

Efter inlämning igen till verkstan så kollade de på avgasventiler och fick bort det mesta av det problemet, när den tvekade, och de fick också bort "problemet" med den magiska knappen. Dock tycket jag inte den gick riktigt lika vasst efteråt, som om man for runt med den blinkande lyktan.. Det var nästan som de tog bort det magiska bara. :(

Varför tänker jag på detta idag då?

Vad var fel? Ett jord-fel någonstans kan man tycka? Men vad är det ett sådant jord-fel egentligen orsakar? Nåt med CDI-boxen? Något med spänning till spolarna? ( tänder den så tänder den väl?). Här vill jag försöka få lite nytt ljus på frågan, så kanske man kan sova igen..
 
Last edited:
Vet inte vad som var fel men min var likadan gällande svårigheten att varva förbi ett visst register. Det var en -98 uttagen -00 och levererades ostrypt.
 
Nos på ljustuta har jag aldrig varit med om trots att jag är 50 år nu och har skruvat hela livet,,,,,är du frisk nu 15 år senare :D
Ang blindtarmen va de samma utseende på bägge piporna dvs blindtarm på båda? Jag tänker om så är fallet har de bara tagit bort en plugg på den pipa de monterade. Blindtarmen skulle såklart inte varit där för de sänker slutvarvtalet.
En blindtarm påverkar på så sätt att den förlänger den sektion den sitter på. Ex om den satt 20cm från mynning krök vid cylinder så lurar den pipan att de är längre krökdel och de i sig ger mer vrid på låga varv med förlust på höga varv.
De är mycket möjligt att den varvat förbi tröghetspuckeln bättre och ev 2 hk mer på topp ber på hur lång o grov blindtarmen va?
 
Jag hade bort min pipa för lack flera gånger och den hade inga tarmar, bara en vanlig expansionskammare. Trevlig hoj, vore kul att ha en idag
 
Nos på ljustuta har jag aldrig varit med om trots att jag är 50 år nu och har skruvat hela livet,,,,,är du frisk nu 15 år senare :D
Ang blindtarmen va de samma utseende på bägge piporna dvs blindtarm på båda? Jag tänker om så är fallet har de bara tagit bort en plugg på den pipa de monterade. Blindtarmen skulle såklart inte varit där för de sänker slutvarvtalet.
En blindtarm påverkar på så sätt att den förlänger den sektion den sitter på. Ex om den satt 20cm från mynning krök vid cylinder så lurar den pipan att de är längre krökdel och de i sig ger mer vrid på låga varv med förlust på höga varv.
De är mycket möjligt att den varvat förbi tröghetspuckeln bättre och ev 2 hk mer på topp ber på hur lång o grov blindtarmen va?

Bara tarm på den som satt på. Jag kan tänka mig att de "glömde" byta, info mellan stolarna, och jag blev stående med den fina pipan i handen. Tarmen satt tidigt på böjen.
 
Jag hade en RS125 -98 med strypt original avgassystem som endast satt på vid besiktning och ett JollyMoto system som satt på annars, den gick som ett skott, tycke man då iaf.

Jag håller med om att alla borde ha en RS250, sjukt rolig hoj både på vägen och på bana!
 
Varvtalet du nämner som dippade (har för mig) mellan 7-8.000rpm var en inbyggd strypning i CDI'n som påverkade avgasportarna :fakta Denna fick man bort om man tog bort CDI'n, grävde ur en del av silikonfyllningen tills en brygga i kortet kom fram, sedan klippte man bort denna brygga och fyllde åter igen boxen. Vipps, så fanns ingen dipp mellan varvtalen. :yoparty Detta gjorde hojen såå mycket mer körbar :banana
Så vad verkstaden gjorde i ditt fall är ju dock frågan, jag antar att de var på avgasportarna och pillade :huvet
Jag hade en RS 125- 1998, det var en bra tid i livet :kär
 
Underbar tid vi alla minns som haft en sådan hoj!:kär

Ni som har en Rs250; får man tillbaka de här drömska känslorna som man har kvar, dvs, lever den upp till den romantik man klätt Aprilian i, som med så mycket annat blir skevt över tiden?

Som med många hojar, vet inte vad jag skall ha med den till, annat än att jag vill ha den. :hej

ps. tack för input om felsökningen. Vi har nog inte lokaliserat felet direkt, men det kanske kommer.

Vad finns det man behöver känna till kring de gamla årsmodellerna på 250, om man nu skulle införskaffa en?
 
Allt är till salu till rätt peng.
Det är en sjukt kul hoj, det är ju ingen literklubba, men 250cc och 60 plus hästar så är den riktigt rapp o fin, kurviga vägar är hur kul som helst
 
Det är ju en rätt fin investering 2 takts hojar då dom är på väg upp i Sverige och väldigt attraktiva i Europa
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top