Rolig smidig allround-hoj, OCH bra för passagerare? OCH snygg?

Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Provkör. Provkör. Provkör. Och välj sedan.

Jo, det ska jag. Men om jag inte sållar lite först så kommer jag bli utkastad från mc-butiken efter att ha provkört ett 20-tal hojar och inte ens kommit halvvägs! ?

Dessutom så är det vissa butiker som bara har en enda intressant model. Och iom att alla butiker jag hittat har legat långt bort så blir det mycket kommunalt åkande (jag äger inget fordon alls i dagsläget).

Du har åsikter om vikt men som du själv skriver har fördelningen av vikten stor betydelse. Titta inte bara på specifikationerna utan undersök hur de känns i verkligheten.

Jo, men som sagt, det är inte trivialt för mig att ta mig till dessa butiker. Och jag tänker mig att någon här kanske vet hur dessa modeller har sin vikt fördelad, eller kan tipsa om modeller som dom vet har låg tyngdpunkt. Eller kanske kan informera om vilken siffra man ska titta på i specifikationerna, som anger tyngdpunkten (det borde ju gå att mäta fram, och definiera enligt en standard).

Om t.ex någon kört både en BMW F750 GS (eller liknande modell med avseende på storlek, tyngd, tyngdpunkt och enkel/tung att flytta för hand) och en Triumph T120 så kanske jag i ett enda svep kan få reda på att dom är ganska lika i det avseendet (dvs jag tar nog bort från min lista, eller flyttar långt ner), eller att T120 är smidigare (och då åker den upp i topp på min lista).

Likaså skriver du om bättre/sämre bromsar. Jag tvivlar på att det har någon egentlig betydelse eftersom du talar om vanlig landsvägskörning. Skall du inte jaga varvtider på bana så spelar det mindre roll. Nästan ingen modern hoj är dålig i det här avseendet.

Du har förmodligen helt rätt. Jag ska inte köra bana.
Men dom andra punkterna då? T.ex ökad risk för rost på vissa modeller. Eller dåliga stötdämpare. Är dom som skriver om de dåliga stötdämparna på Kawasaki Vulcan S Tourer överdrivet petiga/känsliga, eller kan det ligga något i det? Det kanske man inte hinner känna av ordentligt efter en kort provkörning. Och jag tror definitivt inte att dom låter mig provköra så pass länge att jag hinner bedömma risken för rostbildning :p

Skall du skjutsa i "30/50km/h" (vem f-n kör så sakta? ;) ) så duger vilken 250 som helst.

Som sagt, hon föredrar den hastigheten, vad jag har märkt. Hon klagar inte högljutt om jag kör 70 eller 90 eller så, men motorvägsfart verkar hon tycka är obehagligt på en hoj. Delvis har det att göra med en olycka hon var med om på en landsväg i hennes hemland för ett par år sen.

Och jag kan faktiskt till viss del uppskatta att köra i lägre hastigheter ibland jag också. Man kan finna njutning i det, bara i en annan form, helt frikopplat från allt vad adrenalin heter.

Men som sagt, oavsett hur sakta jag kör när hon sitter på, så vill jag ju fortfarande ha lite muskler under huven när jag kör själv. Ingen raketfart, men runt 600cc räcker nog utmärkt för mig.

Slutligen, köp en begagnad. :) Om du köper en ny och ångrar dig tappar du väldigt mycket pengar om du vill sälja om ett år. Köper du begagnat blir den ekonomiska smällen i regel betydligt mindre.

Jo, men det är ju just därför jag vill göra ett riktigt ordentligt förarbete innan köp. Jag vill verkligen sikta på att hitta en hoj som jag inte ångrar senare. Det har funkat utmärkt när det gäller hyr-hojar (bortsätt från passagerarkonforten då, som sagt), så varför ska det inte funka när jag provkör och sen köper?

Det finns många nackdelar med begagnat. Köp från privatperson är uteslutet för min del (pga bristande kunskaper och inga mc-vänner inom landets gränser), så där försvinner en stor del av utbudet. Jag är inte heller intresserad av gamla modeller, eller hojar som kört långt, eftersom då är risken större att det blir större kostnader i underhåll (som måste ske på verkstad, som sagt).

Men visst, en demohoj eller väldigt lättkörd begagnad, av modell säg 2018+, skulle kunna vara aktuellt. Men jag ser ingen anledning till att inte gå igenom för och nackdelar (som ovan) även på en sån hoj, och få feedback här. :)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
ok. Låter bra det. Jag har ingen aning vilket miltal jag kommer hamna på (jag har aldrig räknat sånt), men en snabb estimering utifrån 6 månaders säsong så hamnade jag på runt 300 mil om året. Din gissning var spot on!



