Rondell och taxiapa

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Måste bara få klarhet i en sak...
Kör varje dag genom rondellen vid roslagstull (Sthm). Ni som kört
där vet säkert att om man kommer från Vallhallavägen och ska
till vänster så finns det ett trafikljus direkt efter rondellen. Mellan
trafikljuset och rondellen så finns det dock plats för minst två stycken
bilar som kan stå när det blir rött utan att blockera folk körandes i
rondellen från höger.

Nu till saken. Vad jag lärt mig så har man ALLTID företräde när man
ligger i rondellen och alla som ska in har väjningsplikt. Även om trafikljuset visar rött så har väl jag fortfarande företräda att "korsa" rondellen och ställa mig precis vid stoplinjen. Naturligtvis ska man om det inte finns plats stanna i rondellen för att inte blockera folk som kommer körandes från höger. MEN finns det plats framför trafikljuset
så har man väl fortfarande företräde att åka ut från rondellen.

Det tyckte inte en taxi när jag åkte ut framför honom att dömma
av hans viftande armar och vilda gestikulerande. Han fick ett :finger för
besväret....

Vad gäller nu då?? Gör jag fel när jag åker ut från rondellen och stannar precis framför ljuset istället för i rondellen?? Vem blir vållande om det smäller?

Minns inte hur markeringarna ser ut där, men har för mig att det är ett spärrområde innan lysena som man inte får passera?
Eller blandar jag ihop det med ett ställe ett par rödlysen uppåt Vallhallavägen?
Jag brukar dock åka och ställa mig vid lysena om jag kommer i bil och är först i "kön", har inte åkt hojen där.

Enligt mig gör du rätt. Det som är målat på backen precis där betyder att man inte får stanna där. Just den rondellen är lite konstig då det i vanliga fall är stoppförbud inne i rondellen. Själv kör jag fram till stopplinjen och har aldrig haft problem utan brukar bli framsläppt.

//Dafe

När hade en skrikande taxichaffis någonsin rätt? Vinka tillbaka och hälsa till hans morsa bara.

När jag kör Taxi gäller förstås det omvända... :D

Kör oxå alltid fram till ljusen där.
Det känns som det naturliga valet på nåt sätt..

Vad en taxichaffis i Sthlm tycker att de har rätt till har oftast inget eller väldigt lite med trafikreglerna att göra.

Ja, men

Spärrområdet är vad jag förstår markerat för att man inte ska stanna
just där eftersom man då står och blockerar rondellen, helt klart.

Däremot ligger man ju fortfarande i rondellen så man bör väl få passera det eftersom det som sags finns plats för minst två bilar innan trafikljuset även om det visar rött. Dvs. har företräde gentemot trafik körandes in i rondellen från höger.

Tro inte att jag tog speciellt illa åt mig av att Kalle taxi blev upprörd men
det är bra att veta vem som gör rätt och vem som blir vållande.

Kan ju tillägga att det inte är första gången nån inte vill lämna företräde
just där, även när jag kommit i bil och ljuset varit rött. Därav denna fråga.
Jaja....bara att :yoparty vidare

Kör också där varje dag och varit med om samma sak. Kommer man åkandes i rondellen har man företräde, inget snack om saken. Det är bara att tuta tillbaka och visa fingret.

Spärrområdet är vad jag förstår markerat för att man inte ska stanna
just där eftersom man då står och blockerar rondellen, helt klart.

Däremot ligger man ju fortfarande i rondellen så man bör väl få passera det eftersom det som sags finns plats för minst två bilar innan trafikljuset även om det visar rött. Dvs. har företräde gentemot trafik körandes in i rondellen från höger.

Tro inte att jag tog speciellt illa åt mig av att Kalle taxi blev upprörd men
det är bra att veta vem som gör rätt och vem som blir vållande.

Kan ju tillägga att det inte är första gången nån inte vill lämna företräde
just där, även när jag kommit i bil och ljuset varit rött. Därav denna fråga.
Jaja....bara att :yoparty vidare

Tog screenshots från två rondeller som båda har en liknande trafiksituation men där man har lite olika trafikregler.

Dels är det den tvåfiliga rondellen i Solna, vid Solnahallen. Om man där åker från Solna mot Solna Strand så har man stopplikt mitt i rondellen (när det är rött vid själva utgången ur rondellen) så att trafik från Sumpan kan ta sig igenom rondellen. Enkelt och smidigt, men vet precis vad som gäller.

Sen är det rondellen i Roslagstull där man istället kör med rutmönstret i marken. Vad jag vet så kallas inte rutorna för spärrområde (som ju egentligen är ett område man inte får köra på, t.ex. vid avfarter på motorvägar mm). Hittar inte heller någon information om vad rutorna har för innebörd på VV's hemsida.

I Roslagstullsrondellen så har jag alltid hanterat rutorna som en "sunt förnuft" markering. Är det packat framför så stannar man sin bil innan. Att blockera trafik i onödan är... onödigt. Men vore bra att veta vad som gäller på riktigt.

I Solnarondellen så är det enklare att veta vad som gäller, rött är rött (även fast jag sett många som borde få göra om teoriprovet). Men undrar vad som händer om man kör mot rött (över spärrlinjen) i rondellen och krockar med trafik från Sumpan, är det väjningsplikten för trafik i rondellen som har företräde framför rödljuskörningen?

Finns det ingen polis här på forumet som kan förklara reglerna i dessa två rondeller?

