Holmquin
Ny medlem
När jag tog lätt MC-kort nångång i gymnasiet, säg ca 2004, så köpte jag en ny sån här. Det enda nya fordon jag ägt. Älskade den hojen. Allt i livet är ju relativt, och vid den tidpunkten körde kompisarna moppe, och jag låg i 180 på motorvägen. Livet på en pinne.
Men, det var något som inte stämde med hojen, som nog aldrig blev helt korrekt, som än idag gäckar mig om nätterna. Det kan poppa up när som helst och göra sig påmint, och det finns inget värre än olösta mysterium.
Hojen var ostrypt från dag ett. Enl butiken innebar detta bl.a att man bytte avgasrör.
Fine. Och vid leverans så fick jag ett avgasrör i handen, med löfte om att detta var det gamla strypta. När jag tittade närmre under huven så fanns dock en "blind böj", på det monterade avgasröret. Det är väl något som kännetecknar strypta tvåtaktare och återfanns på alla nya moppar. Tänkte inte mer på det utan litade på verkstan..
Hojen gick ändå rätt bra. Förutom den saken som jag nu funderat på i över 14 år.
Den hade svårt att varva upp, den fastnade på ett varvtal, oavsett hur man gasade. Om den kom förbi det så varva den ur fint. Avgasport som fastnat tänker man kanske då? Om man lättade lite på kopplingen så kunde man lura den förbi det som blockerade upp-varvningen. Om detta är relevant till själva problemet som jag skall komma till, kan vi återkomma till, men det var värt att nämna.
Det mystiska med hojen var att om man tryckte in hel-ljus signalen, knappen för att blinka med helljuset, så fick hojen väsäntligt mkt mer energi. I en acceleration, eller om man låg på konstant varv och tryckte på knappen, så var det som att injicera NOS.
Ingen trodde på detta, inte verkstan, eller vänner, tills de provade.
Man tyckte hojen gick rätt bra, sen tryckte man på knappen och som ett vrål så stack den. Höll man helljuset intryckt från start så vill jag minnas att den inte tvekade förbi det där skumma varvtalet, i så fall väldigt mkt mindre.
Efter inlämning igen till verkstan så kollade de på avgasventiler och fick bort det mesta av det problemet, när den tvekade, och de fick också bort "problemet" med den magiska knappen. Dock tycket jag inte den gick riktigt lika vasst efteråt, som om man for runt med den blinkande lyktan.. Det var nästan som de tog bort det magiska bara.
Varför tänker jag på detta idag då?
Vad var fel? Ett jord-fel någonstans kan man tycka? Men vad är det ett sådant jord-fel egentligen orsakar? Nåt med CDI-boxen? Något med spänning till spolarna? ( tänder den så tänder den väl?). Här vill jag försöka få lite nytt ljus på frågan, så kanske man kan sova igen..
Last edited: