Roligt, billigt och enkelt.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad ska man då köpa för hoj och tävla i för klass? Jag vill ha så få prylar som möjligt att släpa på, mecka så lite som möjligt, få god utdelning som förare och göra av med så lite pengar som möjligt.

Egna idéer:

• Suzuki SV 650 och tävla i 250 SP.
• Aprilia RS 250 och tävla i 250 SP.

Finns det andra alternativ i det torftiga utbudet av klasser att tävla i?

PS. Helst vill jag också kunna ge Teddy en match runt Sviestad på tisdagkvällar. DS

Nyteknik skrev:
2662195 Vad ska man då köpa för hoj och tävla i för klass? Jag vill ha så få prylar som möjligt att släpa på, mecka så lite som möjligt, få god utdelning som förare och göra av med så lite pengar som möjligt.

Egna idéer:

PS. Helst vill jag också kunna ge Teddy en match runt Sviestad på tisdagkvällar. DS

nej de finns nog inga andra klasser som geller om man vill åka någorlunda billig!! men man kan ju åka ER6:an i samma klass också den tycker jag verkar roligare än sv650 iaf

Du ställer förvisso frågan i ett rr-forum men jag tycker ändå du ska fundera på supermoto. Det är lika roligt och dessutom är det enklare att hålla kostnaderna nere tycker jag.

RS250 är ju billigast men du riskerar att åka på mer mekande. SV650 är troligen mindre mekande men mer däckbytande.
Köp en 125R för du vet att du vill det egentligen. :tummenupp

Gustav O skrev:
2662279 RS250 är ju billigast men du riskerar att åka på mer mekande. SV650 är troligen mindre mekande men mer däckbytande.
Köp en 125R för du vet att du vill det egentligen. :tummenupp
Angående däck (SV 650): vad kör man med i 250 SP?

Angående 125: vore verkligen kul att testa. Men som jag skrev vill jag ha så lite prylar som möjligt. Kanske senare.

Nyteknik skrev:
2662314 Angående däck (SV 650): vad kör man med i 250 SP?

Angående 125: vore verkligen kul att testa. Men som jag skrev vill jag ha så lite prylar som möjligt. Kanske senare.
Med en 125:a klarar du dig ju med minimalt med saker!

Du kan ju omöjligtvis ha undgått att lära dig vilka klasser som finns i Sverige och hur de fungerar, och den förstå-sig-påare som du är så kan du nog själv svara på dina frågor!?

Nyteknik skrev:
2662195 Vad ska man då köpa för hoj och tävla i för klass? Jag vill ha så få prylar som möjligt att släpa på, mecka så lite som möjligt, få god utdelning som förare och göra av med så lite pengar som möjligt.

Egna idéer:

ER6 kuppen.. Verkar bli superball klass om den blir av, dessutom billigt..

Eller kanske BOTT.. Lär bli skitskoj och den kan du köra på en SV1000 t ex.. Billigt och svinskoj....

oscar skrev:
2662394 Du kan ju omöjligtvis ha undgått att lära dig vilka klasser som finns i Sverige och hur de fungerar, och den förstå-sig-påare som du är så kan du nog själv svara på dina frågor!?

:tummenupp (Trodde oxå han var världsmästare)

Racing är aldrig billigt, har man inte råd så lägg ner.

Holy Rider skrev:
2662564Racing är aldrig billigt, har man inte råd så lägg ner.
Det påståendet är lika sant/relevant som att det aldrig är billigt att leva, bo eller försörja sig i störst allmänhet. Man gör alltså som med racing som med allt annat: anpasssar sig efter tillgängliga resurser/behov. Har du fantasi nog att komma med ett förslag?

Gustav O skrev:
2662374 Med en 125:a klarar du dig ju med minimalt med saker!
Gör man verkligen det? Tänker på kolvar, cylindrar, diverse småsaker och drivor av "extradelar" som brukar medfölja. Men å andra sidan är ju en 125 så liten och lätt att det på många sätt är det mest praktiska. Hmmm...

