Roligaste mellanviktaren?

• Thread starter Thread starter xCr
  • Start date Start date

xCr

Maniac
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Kommer snart..
Sitter med lite beslutsångest... visst, det är säkert nästan ett år tills jag ska skaffa min första hoj, så jag kan övningsköra på våren nästa år och ta kortet till sommaren.

Men vilken är den roligaste förstahojen?
Att sitta med en sporthoj strypt till 35 kusar kan ju inte vara allt för skoj? Eller är det lite drag i det med? Jag har ju aldrig kört en riktig mc så jag vet inte, bara kört cross.

Men funderar annars på en offroad hoj?
Vet inte vad man kallar dom jag menar men det är offroad med slicks, man tävlar med dom, super montar eller något sådant :va.
Kan det vara något?

Hoppas ni kan komma med lite råd efter egna erfarenheter :Bugar

hehe, super motard kallas de, men de tävlas inte bara med utan brukar numera vara rätt vanliga på gatan (de på banan är att jämföra med rena cross/endurohojar med hårdare fjädring och 17" hjul).

Vet dock inte vilka offroader som det fins strypsatser till som är lagliga (XR600 finns det iaf inte till).

Tack för det svaret, nu vet jag ju i alla fall vad det heter :D
Mer förslag!

Nä, strypa ned en 150 hästars vilde till 35 hästar är nog ingen bra idé. Det klart att det går, men inte så fort kanske.

Hitta någon som du inte behöver strypa alls eller väldigt lite.
Yamaha XT-01 har 27 kw original. Stryp ned den 2 kw så märks ingen jätteskillnad.

Mellanklass rockar inte. :(

Jag kör en kvasaki kle 500 !! de e mellan klass o den går bra för att va mellan!!!

köra 2 på e inga problem:)

Fråga vad The Dude tycker om o köra strypt fatzer 1000cc

mitt råd e köp inte en fete hoj o stryp ner den för skitet kommer inte o orka dra sig själv knappt

nä strypt sporthoj är ingen höjdare. När jag hade min strypt så drog jag jämt med en golf gti 16v -87 upp till ca 70 sen kom jag efter.

Messiah skrev:
man kör ju utan strypningar, annars kör ju 125orna ifrån dej :D

Kör en honda XR600, 25kw på pappret.
Vad den sedan är i verkligheten är en helt annan sak efter att ha bränt 17,8k på "motormässiga förbättringar".

En hoj som är go i alla väder, klart att rekomendera!

Köp en Daytona 600 (Triumph ). Den är hyfsat billig att helförsäkra. Ingår fortfarande i Triumphs märkesförsäkring. Max 8600 helår/helförs. Polarn köpte en och den är svinkul att köra och ett jävla klipp över 10000 varv. Kan ju iofs inte jämföras med min retta men vafaan, min kostar 35000 helår/helförs.... Bra mycket roligare än en strypt hoj som blir frånåkt av en trimmad eu-moppe... :) :)

motard eller 250(2t)/400(4t) är nog att rekomendera :)

RS 250 klar sig nog hyffsat med 35pollar, men den kan vara för lätt för att regga som begränsad :/

Titta efter zxr 400 eller gsxr400 man kan nog hitta billiga objekt till bra pris..
själv köpte man min 95a för 24 laxar... :tungan

Nya sucka GS500 kanske kan vara nått, billig att försäkra, men ändå ett aggressivt yttre...

:fakta

//jaG

Bifogat

• show.gif
    show.gif
    122.8 KB · Visningar: 105
Nice_boy skrev:
Titta efter zxr 400 eller gsxr400 man kan nog hitta billiga objekt till bra pris..
själv köpte man min 95a för 24 laxar... :tungan

Visa bild då....

Försök hitta en XR600/XR650 eller en Kåtem (LC4, Duke II, 625, 660) i motard utförande.
Det finns garanterat inga som säljs begagnade strypta.
Men när det gäller en Motard (avsedd för gata) så gör det inte så mkt om man råkar ha lite "för mycket" pållar. De är så lätt körda ändå. Och en 25kw XR får man ju putta i uppförsbackar... :lol

Men att köpa en strypt sporthoj är inget jag skulle rekomendera.
En ostrypt sporthoj äer fett ös (för mkt för en newbie...) men avstrypta är det inte mycket mening att köra dem. Då är en Motard överlägset rolig. :)

yo!
(orkade inte läsa hela tråden)
övningskörde med en yamaha dragstar 650 strypt från 28kw till 25kw.
Det gick fint, men det e ju ingen racer direkt. Jobbigt med garagesvängen och så.

Ett tips e att köpa en hoj med relativt låg orginaleffekt och strypa.
Detta eftersom många försäkringsbolag skriver in orginaleffekten.
meningslöst att ha en strypt hoj med 100kw som orginaleffekt eftersom det blir dyrt som fan att försäkra den strypt ändå.
Och du kan inte regga om en hoj som väger för lite heller.
Då får den för många hk/kg och kan inte reggas som mellanklass, glöm inte det.

Ett tips e ducati 600 monster som jag har. stryp från 40kw till 25kw för 50 spänn. Tänk på att omreg kostar ca 800 spänn oxå föresten. (Förutsatt att den är reggad innan) Men då får man ju en rolig hoj till ett bra pris. Sen e det ju bara att ta bort strypningen. Går på 5 sek :)

Last edited:
köp en husqvarna 610 sm dom går att få levererade med 25kw, du får ett papper från fabriken att just din hoj är på 25kw från fabriken så den reggas som det och du har papper på det fast den ligger på sin orginaleffekt på 58hk när dom levereras till dig!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park