Rollers däck öppnad

Bingo skrev:
2631920 Jasså, bara en miljar dollar. Det var ett återhållsamt skadeståndsanspråk :D

Kunde nog blivit mer... Problemet var att det var mycket vanliga däck som satt standard på tex Ford Explorer (USA´s vanligaste SUV?). Sen krävdes det väl ett par tusen olyckor innan man gjorde något åt det.

U-Haul vägrar fortfarande hyra ut släp om du ska dra med en Explorer. Att det sedan sitter GoodYear på spelar mindre roll enligt dom... :gnissla

Fürstenhoff skrev:
2631620 TRO PÅ DET!!

Är inget i från fablernas värld utan den nakna sanningen!!

Hur jag vet - känner folk på storlager i Tyskland och Holland som just håller på med detta - bara ta er en funderare på hur dom annars kan hålla dessa sjuka priser som dom gör då dom ofta tangerar våra inköps priser här i Sverige inkl frakt mm!!

Tror att det är dags att vakna upp lite och inse att det finns skillnader i däcken i från våra Svenska generalagenter kontra dom stora lågpris företagen vilket GARANTERAT inte är till det bättre för oss moppe förare!!

/Fürstenhoff.

Hur kommer det sig då att priserna är så pass mycket lägre i USA? De säljer väl knappast sämre däck till hela den amerikanska marknaden? :confused:

Jag tror snarare det handlar om hur stor vinst som tas ut var i kedjan och vilka momsregler som gäller på den aktuella marknaden.

Last edited:
Jag fattar inte hur Fürsten vågar köra med sina svenska däck i Tyskland, måste ju vara livsfarligt. :D

sx-pojken skrev:
2631959 ska inte prata om mc-däck....men bildäck finns med olika gummi-blandningar beroende på vart i världen de säljs...
OCH...de utländska däcken e inte lagliga då vissa e gjorda för att gå i ex. varmare klimat... blir ju lite som att köra kalla ban-däck...:tummenupp
Så du menar att ett däck avsett för tex Spanien skulle vara förbjudet i Sverige?

EDIT: Var precis inne på Bridgestones svenska sajt för att hitta kontaktinfo och vi får hålla tummarna för att de är bättre på att göra däck än vad de är för att sköta sin egen sajt :rolleyes:
http://www.bridgestone.se/bfe/v/index.jsp?vgnextoid=0000000000000000000034_12_934articleRCRD
http://www.bridgestone.se/forms/general.asp

Last edited:
xyx skrev:
2631588 Sån där BS är så jävla trist. Förekommer alldeles för ofta här i sverige då vi har så många brancher som inte ur utsatta för konkurrens. Däcksbranchen och till viss mån hela hojbranchen är en sådan.
Generalagenterna styr.

Jepp. Exakt, och den vanlige konsumenten står där som ett fån.
Viiserligen har handlarna lyckats slå i många att "dyrt är bättre"
Se bara på min grottekvarn: Olja
Folk som annars är förnuftiga, vägrar plötsligt att använda hjärnan och vill bara inte inse att det GÅR att få SAMMA kvalite´till halva priset.

Fürstenhoff skrev:
2632112 Mognads graden här på SH bevisas gång på gång med barnsliga inlägg likt detta - Grattis!!
Även ett skämt innehåller vettigare argument än dina inlägg. Som vanligt när du blir emotsagd när du snackar upp det du ska sälja någon gång i framtiden så slutar du argumentera och kommenterar i stället inläggen eller den som gör inläggen.

Neutral skrev:
2632125 Även ett skämt innehåller vettigare argument än dina inlägg. Som vanligt när du blir emotsagd när du snackar upp det du ska sälja någon gång i framtiden så slutar du argumentera och kommenterar i stället inläggen eller den som gör inläggen.

Precis Fürsten, försök se Neutrals poäng... (han har faktiskt en poäng).
Men även du har rätt: Däck för olika marknader skiljer.
Men frågan är: Hur mycket? Egentligen? Jag menar: ett däck som ska klara 300Km/h oavsett land KAN bara inte vara SKIT i ett land och superduper i ett annat.
Och: kan man se det på märkningen var däcken avses säljas på för kontinent??

Fürstenhoff skrev:
Ett däck avsett för Europa är inte det samma som ett däck avsett för tex Asien varifrån många av dessa lågpris däck som sälj över internet är ämnade för!!

Hade en lång diskustion med teknikerna på Dunlop i England ang deras däck och det framkom att Dunlop har stora skillnader på vissa mc däck mellan Europa och Usa vilket kan tyckas märkligt - Usa däcken hade samma torr egenskaper men klart bättre våt egenskaper!!
Jag har nu kontaktat Michelin och Pirelli i Sverige samt Dunlop i England och det ska bli intressant att se vad de svarar på mina frågor. Bridgestone fick inget mail av förklarliga skäl...