Alltså... hon avskyr högre farter. Hon trivs bäst i typ 30-50 km/h, och helst utan kännbar acceleration... Så när hon åker med så blir det definitivt lugn körning. Vissa motorvägsträckor enbart för att komma iväg från stan, annars mindre vägar. Den riktigt roliga körningen får bli när hon gör annat.

Vi klarade oss utmärkt på en Honda CB500X tidigare, med 500 cc. Skulle en 800 cc Ducati vara sämre än det menar du? :D



Ursäkta en novis, men vad är en outsider i detta sammanhang? Är det jag som är det eller hojen? :unsure:

Hypermotard är dessvärre inte i min stil alls. Kanske om du frågat mig för 20 år sen så hade den passat bättre...
Syftar på hojen.
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Titta på maxi skotrar. Variator sömlös axeleration. Bra bromsar, smidiga som få i stan, bra bromsar, super sköna att åka på. 500 cc finns kanske större, skit billig försäkring, vind o regn skyddat.
Lite kul att du skulle föreslå det. Jag skrev nämligen ett liknande foruminlägg på ett engelskspråkigt forum tidigare, och då var fokuset mer på "ska jag välja maxiscooter eller vanlig mc?". Jag har nämligen kört en del scooter i mina dagar, och Yamaha N-Max 155cc var riktigt trevlig. Men den var inte speciellt rolig i högre hastigheter, eller när man körde slingriga bergsvägar och skogsvägar. Och just maxi-scootrar, med säg 400+ cc, blev nästan uteslutande nedröstat i den forumtråden. Dom är inte alls lika smidiga som dom mindre modellerna, och inte heller lika snabba (vare sig maxfart eller acceleration) eller roliga som en mc med motsvarande cylindervolym. Dom funkar till stadstrafik (om man inte vill kunna slinka emellan stillastående bilar), men inte så mycket mer än så. Och överprissatta. Så man får både ett roligare och mer prisvärt fordon om man väljer en riktig MC. Detta var iallafall vad dessa personer tyckte. Och jag misstänker att det är precis så.
 

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Ett högst subjektivt svar.
Jag har kört Bonneville T120 under 2 säsonger nu och kan inte tänka mig en bättre allround maskin som jag gärna tittar en stund på efter att jag parkerat. På pappret kan det låta som hög vikt men då vikten är väldigt lågt placerad så är det inga problem med köer i stan eller högre motorvägsfarter eller baxa runt i garaget och fungerar hjälpligt att stå upp och köra på grus vägar.
Motorgången är väldig behaglig och kraften kommer på låga varv vilket jag föredrar framför maskiner som behöver 5000+ varv även om det kan vara roligt ibland.
T120 kan upplevas lite svår att få ned i kurvorna men avhjälps enklast med att byta från originaldäcken.

Årsservice ligger på runt 3.000 och 1600 mila service runt 5.000 och det är antingen årsservice eller 1600 mila som görs. D.v.s. Triumph har långa serviceintervaller

Guzzimaskinerna är riktigt trevliga bekantskaper också men som du skriver så har de en karakteristisk vibration vilket kan upplevas lite jobbigt främst i stadsmiljö.

Ytterligare en trevlig bekantskap som jag inte haft möjlighet att provköra ännu är Royal Enfield Interceptor 650 som kostar runt 75-80.000 sprillans ny.

Lycka till i ditt sökande!
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Lite kul att du skulle föreslå det. Jag skrev nämligen ett liknande foruminlägg på ett engelskspråkigt forum tidigare, och då var fokuset mer på "ska jag välja maxiscooter eller vanlig mc?". Jag har nämligen kört en del scooter i mina dagar, och Yamaha N-Max 155cc var riktigt trevlig. Men den var inte speciellt rolig i högre hastigheter, eller när man körde slingriga bergsvägar och skogsvägar. Och just maxi-scootrar, med säg 400+ cc, blev nästan uteslutande nedröstat i den forumtråden. Dom är inte alls lika smidiga som dom mindre modellerna, och inte heller lika snabba (vare sig maxfart eller acceleration) eller roliga som en mc med motsvarande cylindervolym. Dom funkar till stadstrafik (om man inte vill kunna slinka emellan stillastående bilar), men inte så mycket mer än så. Och överprissatta. Så man får både ett roligare och mer prisvärt fordon om man väljer en riktig MC. Detta var iallafall vad dessa personer tyckte. Och jag misstänker att det är precis så.
Kört mkt nmax 155 och även xmax 300cc. Nmax är behaglig som sagt upp till 60 kanske. Funkar för en timmes körning och bäst i stan. Min brann dock upp :rofl
Dock var Xmax riktigt bra. Lånade en kompis som vi tog på långa utflykter. Sitter riktigt bra både förare och passagerare. Acceleration mer eller mindre samma som nmax upp till 40-50.
Uppe i 90-100 km/h var det inga problem att köra.
Vet inte priserna i Sverige på dessa två då jag bor i Asien men xmax kostar en hel del. Då skulle jag personligen välja riktig hoj istället.
Frugan är lite rädd för hojar då hon tkr man sitter så högt därav vi lånade en Xmax 300 till touren.
Den var hon jättenöjd med.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fast det är vanskligt av TS att bedöma "maxiscooter" utifrån en 155-kubikare. BMWs 650, Hondas 750 eller Yamahas 560 cc är riktigt kapabla och dessutom kul att köra. Även snabbt på kurviga vägar. Och de är bekväma för både förare och passagerare. Inget problem att köra autobahn med någon av dem. Om man nu vill det. Köra Autobahn, alltså.