Last edited:
En sak som kan göra det roligare, billigare och enklare, oavsett klass, är att man har någon som man samåker med till träningar/race. Då behöver man inte köpa på sig allt och lite till. Man kan samsas om samma kompessor, däckjärn osv. Resekostnaderna blir 50% om man är två. Enda naktdelarna är om någon inte kan eller att man måste försöka passa in den andres tider på när man kan åka osv.

Förr körde man 125STD för både A och B-förare och utan åldersgräns. Var nog det roligaste för minst antal pengar. Nu går det nog bara köra med sån hoj på nått b-race om man är för gammal för 125jnr-cupen. Men en sån ska Teddy köra ifrån oavsett vilken som kör.. Så SP är väll klassen då.

Nyteknik skrev:
2662629 Gör man verkligen det? Tänker på kolvar, cylindrar, diverse småsaker och drivor av "extradelar" som brukar medfölja. Men å andra sidan är ju en 125 så liten och lätt att det på många sätt är det mest praktiska. Hmmm...
Jag har ju inte provat själv men det finns ju saker som talar för en standard TZ125 eller RS125.
* Minsta och lättaste hojarna du kan hitta.
* Du behöver inte byta däck om du inte vill.
* Reservdelarna får ju plats i två plastbackar.

Det finns såklart nackdelar också som högre inköpspris, större mått av koll på sakerna etc etc men jag tror fördelarna överväger!

Du borde väl kolla med Jörgen #31 eftersom han kört både SP och 125R.
Jag skulle satsa på 125R om jag var du.

Rå på teddy på sviestad? Med en SV eller ER6'a? Teddy's tider är riktigt bra med en 125'a också..

oFFkeFF skrev:
2662703 Rå på teddy på sviestad? Med en SV eller ER6'a? Teddy's tider är riktigt bra med en 125'a också..
Även om en SV 650 är måttligt vass så har den ca 75 hk och ska väl inte vara helt bortgjord mot en 250 i träningstempo på Sviestad. Mot en Aprilia RS 250 borde den på pappret ha en hel del att säga till om. Visst, den är tyngre och har ett sämre chassie. Men i andra vågskålen ligger en motor med ett helt annat vrid och register än en 250. Blir nyfiken på att testa...

Ärligt talat fattar jag inte den här diskussionen om att starta nya instegsklasser som ska vara "billiga" (All racing kosta juh mycket pengar). Det verkar som om jättemånga förare är beredda att slänga upp mycket pengar för en ny sån där SV650/ER6 när det SJÄLVKLARA valet borde vara en tre år gammal R6:a för mycket mindre pengar!!!!!!!!!!!!!! Till råga på allt så får man ju en MYCKET bättre hoj som går MYCKET fortare. Dessutom finns det hur mycket reservdelar som hels överallt.
Är man B-förare så kör man Rookie 600 och är man A-förare kör man STK 600.
Självklart tycker jag.
Eller vad har jag missat?:confused:

magnus_moss skrev:
2662754 Ärligt talat fattar jag inte den här diskussionen om att starta nya instegsklasser som ska vara "billiga" (All racing kosta juh mycket pengar). Det verkar som om jättemånga förare är beredda att slänga upp mycket pengar för en ny sån där SV650/ER6 när det SJÄLVKLARA valet borde vara en tre år gammal R6:a för mycket mindre pengar!!!!!!!!!!!!!! Till råga på allt så får man ju en MYCKET bättre hoj som går MYCKET fortare.
Är man B-förare så kör man Rookie 600 och är man A-förare kör man STK 600.
Självklart tyckler jag.
Eller vad har jag missat?:confused:
Kan inte mer än hålla med :tummenupp Rookie 600 hojar får man ju löjligt billigt just nu. Dessutom är de roliga att köra.

Nyteknik brukar vara jäkligt snabb på att svara när han tycker sig ha ett svar, och jag har ännu inte sett ett svar på mitt inlägg. Är detta bara ännu en tråd för honom att få babbla av sig i?

Axxexs skrev:
2662640 ...är att man har någon som man samåker med till träningar/race....

Då ska man ju gärna hitta någon som står ut med en mer än en helg...

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...