Roliga nakenhojar

Om du vill köra och inte mecka samt ha låga försäkringspremier därtill rolig hoj för 30 kr börjar det bli svårt.

Man kan såklart diskutera vad som är roligt men i min värld med dessa kriterier skulle jag titta på.

Suzuki GSR 600
Honda Hornet 600/900
Yamaha FZ 6
Kawasaki 750

Alla dessa hojar är fullt moderna och rullar många problemfria mil med vanlig service.

Personligen skulle jag inte ens titta på en 17 år gammal R6:a- men det är jag det.
 
Om du vill köra och inte mecka samt ha låga försäkringspremier därtill rolig hoj för 30 kr börjar det bli svårt.

Man kan såklart diskutera vad som är roligt men i min värld med dessa kriterier skulle jag titta på.

Suzuki GSR 600
Honda Hornet 600/900
Yamaha FZ 6
Kawasaki 750

Alla dessa hojar är fullt moderna och rullar många problemfria mil med vanlig service.

Personligen skulle jag inte ens titta på en 17 år gammal R6:a- men det är jag det.

Ja haha det är rätt svårt. Men Kawazki Z750 har jag faktiskt haft siktet på innan jag köpte min, men det är inte så jätte många ute på marknaden.
Erfarenheter från den? Håller länge? Enkelt att hitta delar till? Slö eller helt okej? :)
 
Har ingen egen erfarenhet av z750 men den har ett rykte att vara princip skottsäker dock så är den lite tyngre än sina konkurrenter. Delar och service är garanterat inget problem.
 
Ta ett sms lån så du kan köpa en riktig hoj ������
 
Ja va fan banken har ju mycket pengar och de älskar ju att låna ut lite...

Ring banken, kräv pengar, köp SD990, åk och var glad.
:D
 
Fighterbyggd sporthoj för knix?
Ehm, nej?
En goldwing lär göra jobbet bättre.
En sporthoj är alltid sporthoj, med eller utan kåpor.

950/990 SM men då får du ju råna en bank, lite!
Men annars, knix wheelie ja det låter ju verkligen som en motard vore något.
 
Byta packboxar är inget du har större eller mindre chans att komma undan oavsett val av hoj. Det är alltid rätt dyrt attvlämna bort. Billigare om du lämnar in lösa gaffelben, men du känner säkert någon som kan hjälpa dig med bytet hemma mot trevligt sällskap och fika. Materialet kostar ungefär lika mycket som en fika på stan. Mycket fika nu :D

Angående val av hoj så känns det spontant som du skulle kika på en Hornet. Eller Street triple om den hamnar i rätt prisklass.
 
Ang. Pris på byte av packningar på verkstad har jag fått pris på allt mellan 1200 spänn till 5000. Oftast några månader innan en verkstad har tid! Så att lösa bytet själv måste man göra om man vill hinna köra nåt mer innan säsongen är slut.
 
Har ingen egen erfarenhet av z750 men den har ett rykte att vara princip skottsäker dock så är den lite tyngre än sina konkurrenter. Delar och service är garanterat inget problem.

Det var ju goda nyheter med service samt delar :)
Men vikten. Hum den får jag söka upp.

Ja nu får det vara slut på detta velande och nystartade av trådar:D:D
Smsalåna... kör bara kör säsongen är ju igång:banana

Haha jag väntade på att någon skulle säga det. Så svårt att bestämma mig :va
Har jobbat på ett företag med microlån. Skulle inte riktigt rekommendera att ta ett sådant lån ��

Fighterbyggd sporthoj för knix?
Ehm, nej?
En goldwing lär göra jobbet bättre.
En sporthoj är alltid sporthoj, med eller utan kåpor.

950/990 SM men då får du ju råna en bank, lite!
Men annars, knix wheelie ja det låter ju verkligen som en motard vore något.

Ja jo men motats på storbana..? Ehm nja säger jag där. Och det är ju det jag tycker är roligast. Men kommer göra minst eftersom det kostar ju vad det kostar.

Byta packboxar är inget du har större eller mindre chans att komma undan oavsett val av hoj. Det är alltid rätt dyrt attvlämna bort. Billigare om du lämnar in lösa gaffelben, men du känner säkert någon som kan hjälpa dig med bytet hemma mot trevligt sällskap och fika. Materialet kostar ungefär lika mycket som en fika på stan. Mycket fika nu :D

Angående val av hoj så känns det spontant som du skulle kika på en Hornet. Eller Street triple om den hamnar i rätt prisklass.

Fika är alltid trevligt! :kär det tycker jag om.
Ja precis, plocka isär gaffelbenen har jag tänkt göra själv. Annars tickar tiden på verkstaden och då kostar det automatiskt mer. :huvet

Kikade på street triple och de låg i rätt hög prisklass för mig. Men ska hålls utskick då den såg rätt okej ut. Dock gillar jag inte lyserna, men det är något man säkert kan byta :)

Ang. Pris på byte av packningar på verkstad har jag fått pris på allt mellan 1200 spänn till 5000. Oftast några månader innan en verkstad har tid! Så att lösa bytet själv måste man göra om man vill hinna köra nåt mer innan säsongen är slut.