Bifogat

• roslagstull.jpg
    roslagstull.jpg
    96.1 KB · Visningar: 213
  • solna.jpg
    solna.jpg
    123.1 KB · Visningar: 194
Finns det ingen polis här på forumet som kan förklara reglerna i dessa två rondeller?[/QUOTE]

Ja, det vore väl trevligt om det gjorde det. Jag kommer i alla fall att
köra på som jag gjort i roslagstull... Annars håller jag med i resten du
säger. Förmodligen så är det som det brukar vara med Vägverket allt
för ofta att det är någon som inte riktigt tänkt klart....

Det är väl rent folkvett att inte köra fram i olika situationer om man ser att det är stopp 10 meter läng fram och man bara kommer att blockera trafik i andra riktnigar.

Även om man har lagen på sin sida att göra detta.

Jag skulle känna mig idiotdum om jag fastnade i ett läget som positionen där den vita och gröna bilen i bilden är) så man blokerad bilar som den röda som ska rakt fram.

attachment.php

Last edited:
Hej
Ni missar en sak allihop: Det finns väl inget som heter företräde? Eller förkörsrätt med för den delen. Man har väl bara väjningsplikt och andra plikter i trafiken eller....?
Förresten så är alla bilar mycket hårdare än jag så jag brukar inte vara för närgången mot dem.
Ha de.........Per :squid

Det är väl rent folkvett att inte köra fram i olika situationer om man ser att det är stopp 10 meter läng fram och man bara kommer att blockera trafik i andra riktnigar.

Även om man har lagen på sin sida att göra detta.

Jag skulle känna mig idiotdum om jag fastnade i ett läget som positionen där den vita och gröna bilen i bilden är) så man blokerad bilar som den röda som ska rakt fram.

attachment.php

Jovisst, men situationen vi diskuterar är att det FINNS PLATS framför rödljuset. Inte fan åker jag fram och ställer mig mitt i rondelen..:fatta!

Hej
Ni missar en sak allihop: Det finns väl inget som heter företräde? Eller förkörsrätt med för den delen. Man har väl bara väjningsplikt och andra plikter i trafiken eller....?
Förresten så är alla bilar mycket hårdare än jag så jag brukar inte vara för närgången mot dem.
Ha de.........Per :squid

Okej, visste inte att det skulle bli en semantisk diskution.
DVS. Alla utanför rondellen har väjningsplikt gentemot dem som
redan befinner sig där. Punkt.

Ditt andra utalande håller jag dock fullständigt med om.

Last edited:
Jovisst, men situationen vi diskuterar är att det FINNS PLATS framför rödljuset. Inte fan åker jag fram och ställer mig mitt i rondelen..:fatta!

Fattar nada, om du redan har kört ut ur rondellen och fram till rödljuset och stannat där.

Hur kan du då hamna ivägen för någon taxi som tutar :va

Du gjorde helt rätt.
Jag passerar den rondeller jämt och mycket riktigt finns det ett rutmönster, där man inte får stanna i för att inte blockera den trafiken som kommer högerifrån emot rondellen.

Om du skulle se att det slår över till rött längre fram i korsningen får du givetvis köra över rutmönstret och fram till utrymmet precis framför rödljusen för att sedan invänta grönt för att kunna köra vidare.
Det finns inte nån "stoppmarkering" i rondellen, varken heller skylt, eller en vit markerad linje i vägsträckan, som den i rondellen i Solna.
Därför har du handlat korrekt genom att köra vidare och fram till rödljusen för att ist stanna där.

Dessutom så har trafiken från högerkörfält (två körfält sammanlagt som kan passera rondellen) en liten körsträcka på cirka 20 meter efter sina trafikljus de ska passera innan de når rondellen.

Så först passerar trafiken från höger ett övergångsställe med trafikljus, sen kommer de in på en 'bisträcka' på cirka 20 meter efter det, dvs innan rondellen. Och sen finns det t.o.m två stora skyltar med både ikonen väjningsplikt och rondell markerade på vardera sida innan rondellen och det rutmönstrade området.
Dvs att trafiken från höger har väjningsplikt emot trafiken i rondellen, fastän de också har grönt.
Taxin överreagerade och gjorde fel. Han skulle ha väntat på trafiken i rondellen innan han själv körde in i rutmönstret och rondellen.
Kör du vidare som du gjorde, men va vaksam för att fler inte fattar. :gnissla

Last edited:
Klart man kör fram till rödljuset om där finns plats... Annars ska det sitta en sådan här skylt före dom heldragna strecken.

Bifogat

• 11971486751075558503ryanlerch_stopp_signal_sign_svg_med.png
    11971486751075558503ryanlerch_stopp_signal_sign_svg_med.png
    16.3 KB · Visningar: 72
Last edited:
Vad jag lärt mig så har man ALLTID företräde när man ligger i rondellen och alla som ska in har väjningsplikt.

Det är fel, det gäller inte alla rondeller. Det finns MÅNGA rondeller där det är högerregeln som gäller:tummenupp

sen om påkörning i rondell så är det oftast den som kör på som blir vållande. Men om nån hade kört på dig när du hade stått bakom rödljuset hade personen blivit vållande till olyckan:)

Det är fel, det gäller inte alla rondeller. Det finns MÅNGA rondeller där det är högerregeln som gäller:tummenupp

sen om påkörning i rondell så är det oftast den som kör på som blir vållande. Men om nån hade kört på dig när du hade stått bakom rödljuset hade personen blivit vållande till olyckan:)

Hmm kan det vara högerregeln när det inte finns skylt som talar om att det är en cirkulationsplats?

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back