Roligaste sporthojarna upp till F.klass 6?

Warburton skrev:
Så här är det med Ducati:

Alla som är av årsmodell -97 och äldre har EXTREMT låg effekt på pappret = billiga att försäkra hos If & Länsförsäkringar (som i princip bara kollar på effekt och vikt).

Som exempel kan sägas att min Monster 900 har 33 kW i originaleffekt på pappret :).

-I praktiken då?

Vaddå försäkra? Är det nån som har råd med det nuförtiden? Själv låser jag å ber till nån gud.... :tummenupp

Warburton skrev:

Alla som är av årsmodell -97 och äldre har EXTREMT låg effekt på pappret = billiga att försäkra hos If & Länsförsäkringar (som i princip bara kollar på effekt och vikt).

Som exempel kan sägas att min Monster 900 har 33 kW i originaleffekt på pappret :).

If och LF går ju numera på ursprungseffekt, åtminstone har dom gjort det på alla hojjar som jag ringt och kollat på, inkl Monster 900.

Strandelin skrev:
Pratar vi motor så ÄR SVn roligare än en R1 när vägarna/banan svänger. Ska man köra rakt fram föredrar man givetvis R1an motor. Kör du din motorcykel rakt fram? :7peta

Många klankar ner på SVns motor, gör inte det för det är på fjädringen som man får lägga ner några kronor innan det fungerar acceptabelt. Å andra sidan har man sparat in dessa pengar när man betal första försäkringspremien (vs. R1-premie) :banana

snickelisnackelisnackelisnick, ungefär
här ska inte vara nån gräsklipparmoppe.

Silwer skrev:
snickelisnackelisnackelisnick, ungefär
här ska inte vara nån gräsklipparmoppe.

Men det är väl nog mera surt att bli omkörd av en sv än av en annan Retta eller? :hihi

Lokke skrev:
Men det är väl nog mera surt att bli omkörd av en sv än av en annan Retta eller? :hihi

Nåväl, skämt åsido, du åker inte på den där för att du valt den hojen i första hand, det kan du inte neka till, det kan vara regler, ekonomi eller annat som gjort att du valt den hojen.

Silwer skrev:
Nåväl, skämt åsido, du åker inte på den där för att du valt den hojen i första hand, det kan du inte neka till, det kan vara regler, ekonomi eller annat som gjort att du valt den hojen.

Nja, jag har låtit sunt förnuft råda. SV'n är så mycket "kul" som jag känner(kände) att jag kan hantera. Ser ingen större poäng i att betala för nåt som man ändå inte kan hantera, bara för att "ligga på topp". Säger inte att alla som har Rettor å dyl. är på det viset, men allt för många är det som har liten k*k som kompenserar det med att köpa värsting hoj.

Ärligt talat så ökar ju inte mängden "kul" proportionellt med graden av "värsting" vad det gäller hojar. :fakta

....skulle ha köpt en sv fastän den varit 10 000 euro dyrare än en Retta. :hihi

Nu e det fredag mera skitsnack åt folket! :fyllisar

Lokke skrev:
Nja, jag har låtit sunt förnuft råda. SV'n är så mycket "kul" som jag känner(kände) att jag kan hantera. Ser ingen större poäng i att betala för nåt som man ändå inte kan hantera, bara för att "ligga på topp". Säger inte att alla som har Rettor å dyl. är på det viset, men allt för många är det som har liten k*k som kompenserar det med att köpa värsting hoj.

Ärligt talat så ökar ju inte mängden "kul" proportionellt med graden av "värsting" vad det gäller hojar. :fakta

....skulle ha köpt en sv fastän den varit 10 000 euro dyrare än en Retta. :hihi

Nu e det fredag mera skitsnack åt folket! :fyllisar

ok, en för mig totalt omöjlig kombination, tyvärr
jag har haft många slöa skithojar ska du veta, men det har alltid funnits anledningar oftast ekonomiska, att alltid åka på sånna hojar är helt enkelt inget val för mig.
Jag kör aldrig banåkning eller liknade så en skapligt stor hoj som orkar gå lite är nästan nödvändigt för mig.
Jag försöker inte köra rr på vägarna heller så jag bryr mig inte om ifall en SV nu skulle köra om på en kurvig väg.
Skitpratet om att alla på stora snabba hojar kompenserar för nåt annat är bara en antingen avundsjuk åsikt eller nån slags rättfördigande att man är så duktig för tat man åker på nåt mindre o klenare.
Fast 900cc och uppåt innehar alla tokfransar som ska vara värst, det är ju sant, ingen köper ju en SV och tror att han är värst.

Kolla på BMW - dom ä vettiga på försäkringsbiten.

R1100S, gör power wheelies när du chipper den. Försäkring Hel/hel ~ 2.500 kr.
K1200RS, 130 Hk - Försäkring Hel/hel 4.000 kr.

F-priser är uanset vart du bor i Sverige och dom funkar även om Du ung!

Tyvärr, har IF inte trafikförsäkring på Inhägnat Område numera..
(Annars, har det vart inkl. trafik, vagn, maskins, person-skade försäkring även på bana - sålänge att det sanktionerat av BMW MC Klubben, SMC eller annan Ok organisation m. Instruktörer. - Nu vett du anledningen till att jag har BMW!)

Även om dom är dyra att köpa - är dom Ok-billiga att äga - dom håller oxå priset ganske bra....

