Roliga nakenhojar

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Om du vill köra och inte mecka samt ha låga försäkringspremier därtill rolig hoj för 30 kr börjar det bli svårt.

Man kan såklart diskutera vad som är roligt men i min värld med dessa kriterier skulle jag titta på.

Suzuki GSR 600
Honda Hornet 600/900
Yamaha FZ 6
Kawasaki 750

Alla dessa hojar är fullt moderna och rullar många problemfria mil med vanlig service.

Personligen skulle jag inte ens titta på en 17 år gammal R6:a- men det är jag det.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Om du vill köra och inte mecka samt ha låga försäkringspremier därtill rolig hoj för 30 kr börjar det bli svårt.

Man kan såklart diskutera vad som är roligt men i min värld med dessa kriterier skulle jag titta på.

Suzuki GSR 600
Honda Hornet 600/900
Yamaha FZ 6
Kawasaki 750

Alla dessa hojar är fullt moderna och rullar många problemfria mil med vanlig service.

Personligen skulle jag inte ens titta på en 17 år gammal R6:a- men det är jag det.

Ja haha det är rätt svårt. Men Kawazki Z750 har jag faktiskt haft siktet på innan jag köpte min, men det är inte så jätte många ute på marknaden.
Erfarenheter från den? Håller länge? Enkelt att hitta delar till? Slö eller helt okej? :)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Har ingen egen erfarenhet av z750 men den har ett rykte att vara princip skottsäker dock så är den lite tyngre än sina konkurrenter. Delar och service är garanterat inget problem.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ta ett sms lån så du kan köpa en riktig hoj ������
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Ja va fan banken har ju mycket pengar och de älskar ju att låna ut lite...

Ring banken, kräv pengar, köp SD990, åk och var glad.
:D
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Fighterbyggd sporthoj för knix?
Ehm, nej?
En goldwing lär göra jobbet bättre.
En sporthoj är alltid sporthoj, med eller utan kåpor.

950/990 SM men då får du ju råna en bank, lite!
Men annars, knix wheelie ja det låter ju verkligen som en motard vore något.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Byta packboxar är inget du har större eller mindre chans att komma undan oavsett val av hoj. Det är alltid rätt dyrt attvlämna bort. Billigare om du lämnar in lösa gaffelben, men du känner säkert någon som kan hjälpa dig med bytet hemma mot trevligt sällskap och fika. Materialet kostar ungefär lika mycket som en fika på stan. Mycket fika nu :D

Angående val av hoj så känns det spontant som du skulle kika på en Hornet. Eller Street triple om den hamnar i rätt prisklass.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ang. Pris på byte av packningar på verkstad har jag fått pris på allt mellan 1200 spänn till 5000. Oftast några månader innan en verkstad har tid! Så att lösa bytet själv måste man göra om man vill hinna köra nåt mer innan säsongen är slut.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Har ingen egen erfarenhet av z750 men den har ett rykte att vara princip skottsäker dock så är den lite tyngre än sina konkurrenter. Delar och service är garanterat inget problem.

Det var ju goda nyheter med service samt delar :)
Men vikten. Hum den får jag söka upp.

Ja nu får det vara slut på detta velande och nystartade av trådar:D:D
Smsalåna... kör bara kör säsongen är ju igång:banana

Haha jag väntade på att någon skulle säga det. Så svårt att bestämma mig :va
Har jobbat på ett företag med microlån. Skulle inte riktigt rekommendera att ta ett sådant lån ��

Fighterbyggd sporthoj för knix?
Ehm, nej?
En goldwing lär göra jobbet bättre.
En sporthoj är alltid sporthoj, med eller utan kåpor.

950/990 SM men då får du ju råna en bank, lite!
Men annars, knix wheelie ja det låter ju verkligen som en motard vore något.

Ja jo men motats på storbana..? Ehm nja säger jag där. Och det är ju det jag tycker är roligast. Men kommer göra minst eftersom det kostar ju vad det kostar.

Byta packboxar är inget du har större eller mindre chans att komma undan oavsett val av hoj. Det är alltid rätt dyrt attvlämna bort. Billigare om du lämnar in lösa gaffelben, men du känner säkert någon som kan hjälpa dig med bytet hemma mot trevligt sällskap och fika. Materialet kostar ungefär lika mycket som en fika på stan. Mycket fika nu :D

Angående val av hoj så känns det spontant som du skulle kika på en Hornet. Eller Street triple om den hamnar i rätt prisklass.

Fika är alltid trevligt! :kär det tycker jag om.
Ja precis, plocka isär gaffelbenen har jag tänkt göra själv. Annars tickar tiden på verkstaden och då kostar det automatiskt mer. :huvet

Kikade på street triple och de låg i rätt hög prisklass för mig. Men ska hålls utskick då den såg rätt okej ut. Dock gillar jag inte lyserna, men det är något man säkert kan byta :)

Ang. Pris på byte av packningar på verkstad har jag fått pris på allt mellan 1200 spänn till 5000. Oftast några månader innan en verkstad har tid! Så att lösa bytet själv måste man göra om man vill hinna köra nåt mer innan säsongen är slut.

