Rollers däck öppnad

Jag har inte glöm er 3 som va nyfikna på 208 liters fat. Jag pratade med säljaren i måndags och vi skulle ta upp diskutionen på eftermiddan. Han ringde dock och sa att han va tvungen att avbryta pga sjukdom men skulle återkomma.

To be continued, stay tuned!

RoLLER skrev:
2622561 Jag har inte glöm er 3 som va nyfikna på 208 liters fat. Jag pratade med säljaren i måndags och vi skulle ta upp diskutionen på eftermiddan. Han ringde dock och sa att han va tvungen att avbryta pga sjukdom men skulle återkomma.

To be continued, stay tuned!

Jag virvlar med trumman sålänge

Fraktpris är också intressant
Önskar dig lycka till med affärerna roller!!

önskar herr RoLLER och Mattias lycka till med affärerna, även om jag efter att ha tittat på era priser på Michelin Pilot Road förmodligen inte kommer att inhandla nästa däck hos er :tummenupp

trille skrev:
2618253 Ok... betala:- 600 mer för att få däcken 4 dagar tidigare... verkar bra!:tummenupp

Du har bra koll på dina däck va? Vi gör en snabb jämförelse.

RoLLER:s däck:

1 set Michelin Pilot Power (120/70, 180/55)
Summa 3173 kr
Frakt* 120 kr
Att betala 3293 kr

Krängning/balansering kostar mig 100 kr/däck. Summa: 3493 kr.

Största skånska däckhandlaren tar 4500 kr / set ovanstående däck plus 250 kr per däck krängning/balansering. Summa: 5000 kr. Vilket skulle du föredra?

Utländsk webshop: http://www.reifenversand.com

Pilot Power fram: €95,12
Pilot Power bak: €129,99
frakt: €18
Ger: 243,11 * 9,226 = 2242,9 kr

Summa inkl. krängning/balansering: 2442,9 kr

Slutsatsen är att jämfört med en webshop har de inget att hämta men jag har en känsla av att majoriteten av hojåkarna inte köper i webshop...

Ljunghusen skrev:
2622571 Jag virvlar med trumman sålänge

Fraktpris är också intressant
Önskar dig lycka till med affärerna roller!!

Frakten är gratis!

Fattas väl bara annat när man köper 208 liter på ett bräde! :tummenupp

Sen om sider har jag alla uppgifter.

208 liters fat Q8 SBK Racing

12.998:- INKL moms INKL Frakt inom Sverige.

KÖP!

sandstream skrev:
2619018 ... typ av andrasortering, tillverkade i Brasilien, inte gjorda för det svenska klimatet osv.
När jag hör sånt blir jag lite misstänksam så du får mer än gärna berätta mer :tummenupp
Har hört den där valsen också.

Sist jag bytte på firma sa jag precis som det var till killarna, var man kunde hitta samma däck till muchos lägre pris etc. Då kontrade de med ovanstående. Vetefan om jag tror på det, men jag är för lat för att fixa till allt själv. Då är det bara att slanta upp istället.

Dark_Messenger skrev:
2631521 Har hört den där valsen också.

Sist jag bytte på firma sa jag precis som det var till killarna, var man kunde hitta samma däck till muchos lägre pris etc. Då kontrade de med ovanstående. Vetefan om jag tror på det, men jag är för lat för att fixa till allt själv. Då är det bara att slanta upp istället.

Sån där BS är så jävla trist. Förekommer alldeles för ofta här i sverige då vi har så många brancher som inte ur utsatta för konkurrens. Däcksbranchen och till viss mån hela hojbranchen är en sådan.
Generalagenterna styr.

Fürstenhoff skrev:
2631620 TRO PÅ DET!!

Är inget i från fablernas värld utan den nakna sanningen!!

Hur jag vet - känner folk på storlager i Tyskland och Holland som just håller på med detta - bara ta er en funderare på hur dom annars kan hålla dessa sjuka priser som dom gör då dom ofta tangerar våra inköps priser här i Sverige inkl frakt mm!!

Tror att det är dags att vakna upp lite och inse att det finns skillnader i däcken i från våra Svenska generalagenter kontra dom stora lågpris företagen vilket GARANTERAT inte är till det bättre för oss moppe förare!!

/Fürstenhoff.

Vad skulle få dig att tro att varumärken som Pirelli skulle isodosätta sin image som kvalitetsprodukt genom att sälja någon slags andrahands sortering genom Europeiska filialer.

Mängder av folk tävlar med framgång (inte jag då :D ) på dessa "andrasorterings" däck. Myt för att hålla uppe priserna.

Fürstenhoff skrev:
Tror att det är dags att vakna upp lite och inse att det finns skillnader i däcken i från våra Svenska generalagenter kontra dom stora lågpris företagen vilket GARANTERAT inte är till det bättre för oss moppe förare!!
Kanske dags för dig att skaffa en egen väckarklocka?
Som skrivits tidigare: Varför skulle de stora tillverkarna låta undermåliga däck lämna fabriken under eget namn?
Att tillverkare av vissa produkter säljer det som blir dåligt till andra tillverkare som sätter sitt eget "skal" på produkten är ingen nyhet men det går knappast att göra med däck.