Silwer skrev:
ok, en för mig totalt omöjlig kombination, tyvärr
jag har haft många slöa skithojar ska du veta, men det har alltid funnits anledningar oftast ekonomiska, att alltid åka på sånna hojar är helt enkelt inget val för mig.
Jag kör aldrig banåkning eller liknade så en skapligt stor hoj som orkar gå lite är nästan nödvändigt för mig.
Jag försöker inte köra rr på vägarna heller så jag bryr mig inte om ifall en SV nu skulle köra om på en kurvig väg.
Skitpratet om att alla på stora snabba hojar kompenserar för nåt annat är bara en antingen avundsjuk åsikt eller nån slags rättfördigande att man är så duktig för tat man åker på nåt mindre o klenare.
Fast 900cc och uppåt innehar alla tokfransar som ska vara värst, det är ju sant, ingen köper ju en SV och tror att han är värst.

Men i så fall så finns det ju betydligt vettigare hojar än en Retta, om man bara kör landsväg och inte som GR. Jag menar inget illa med det, fritt fram att köpa villken hoj man vill. Förstår mycket väl såna som köper en 1000cc, speciellt om man ofta åker med passagerare.

Jag sa inte att ALLA på stora race rep. hojar kompenserar, men tillräckligt, eller rättare sagt för många av dom som har en stor race rep. hoj tror att dom kan köra bara dom har en stor race rep hoj. Avundsjuka sysslar inte jag med, allt handlar om prioriteringar. :fakta För mig e det bara kul att råka på nån på banan med dubbelt dyrare värsting hoj och som inte kan köra. :)

Warburton skrev:

LF har slutat med det ... märkte jag efter å ha fått en nätt höjning av min premie på ca 400% där. IF är fortfarande trevliga premiemässigt i varje fall ... både på Ducce å Husa.

När det gäller trafikförsäkring då; Är det lika dyrt att trafikförsäkra en ZX6R som ligger i klass7, som en R1 som också ligger i 7? -Och att det först är när det gäller halv och helförsäkring som pengarna börjar skilja sig?

Kay skrev:
När det gäller trafikförsäkring då; Är det lika dyrt att trafikförsäkra en ZX6R som ligger i klass7, som en R1 som också ligger i 7? -Och att det först är när det gäller halv och helförsäkring som pengarna börjar skilja sig?

Det beror nog lite på årsmodeller och f-bolag, men när jag ringde till Folksam och If och kollade på div hojar typ, R1, R6, GSX-R750, Fireblade så skiljde det faktiskt inte ett öre på helförsäkring. Sen om du ska ha halvförsäkring så blir det ju genast mycket billigare eftersom det är vagnskadan som kostar mest och det är ju det enda som skiljer hel och halv.

Visst man verkar få ringa flera gånger till samma ställe och kolla, priserna verkar kunna variera beroende på vem man pratar med ibland....vad jag har hört?

Men som sagt ring runt till alla bolagen och kolla...ta även namn på den du pratar med ifall du får ett annat pris av någon annan om du ringer igen...

Lokke skrev:
Men i så fall så finns det ju betydligt vettigare hojar än en Retta, om man bara kör landsväg och inte som GR. Jag menar inget illa med det, fritt fram att köpa villken hoj man vill. Förstår mycket väl såna som köper en 1000cc, speciellt om man ofta åker med passagerare.

Jag sa inte att ALLA på stora race rep. hojar kompenserar, men tillräckligt, eller rättare sagt för många av dom som har en stor race rep. hoj tror att dom kan köra bara dom har en stor race rep hoj. Avundsjuka sysslar inte jag med, allt handlar om prioriteringar. :fakta För mig e det bara kul att råka på nån på banan med dubbelt dyrare värsting hoj och som inte kan köra. :)

jo det finns det, jag har haft de där vettiga hojarna med, jag ville bara ha nåt med 1000 motor och som var smidigare än den zzr jag åkte tidigare.
R1or i Sverige kostar nästan inget pga de höga försäkringskostnaderna och för de stålar jag hade blev det en sån, jag är inte märkestrogen alls så länge det är japanska modeller så köper jag det jag vill ha och har råd med.
Att kunna köra är lite överskattat egentligen, vad skulle alla åka på om de bara körde exakt det de kunde utnyttja någorlunda till fullo.
Sen får du observera att jag aldrig kört nån SV650, och att det mest var menat som skämt det jag sa om hojen innan denna diskussion.

Min RGV250SP ligger i fökl. 6 å e en riktig dräpare! Köp en om du hittar en, du lär inte bli besviken! Annars kan du köpa en äldre RGV, de är lite vanligare och jag tror de ligger i fökl. 5.... :rofl

Silwer skrev:
jo det finns det, jag har haft de där vettiga hojarna med, jag ville bara ha nåt med 1000 motor och som var smidigare än den zzr jag åkte tidigare.
R1or i Sverige kostar nästan inget pga de höga försäkringskostnaderna och för de stålar jag hade blev det en sån, jag är inte märkestrogen alls så länge det är japanska modeller så köper jag det jag vill ha och har råd med.
Att kunna köra är lite överskattat egentligen, vad skulle alla åka på om de bara körde exakt det de kunde utnyttja någorlunda till fullo.
Sen får du observera att jag aldrig kört nån SV650, och att det mest var menat som skämt det jag sa om hojen innan denna diskussion.

Ja skyll inte på mig, det va du som kom med det första seriösa/allvarliga inlägget. Hade själv ingen tanke på att go there.... :crash ;)

Att kunna köra är tvärtom, väldigt underskattat, tyvärr, det visar helt klart olycksstatistiken! Om folk körde med en sån hoj som dom klarade av skulle vi inte ha lika höga försäkringspremier bla. Alltför många köper hoj med hjärtat i stället för huvet, men det är det i o f s inget fel med, utan det är när huvet e avaktiverat när man är ute å kör som det blir fel. :(

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...