Dock är de högt prissatta, så man förstår att försäljningen är blygsam. I varje fall är det så i Sverige.

Och en 500-750 kubikare på 200-250 kg är såklart inte lika smidig i stan som en 150-kubikare. Det var därför jag bytte min Yamaha 500:a mot en Kawasaki 300:a. Lättare och nättare format i stadstrafik, men den fixar fortfarande att köra motorväg.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kört mkt nmax 155 och även xmax 300cc. Nmax är behaglig som sagt upp till 60 kanske. Funkar för en timmes körning och bäst i stan. Min brann dock upp :rofl
Dock var Xmax riktigt bra. Lånade en kompis som vi tog på långa utflykter. Sitter riktigt bra både förare och passagerare. Acceleration mer eller mindre samma som nmax upp till 40-50.
Uppe i 90-100 km/h var det inga problem att köra.
Vet inte priserna i Sverige på dessa två då jag bor i Asien men xmax kostar en hel del. Då skulle jag personligen välja riktig hoj istället.
Frugan är lite rädd för hojar då hon tkr man sitter så högt därav vi lånade en Xmax 300 till touren.
Den var hon jättenöjd med.
Jag tycker det låter som om du ska ha två en hojar, en för dig att ha roligt på, och en för dig att transportera tanten på. Köper du begagnat har du råd med två i alldeles utmärkt skick för din peng.

Och de flesta köper en drömhoj, för att sedan byta till något annat inom två år, för att ingen hoj är bra på allt, det är kompromisser, och smaken och lusten ändras med tiden.
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Jag tycker det låter som om du ska ha två en hojar, en för dig att ha roligt på, och en för dig att transportera tanten på. Köper du begagnat har du råd med två i alldeles utmärkt skick för din peng.

Och de flesta köper en drömhoj, för att sedan byta till något annat inom två år, för att ingen hoj är bra på allt, det är kompromisser, och smaken och lusten ändras med tiden.
Har 3 nu :) två 110 cc scootrar och en er6n :yoparty
Alla glada och nöjda
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hur ofta är det tänkt att frugan skall åka med?
Att välja hoj efter henne om hon skall åka med 3ggr/år är som att köpa en enduro för att det är 300m grusväg till sommarstugan...
Rost är knappast ett problem på en ny hoj och även om du inte gör någonting själv så kan du ju spola av den någon gång på sommaren och smörja kedjan.
Hur stor motor en hoj har spelar ju ingen som helst roll då accelerationen sitter i högerhanden.
Här är några smidiga hojar som har lite mer krut MEN det gör dom mindre nervösa vid acceleration och väghållningen är grym.
Honda CB1000R säljes i Sundsvall - Blocket
Suzuki GSX-S1000 säljes i Skövde - Blocket
Bmw r 1200 nine t pure säljes i Ängelholm - Blocket
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Så här SKA du göra.
Leta igenom Blocket efter den billgaste stora hoj du kan hitta som är hyfsat nybesiktigad.
Kör runt med den när du letar nästa hoj.
Du får körvana.
Handlarna ser att du kommer på en hoj och blir mer positiva till att börja låna ut för provkörning,
Damen får lite mer åkvana och slutar gny över 70km/h.
Du kommer att upptäcka hur du trivs på just den hojtypen du råkade hitta och får en måttstock.
Du kan sälja av den om några månader och få igen pengarna.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ang. BMW R1200R - den har ersatts av R1250R från och med förra året tror jag. Har kört den förstnämnda en hel del (även sporttouringvarianten RS) och gillar man boxermotor är det helt klart en kompetent hoj som borde funka utmärkt för passagerare.