Dr.Bike skrev:
Och: kan man se det på märkningen var däcken avses säljas på för kontinent??
Precis vad jag satt och funderade på. Man kan ju se år och vecka så det kanske även finns någon kod för landet?

Last edited:
Hur kan någon tro att de stora däckstillverkarna skulle tillåta att däck med sämre kvalitet/egenskaper prånglas ut på den europeiska marknaden via "obskyra" näthandlare... Särskilt tyska konsumenter, som förmodligen är de kinkigaste i hela Europa...

Trist för Roller, Fürsten och alla andra som "drabbas" när giriga generalagenter och hög moms motverkar alla försök att sälja till vettiga priser. Men att hävda att man inte ska köpa utomlands hjälper dessvärre bara generalagenterna att upprätthålla deras marginaler. Det som de billiga däckskrängarna i Europa inte kan konkurrera med är servicenivå och närhet, där kan ni konkurrera, men inte med pris som marknaden ser ut i dagsläget.

Fürstenhoff skrev:
Sen vad beträffar Neutral så måste jag erkänna att jag börjar tröttna på hans återkommande inlägg där han gör allt för att göra sig rolig på min bekostnad - han verkar tro att man inte tar åt sig & att han kan hålla på hur länge som hellst utan att få till en reaktion!!

Folk som gör allt för att göra sig roliga på andra brukar till slut inse hur fel ute dom vart, frågan är bara vilka gränser dom hinner passera innan!!
Nu tycker jag att du är lite larvig. Ett skämt här och där måste man klara av på ett sånt här forum :tummenupp

Fürstenhoff skrev:
2632173 Finns INGA problem vad beträffar kvaliten, grepp mm så länge dessa über stora däckfirmor köper däcken i från märkes importörerna inom Europa, men frågan är väl OM!!!!! dom gör det eller inte, eller om dom kommer i från tex Asien marknaden!!:va

/Fürstenhoff.

Frågan är väl var däcken tillverkas ?

Finns nog liten vinst i att plocka hem däck ifrån asien och sälja på den svenska marknaden om dom tillverkas i Europa.

Fürstenhoff skrev:
2632173 Finns INGA problem vad beträffar kvaliten, grepp mm så länge dessa über stora däckfirmor köper däcken i från märkes importörerna inom Europa, men frågan är väl OM!!!!! dom gör det eller inte, eller om dom kommer i från tex Asien marknaden!!:va

/Fürstenhoff.
Jag är med på vad du menar, och det skulle kunna vara så... Men tror du verkligen att exempelvis Metzler skulle riskera sitt namn och tillåta att deras däck säljs som gråimport, om de skulle vara märkbart sämre :va Jag skulle inte göra det om jag hade något att säga till om på Metzlers HK i alla fall. Om det finns det minsta fog för att påstå att de billiga däcken är sämre på något sätt, så borde väl ett blindtest med ett par uppsättningar däck och ett par olika förare ganska snabbt kunna bevisa det. Jag är rätt övertygad om att tyska konsumentorganisationer skulle nappa på idén rätt snabbt, särskilt om det gäller bildäck. Och apropå bildäck, det finns ju vinterdäck till salu billigt, som uppenbart är gjorda för den nordiska marknaden/klimatet, faller inte teorin lite då, eller är det lager med nordiska vinterdäck, som av någon anledning inte sålt bra i Thailand, som gråimporteras till tyskland och säljs billigt till nordbor :va

sandstream skrev:
2632149

Precis vad jag satt och funderade på. Man kan ju se år och vecka så det kanske även finns någon kod för landet?

Det ska stå en kod för tillverkningsland och ibland oxå fabrik.

Som ett företag skulle inte jag vilja sälja andrhandsorteringsdäck billigt som stryk, och sedan låta de säljas som nya, utan fel, från ledande däckfirmor. OM det är fel på däcket, då är ju hela däcks-märket i fara, man vill ju inte heta Pirelli o ha rykte om sig att sälja dåliga däck? :va

Helt sjukt att det sägs att sägs att däck från tyskland är sämre än vad som säljes i sverige. Sant eller osant, som tillverkare skulle jag nog inte vilja ha det så. Är det andrahandsdäck så ska de isf märkas...

Fürstenhoff skrev:
2632208 Här har du problemet - INGEN inkl Dunlop, Metzeler mfl kan stoppa denna grå import då den är fullt laglig - sjukt, men sant!!

Men någon som köpt däck i från någon av dessa internet leverantörer skulle väl kunna vara vänlig och kolla på sina däck rörande däcks koder och lägga upp dom här så skall vi se hur det ligger till!!:tummenupp

/Fürstenhoff.
Mycket möjligt att det är lagligt, men det finns sätt att hantera det. Bara tanken på att ryktet skulle vara i fara skulle få mig att se till att märka däcken olika, och sen droppa "nyheten" lite snyggt... Sen kan snåljåparna handla asien-däck om de vill, och de andra kan köpa "riktiga" däck.