Oj det var ju mindre bra att höra om jag nu tänker köpa den hojen. Ser att den fortfarande ligger ute på blocket. Kan nog vara till en fördel att höra med någon verkstad hur lång tid det tar.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tänker att din far har säkert någon vän som kan byta åt dig :) MEN!!! JAG hade aldrig köpt en hoj med läckande packboxar... Varför? Jo benet kanske är lite krökt och kommer börja läcka igen! Eller kanske är en repa på gaffelbenet som är placerat så den inte syns vid en vanlig koll med hojen på stödet.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Tänker att din far har säkert någon vän som kan byta åt dig :) MEN!!! JAG hade aldrig köpt en hoj med läckande packboxar... Varför? Jo benet kanske är lite krökt och kommer börja läcka igen! Eller kanske är en repa på gaffelbenet som är placerat så den inte syns vid en vanlig koll med hojen på stödet.

Jag är också lite sisodär med det..
Kollade på en R6:a i dag i Sollentuna, så SKÖNT att den fanns nära.
Dock så hade den varit vurpad av ägaren innan så det var skrapat på motorkåpan ( men det var helst nya kåpor på hojen, super fina) Samt att det var en liten buckla på ramen. Troligtvis hade killen lagt hojen ner på höger sida och att styrändan hade tagit i ramen. Se bild.. Den är jag lite osäker på också.
Finns en R6:a i Norrköping som jag funderar på att åka ner för, så synd bara att det är så långt ner.

IMG_3601.jpg
 

Bifogat

  • IMG_3600.jpg
    IMG_3600.jpg
    956.2 KB · Visningar: 119
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Fördelen att köpa en sporthoj är ju fjädringen och vikten. Dock är nackdelen att du för en väldigt högvarvig motor som toppar ur vid 12 000 varv.

Personligen är det roligare med en gathoj då du får max vrid redan vid runt 5-7 000 varv beroende på motor och fartupplevelsen har du redan vid laglig hastighet.

Ducati Hypermotard SP är ju en personlig våt dröm att få härja runt på.

Dock är nog kawazaki Z750 eller en Triumph street triple 675 både prisvärda, driftsäkra och väldigt busiga motorer.

Att gå från en Falco till en 600 sport kommer lämna mycket att önska. Du kommer sakna vridet precis överallt.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Knix, bankörning, bakhjulsåkning, stoppies, billig i inköp, försäkring, reservdelar och enkel att meka med. Vet att du inte riktigt gillar utseendet men har svårt att se att du hittar nåt lämpligare att börja busa med en, två säsonger än SV650. Ser inte någon annan hoj som fyller kriterierna så bra som den.



Sent from my Sputnik, totally lost in space
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Knix, bankörning, bakhjulsåkning, stoppies, billig i inköp, försäkring, reservdelar och enkel att meka med. Vet att du inte riktigt gillar utseendet men har svårt att se att du hittar nåt lämpligare att börja busa med en, två säsonger än SV650. Ser inte någon annan hoj som fyller kriterierna så bra som den.



Sent from my Sputnik, totally lost in space

Det var min förstahoj. Skottsäker motor som varvar bra. Dock är framänden dubbla 2 kolvsok 290mm fram med en svampig gaffel.

Budget varianten är tjock olja och hårda öhlinsfjädrar. Dock mattas frambromsen för snabbt för att köra hårt på bana med.

De som kör race med SV650 plockar hela framgaffel + hjul med allt från gixxer 600 och byter. Då får du en toppenhoj.Tokico fyrkolvs-ok inverterad showa gaffel med 320mm skivor. Men det är ett större projekt.

 
Last edited:

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Det var min förstahoj. Skottsäker motor som varvar bra. Dock är framänden dubbla 2 kolvsok 290mm fram med en svampig gaffel.

De som kör race med SV650 plockar hela framgaffel + hjul med allt från gixxer 600 och byter. Då får du en toppenhoj.Tokico fyrkolvs-ok inverterad showa gaffel med 320mm skivor. Men det är ett större projekt.

Tävlades friskt med dem i England så skulle tro att det finns gott om uppgraderingsprylar till vettigt pris.
Har också haft en. Köpte första årsmodellen när den kom. Då med 15 års hojerfarenhet. Hade skitkul med den och saknade faktiskt aldrig effekt, men så körde jag alltid riktigt små och krokiga vägar. Är närmare 190 lång och det funkade fint det med. Tourade dock aldrig.


Sent from my Sputnik, totally lost in space
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ja sv650 är ju en skitkul hoj :tummenupp Lär bli riktigt billig att försäkra med!
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja problemet med budgethojar är dämpare o bromsar. = man tröttnar snabbt på det. Brister i motorkaraktär o styrka är för mig enklare att leva med, men dock så skulle jag aldrig äga en hoj under 1000cc.
Gillar att varva o växla men det blir för klent oavsett varvtal.
O så låter småhojar tamt - ljudet är en viktigt aspekt för mig!

Så spara tills du kan köpa en hoj du VILL ha, byta hoj blir dyrt
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top