Den funkar utmärkt för passagerare kan jag bekräfta.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag började med MC för några år sen och har hunnit med några olika varianter sen dess. Min grundläggande inställning är att de hojar jag tycker är snygga är obekväma att köra. Körmässigt tror jag att en stor äventyrscykel skulle passa mig bäst, men ingen med fullgod syn kan påstå att en BMW R1250GS eller KTM 1290 Super Adventure är någon fröjd för ögat.
Förra sommaren hittade jag en lätt begagnad Ducati Scrambler 1100 och den är både snygg och skön att köra. Ventiljusteringen som ska göras vid 1200 mil påstås kosta 8000 kr ungefär. Det kanske är dyrt, men det kostar att leva.
Jag kör aldrig med dökött bak på cykeln. Hustrun får stanna hemma och baka eller nåt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag började med MC för några år sen och har hunnit med några olika varianter sen dess. Min grundläggande inställning är att de hojar jag tycker är snygga är obekväma att köra. Körmässigt tror jag att en stor äventyrscykel skulle passa mig bäst, men ingen med fullgod syn kan påstå att en BMW R1250GS eller KTM 1290 Super Adventure är någon fröjd för ögat.
Förra sommaren hittade jag en lätt begagnad Ducati Scrambler 1100 och den är både snygg och skön att köra. Ventiljusteringen som ska göras vid 1200 mil påstås kosta 8000 kr ungefär. Det kanske är dyrt, men det kostar att leva.
Jag kör aldrig med dökött bak på cykeln. Hustrun får stanna hemma och baka eller nåt.
På en tvåventilare kostar det inte 8kKr att justera ventiler.
Du har ju två bra verkstäder relativt nära dig, i Lapplands Väsby och Arboga, bara att ringa och kolla priserna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
På en tvåventilare kostar det inte 8kKr att justera ventiler.
Du har ju två bra verkstäder relativt nära dig, i Lapplands Väsby och Arboga, bara att ringa och kolla priserna.
Jag köpte cykeln i Väsby och de sa 8000 när jag frågade om det när jag hämtade cykeln. Mitt minne påstår att priset var 1000-1500 kr lägre i Arboga. Jag frågade när jag servade där för nån månad sen. Att det blev service i Arboga och inte i Väsby berodde på att IBC svarade inom rimlig tid.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
men ingen med fullgod syn kan påstå att en BMW R1250GS eller KTM 1290 Super Adventure är någon fröjd för ögat.
Du har helt rätt i gällande R1250GS, den är inte snygg eller cool. Jag intalade mig själv länge att jag inte skulle hamna i boxer-gubb-träsket men efter att testat en R1250GS blev det en sån förra våren. Ångrar mig inte men jag e ju gubbe också. Vid en korvpaus förra sommaren stod en liten kille 4-5 år med sin mamma och sa vilken ful motorcykel farbrorn har. Barn är alltid ärliga. Så det är ingen MC att va cool på :gråta
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Du har helt rätt i gällande R1250GS, den är inte snygg eller cool. Jag intalade mig själv länge att jag inte skulle hamna i boxer-gubb-träsket men efter att testat en R1250GS blev det en sån förra våren. Ångrar mig inte men jag e ju gubbe också. Vid en korvpaus förra sommaren stod en liten kille 4-5 år med sin mamma och sa vilken ful motorcykel farbrorn har. Barn är alltid ärliga. Så det är ingen MC att va cool på :gråta
OT:
En liten kille tittade storögt på mig när vi möttes i dörren till Taxinge slott för några år sen. Jag hade på mig helställ och hjälmen i handen när han utbrast, - Mum look, a superhero!

Sån ärlighet gillades och ett leende uppenbarade sig i mitt, såväl som mammans ansikte.

Sen så undrade ju barn också varför jag körde moped (Husqvarna 701) när frugan körde motorcykel (Er6) :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Du har helt rätt i gällande R1250GS, den är inte snygg eller cool. Jag intalade mig själv länge att jag inte skulle hamna i boxer-gubb-träsket men efter att testat en R1250GS blev det en sån förra våren. Ångrar mig inte men jag e ju gubbe också. Vid en korvpaus förra sommaren stod en liten kille 4-5 år med sin mamma och sa vilken ful motorcykel farbrorn har. Barn är alltid ärliga. Så det är ingen MC att va cool på :gråta
Samma sak med R1200RS. Bara gamla gubbar som står och beundrar hojen, alla tuffa ungtuppar sneglar lite hånfullt. Sen att vissa av ungtupparna blev frånåkta i svängarna häromdan, det talar vi tyst om. :hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Samma sak med R1200RS. Bara gamla gubbar som står och beundrar hojen, alla tuffa ungtuppar sneglar lite hånfullt. Sen att vissa av ungtupparna blev frånåkta i svängarna häromdan, det talar vi tyst om. :hihi
Ja att gs är en mycket kompetent hoj märkte jag när jag tog sikte på några tyska gs o konstaterade några mil senare att dom var jävligt besvärliga att bli av med?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top