Däckskoder kan vara möjligen vara intressant, men på intet sätt avgörande, ett blindtest däremot skulle få mig på andra tankar. Så länge prestanda inte skiljer så köper en del där det är billigt, andra köper där de får bra service.

Fürstenhoff skrev:
2632167 Sen vad beträffar Neutral så måste jag erkänna att jag börjar tröttna på hans återkommande inlägg där han gör allt för att göra sig rolig på min bekostnad - han verkar tro att man inte tar åt sig & att han kan hålla på hur länge som hellst utan att få till en reaktion!!

Folk som gör allt för att göra sig roliga på andra brukar till slut inse hur fel ute dom vart, frågan är bara vilka gränser dom hinner passera innan!!

Fürstenhoff skrev:
2632183 Du har helt rätt i vad du skriver!!:tummenupp :tummenupp :tummenupp OM!! det var en gång, två gånger, kanske tom tre gånger men när dessa sk skämt ALLTID dyker upp i från en och samma person så blir man faktiskt en aningen less då man till trotts bara är en männsika som alla andra!!
Nu överdriver du väl som vanligt igen. Du har väl skrivit mer om mig i den här tråden än vad jag skrivit om dig på flera månader. Jag kommer inte ihåg när jag svarade på ett av dina inlägg senast.

OT som sagt, har du problem så kan du ta det via PM.

Last edited:
Fürstenhoff skrev:
2632112 Usa har mellan 4-6% moms, Sverige 25% - inte hela sanningen men en bit på väg!!

/Fürstenhoff.

Njae, det finns ställen med högre moms. Chicago tex 9%, New York 8.x% osv...

Vad finns lägsta momsen inom EU? Om man säljer därifrån så borde man kunna hamna ganska nära momsen i USA och då måste ju prisskillnaden förklaras någon annanstans. Volymen spelar säkert in, men om nu samma fabrik levererar till samtliga marknader så vore ju även det lite motsägelsefullt.

Var har t.ex Michelin sina fabriker? (Fraktkostnader)

Många frågor blir det. :)

Last edited:
Fürstenhoff skrev:
2631620 TRO PÅ DET!!

Är inget i från fablernas värld utan den nakna sanningen!!

Hur jag vet - känner folk på storlager i Tyskland och Holland som just håller på med detta - bara ta er en funderare på hur dom annars kan hålla dessa sjuka priser som dom gör då dom ofta tangerar våra inköps priser här i Sverige inkl frakt mm!!

Tror att det är dags att vakna upp lite och inse att det finns skillnader i däcken i från våra Svenska generalagenter kontra dom stora lågpris företagen vilket GARANTERAT inte är till det bättre för oss moppe förare!!

/Fürstenhoff.

Fürstenhoff skrev:
2632208 Här har du problemet - INGEN inkl Dunlop, Metzeler mfl kan stoppa denna grå import då den är fullt laglig - sjukt, men sant!!

Men någon som köpt däck i från någon av dessa internet leverantörer skulle väl kunna vara vänlig och kolla på sina däck rörande däcks koder och lägga upp dom här så skall vi se hur det ligger till!!:tummenupp

/Fürstenhoff.

Återigen!!

Tror personligen INTE att det säljs någon form av andrahands sorteringar av däck inom Europa & däck det är tillverknings fel på (om dom inte heter Avon förståss)!!

Sen säger ingen att ett däck i från Tyskland, Spanien mfl är sämre än ett Svensk sålt så till vida det inte rör sig om ett grå importerat däck i från tex Asien!!

/Fürstenhoff.

Köpte ett Metzeler sportec M-1 bakdäck från reifenversand (ca 1100 ink frakt) för några månader sen. På däcket står det made in Germany! :)

Vilka däckfirmor i Tyskland säljer gråimporterade däck från Asien? Däckonline? Reifenversand? Finns det ännu billigare?

Last edited:
Fürstenhoff skrev:
2631892 Jag använde ordet SKILNADER, inte undermåliga!!!!!!!!!!!!!

Det hela saken handlar om är att dessa stora grossister i Europa köper däck i från andra marknader än den Europeiska vilka har ett helt annat pris & varför dom kan hålla dessa enormt låga priser - dessa däck är INTE avsedda för vårt klimat varför dom om man skall hård dra det hela kan vara rent olämpliga att använda på våra motorcyklar/bilar!!

Fullt lagligt, men riktigt??

/Fürstenhoff.

Har ALDRIG använt ordet "andrahands sortering" - läs om, läs RÄTT!!

/Fürstenhoff.

Jag är ivf övertygad om att Tyska viner smakar likadant i Sverige.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back