Roligaste sporthojarna upp till F.klass 6?

sant, men jag har ju åkt ett tag så jag räknar med att klara mig även på denna hoj.
Tyvärr väljer väl folk med huvet under armen alltid det värsta, men nu börjar ju gammla R1or bli rena mopederna har man hört:-)

Kay skrev:
Vilka hojar är roligast upp till F.klass 6?
FZRen ligger i 6 och är klart överkomlig... Synd att man inte kommer kunna äga en retta eller nåt på flera år. :( Altså är det en rätt kul o veta vilka hojar som är roliga i f.klass 6... ZX6R ligger där va?
Sporthojar, supermotards vet vi att dom är billiga...

Nu börjar väl IOFS hojen jag tänkte föreslå bli lite "gammal", men den är i alla fall en klass 5 hoj (fast är egentligen klass 6, men går nog som klass 5 hos alla utom Stygg Hansa) och i mina ögon en hoj full av karaktär och körglädje.... men vet inte om den klassas in som "Sporthoj" i allas ögon (men det gör nog inte min VTR1000 heller, utan den är väl mer en "Sporttourer", dock rolig!)

Vilken, jo, Yamaha TRX850, en Twin med 83 hk, halvkåpa. Och med Öhlins eller WP-fjädrar fram, kanske en annan dämpare bak, och eventuellt byte av broms-ok, så är det en kul hoj att börja med! (Men akta dig så att du inte fastnar i "twin-träsket"... :D )

Hade skitkul med TRXn i 3 säsonger, låter supergott med rätt ljudförskönare, och på krokvägar där hastigheten i km/h inte blir tokhög så håller man jämt tempo (eller fortare) med många "sportigare" hojar, gäller bara att hålla hög kurvhastighet... :hihi för köra ifatt en R1 med en TRX på en raka gör man inte... :rolleyes: Hänger som så ofta mer på föraren än hojen... och är på sätt vis lättare lära sig krokvägsåka med en hoj som inte har hysteriskt mycket effekt!

/B

Heffaklumpen min ligger i 6:an. Den är ju reggad på 78 men försäkrad på 145 viket det är den hk som finns. Det är nog den roligaste du kan få tag på i 6:an. Annars är det väl Ducce du får sattsa på...

Håller förövrit med ovanstående talare det hänger på föraren om man hänger med, 160 eller 100 hk spelar ingen roll när det svänger.

När det gäller TRX så hamnar den i både klass fem och sex beronde på om den är typregad i Sverige eller Tyskland då en del importerade TRX har högre kW i papprena.

Annars är det i mitt tycke en riktigt underhållande, förlåtande och billig hoj. Finns för runt 40 papp och kostar under 5000 i hel/hel försäkring.

Ducati 800SS ligger i klass 5 om jag inte minns helt fel, mkt rolig hoj grymt chassi iallafall om man jämför med min..... :(

vill ha en ducce :kär

Goodstuff skrev:
När det gäller TRX så hamnar den i både klass fem och sex beronde på om den är typregad i Sverige eller Tyskland då en del importerade TRX har högre kW i papprena.

Handlar i grund och botten om att Yamaha Sverige "fuskade" lite med TRXn och någon annan modell, och angav effekten i regbeviset enligt en norm (kommer inte ihåg om det var tex DIN) som är några procent lägre än tex normen ISO, vilket är skillnaden mellan klass 5 och 6. Dom flesta bolag utom Holmia (numera Stygg-Hansa) klassar in TRXn som klass 5. Att importerade TRX hamnar i klass 6 beror antagligen på att dom i reg-beviset har effekten angiven enligt en annan effektnorm än Svensksålda TRX. Alla TRX har samma effekt angiven i kw, men i olika normer i Sverige och övriga Europa... :va Tror det skiljer rund 5% mellan DIN och ISO.

/B

Last edited:
benkar skrev:
Handlar i grund och botten om att Yamaha Sverige "fuskade" lite med TRXn och någon annan modell, och angav effekten i regbeviset enligt en norm (kommer inte ihåg om det var tex DIN) som är några procent lägre än tex normen ISO, vilket är skillnaden mellan klass 5 och 6. Dom flesta bolag utom Holmia (numera Stygg-Hansa) klassar in TRXn som klass 5. Att importerade TRX hamnar i klass 6 beror antagligen på att dom i reg-beviset har effekten angiven enligt en annan effektnorm än Svensksålda TRX. Alla TRX har samma effekt angiven i kw, men i olika normer i Sverige och övriga Europa... :va Tror det skiljer rund 5% mellan DIN och ISO.

/B

Det ar som du sager skillnad mellan ISO och DIN men jag vet inte at vilket hall. I varje fall sa gar svensksalda TRX i klass fem och en del importerade i klass sex. Hur mycket det skiljermellan femman och sexan har jag ingen aning om.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park