Oj det var ju mindre bra att höra om jag nu tänker köpa den hojen. Ser att den fortfarande ligger ute på blocket. Kan nog vara till en fördel att höra med någon verkstad hur lång tid det tar.
 
Tänker att din far har säkert någon vän som kan byta åt dig :) MEN!!! JAG hade aldrig köpt en hoj med läckande packboxar... Varför? Jo benet kanske är lite krökt och kommer börja läcka igen! Eller kanske är en repa på gaffelbenet som är placerat så den inte syns vid en vanlig koll med hojen på stödet.
 
Tänker att din far har säkert någon vän som kan byta åt dig :) MEN!!! JAG hade aldrig köpt en hoj med läckande packboxar... Varför? Jo benet kanske är lite krökt och kommer börja läcka igen! Eller kanske är en repa på gaffelbenet som är placerat så den inte syns vid en vanlig koll med hojen på stödet.

Jag är också lite sisodär med det..
Kollade på en R6:a i dag i Sollentuna, så SKÖNT att den fanns nära.
Dock så hade den varit vurpad av ägaren innan så det var skrapat på motorkåpan ( men det var helst nya kåpor på hojen, super fina) Samt att det var en liten buckla på ramen. Troligtvis hade killen lagt hojen ner på höger sida och att styrändan hade tagit i ramen. Se bild.. Den är jag lite osäker på också.
Finns en R6:a i Norrköping som jag funderar på att åka ner för, så synd bara att det är så långt ner.

IMG_3601.jpg
 

Bifogat

  • IMG_3600.jpg
    IMG_3600.jpg
    956.2 KB · Visningar: 119
Last edited:
Fördelen att köpa en sporthoj är ju fjädringen och vikten. Dock är nackdelen att du för en väldigt högvarvig motor som toppar ur vid 12 000 varv.

Personligen är det roligare med en gathoj då du får max vrid redan vid runt 5-7 000 varv beroende på motor och fartupplevelsen har du redan vid laglig hastighet.

Ducati Hypermotard SP är ju en personlig våt dröm att få härja runt på.

Dock är nog kawazaki Z750 eller en Triumph street triple 675 både prisvärda, driftsäkra och väldigt busiga motorer.

Att gå från en Falco till en 600 sport kommer lämna mycket att önska. Du kommer sakna vridet precis överallt.
 
Knix, bankörning, bakhjulsåkning, stoppies, billig i inköp, försäkring, reservdelar och enkel att meka med. Vet att du inte riktigt gillar utseendet men har svårt att se att du hittar nåt lämpligare att börja busa med en, två säsonger än SV650. Ser inte någon annan hoj som fyller kriterierna så bra som den.



Sent from my Sputnik, totally lost in space
 
Knix, bankörning, bakhjulsåkning, stoppies, billig i inköp, försäkring, reservdelar och enkel att meka med. Vet att du inte riktigt gillar utseendet men har svårt att se att du hittar nåt lämpligare att börja busa med en, två säsonger än SV650. Ser inte någon annan hoj som fyller kriterierna så bra som den.



Sent from my Sputnik, totally lost in space

Det var min förstahoj. Skottsäker motor som varvar bra. Dock är framänden dubbla 2 kolvsok 290mm fram med en svampig gaffel.

Budget varianten är tjock olja och hårda öhlinsfjädrar. Dock mattas frambromsen för snabbt för att köra hårt på bana med.

De som kör race med SV650 plockar hela framgaffel + hjul med allt från gixxer 600 och byter. Då får du en toppenhoj.Tokico fyrkolvs-ok inverterad showa gaffel med 320mm skivor. Men det är ett större projekt.

 
Last edited:
Det var min förstahoj. Skottsäker motor som varvar bra. Dock är framänden dubbla 2 kolvsok 290mm fram med en svampig gaffel.

De som kör race med SV650 plockar hela framgaffel + hjul med allt från gixxer 600 och byter. Då får du en toppenhoj.Tokico fyrkolvs-ok inverterad showa gaffel med 320mm skivor. Men det är ett större projekt.

Tävlades friskt med dem i England så skulle tro att det finns gott om uppgraderingsprylar till vettigt pris.
Har också haft en. Köpte första årsmodellen när den kom. Då med 15 års hojerfarenhet. Hade skitkul med den och saknade faktiskt aldrig effekt, men så körde jag alltid riktigt små och krokiga vägar. Är närmare 190 lång och det funkade fint det med. Tourade dock aldrig.


Sent from my Sputnik, totally lost in space
 
Ja sv650 är ju en skitkul hoj :tummenupp Lär bli riktigt billig att försäkra med!
 
Ja problemet med budgethojar är dämpare o bromsar. = man tröttnar snabbt på det. Brister i motorkaraktär o styrka är för mig enklare att leva med, men dock så skulle jag aldrig äga en hoj under 1000cc.
Gillar att varva o växla men det blir för klent oavsett varvtal.
O så låter småhojar tamt - ljudet är en viktigt aspekt för mig!

Så spara tills du kan köpa en hoj du VILL ha, byta hoj blir dyrt
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top