Neutral skrev:
2631868 Mängder av folk tävlar med framgång (inte jag då :D ) på dessa "andrasorterings" däck.
Har ännu inte träffat någon som tävlar eller kör mycket bandagar som ens nämnt att deras svenskköpta däck skulle vara bättre än de som importeras parallellt.
Vore ju minst sagt skrämmande om halva Sveriges RR-förare (eller fler) körde runt på dåliga däck.
Fan, man kanske kan kapa lite på varvtiderna om man köper däck som gått via den svenska generalagenten :D

xyx skrev:
2631588 Sån där BS är så jävla trist. Förekommer alldeles för ofta här i sverige då vi har så många brancher som inte ur utsatta för konkurrens. Däcksbranchen och till viss mån hela hojbranchen är en sådan.
Generalagenterna styr.
Damn right! :tummenupp

Last edited:
Fürstenhoff skrev:
Det hela saken handlar om är att dessa stora grossister i Europa köper däck i från andra marknader än den Europeiska vilka har ett helt annat pris & varför dom kan hålla dessa enormt låga priser - dessa däck är INTE avsedda för vårt klimat varför dom om man skall hård dra det hela kan vara rent olämpliga att använda på våra motorcyklar/bilar!!
Fullt lagligt, men riktigt??
Du är som sagt inte ensam om att framföra det argumentet och jag har hört det många gånger de senaste 10 åren.

sandstream skrev:
Som skrivits tidigare: Varför skulle de stora tillverkarna låta undermåliga däck lämna fabriken under eget namn?
För att tjäna pengar på produkter som inte är perfekta. Det vore ju synd att kasta ett däck där den vita texten är lite nött på ena sidan. Däcket är ju lika bra som ett perfekt däck men har en kosmetisk skada. Det är ungefär som när elektronikhandeln säljer produkter billigt som fått en liten repa baktill. Den vill ju ingen köpa till fullt pris! Den är ju sekunda!

Men att de skulle sälja däck som är dåliga på allvar, det låter underligt. Det finns lagar om produktansvar även i Europa. Det betyder att tillverkaren kan ställas till svars för den skada hans produkter orsakar. Bara tanken på att stora tillverkare som Pirelli eller Michelin skulle kränga sekunda varor är... Tja, dum eller nåt. Det faller på sin egen orimlighet att de skulle riskera så mycket för att tjäna några sketna kronor extra.

Fürstenhoff skrev:
Har ALDRIG använt ordet "andrahands sortering" - läs om, läs RÄTT!!
Men du skriver att de kan vara olämpliga vilket iaf jag tolkar som att de kan vara klart sämre än de däck som köps från de svenska generalagenterna. Rätt?

Bingo skrev:
2631902 För att tjäna pengar på produkter som inte är perfekta. Det vore ju synd att kasta ett däck där den vita texten är lite nött på ena sidan. Däcket är ju lika bra som ett perfekt däck men har en kosmetisk skada. Det är ungefär som när elektronikhandeln säljer produkter billigt som fått en liten repa baktill. Den vill ju ingen köpa till fullt pris! Den är ju sekunda!
Kosmetiskt felaktiga däck kan jag förstå att man inte slänger men jag tror inte att de skulle våga sälja däck som har konstruktionsfel.
Bingo skrev:
Men att de skulle sälja däck som är dåliga på allvar, det låter underligt. Det finns lagar om produktansvar även i Europa. Det betyder att tillverkaren kan ställas till svars för den skada hans produkter orsakar. Bara tanken på att stora tillverkare som Pirelli eller Michelin skulle kränga sekunda varor är... Tja, dum eller nåt. Det faller på sin egen orimlighet att de skulle riskera så mycket för att tjäna några sketna kronor extra.
Rätta mig om jag har fel men var det inte FireStone som hamnade rejält i klistret i USA för några år sedan och vart stämda för problem med sina däck?
EDIT: Kollade upp och de vart stämda på 1 miljard dollar!

Fürstenhoff skrev:
...dessa däck är INTE avsedda för vårt klimat varför dom om man skall hård dra det hela kan vara rent olämpliga att använda på våra motorcyklar/bilar!!
Men vaddå, ett Pirelli SC1 är väl detsamma i Sverige som i Tyskland. Där duger den förklaringen inte för att förklara skillnaden i pris.

Bingo skrev:
2631915 Men vaddå, ett Pirelli SC1 är väl detsamma i Sverige som i Tyskland. Där duger den förklaringen inte för att förklara skillnaden i pris.
Enligt den version som populärt sprids handlar det om däck från tex Brasilien som letar sig upp till de europeiska spotmarknaderna och att de skulle ha en helt annan gummiblandning.
Om det vore sant skulle det nog enbart vara intressant för bilar då de körs i alla typer av klimat medan hojar enbart körs i +10 grader eller mer av en majoritet.

sandstream skrev:
2631910 Kosmetiskt felaktiga däck kan jag förstå att man inte slänger men jag tror inte att de skulle våga sälja däck som har konstruktionsfel.
Rätta mig om jag har fel men var det inte FireStone som hamnade rejält i klistret i USA för några år sedan och vart stämda för problem med sina däck?
EDIT: Kollade upp och de vart stämda på 1 miljard dollar!
Jasså, bara en miljar dollar. Det var ett återhållsamt skadeståndsanspråk :D

Hur många extra däck måste man sälja för att täcka den (ev) förlusten? Hur mycket lättare är det att sälja de där extradäcken mot bakgrund av stämningen och den badwill det medför? Nä, det låter för idiotiskt att någon däcktillverkare medvetet skulle prångla ut sekunda däck för att jag skall kunna tro det - ens om jag försöker riktigt hårt.

ska inte prata om mc-däck....men bildäck finns med olika gummi-blandningar beroende på vart i världen de säljs...

OCH...de utländska däcken e inte lagliga då vissa e gjorda för att gå i ex. varmare klimat...

blir ju lite som att köra kalla ban-däck...:tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back