Rolig smidig allround-hoj, OCH bra för passagerare? OCH snygg?

Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Hej,

Jag tog A-körkort för några år sen. Men pga bröllop, resor, dyr parkering där vi bor, ren lathet, och corona, så har jag inte köpt någon hoj än. Jag har däremot hyrt hojar till och från (utomlands), så jag har inte blivit helt ringrostig. Nu börjar dock suget bli för stort.

Men jag har så svårt att hitta den där perfekta hojen just för mig. Det jag letar efter är:
  • En smidig och rolig allround-hoj, för både tät stadstrafik och slingriga [asfalterade] skogsvägar. Gärna låg tyngdpunkt. Gärna låg vikt överlag (typ max 200kg). Behöver egentligen inte mer än 500-600 cc tror jag.
  • Bekväm för frugan att sitta bakpå.
  • Snygg, och med det menar jag stilren. Jag avskyr plast och skrikiga färger (och dit räknar jag även vitt). Jag vill inte ha en hoj som ser ut att höra till ett race (vare sig på asfalt, lera eller i öknen).
  • Enkel/billig att underhålla (jag är lat och ointresserad, så det kommer bli verkstad för hela slanten).
  • Och priset ska ju vara rimligt, naturligtvis. Säg upp till 130.000 kr ny. Och det är nytt jag vill ha.
Det känns som att det är lätt att hitta en hoj som uppfyller en eller flera av dessa kriterier. Men att hitta en hoj som uppfyller alla fem är destå klurigare.

Hojen är 100% för nöjeskörning (jag har promenadavstånd till jobbet, och det är dyr parkering där). Jag planerar inte att göra några långa turer. Mest i stan (Stockholm, där jag bor) och närområdet och lite till. Kanske någon gång ibland en längre tur på kanske 5-6 timmar totalt. Frugan kommer inte vara passagerare ofta, men om hon över huvud taget ska vilja följa med så måste det vara bekvämt.

De hojar jag kört mest är BMW F750 GS och Honda CB500X. Båda var roliga på slingriga vägar. Men BMW'n var inte speciellt rolig i stan, speciellt i riktigt låga hastigheter. Och Hondan var obekväm för frugan som passagerare (det kanske även BMW'n var, men den provade hon aldrig). Dessutom är BMW'n inte så fin att titta på (min personliga åsikt).

Jag har nu spenderat nästan varje kväll de senaste två veckorna med att läsa recensioner och titta på youtubevideos. Och det känns som att jag hela tiden följer samma mönster: Jag får upp ögonen för en viss modell. Blir superexalterad och tänker att den är perfekt. Men sen hittar jag recensioner eller forumtrådar där dom lyfter fram en dealbreaker.

Rätta mig gärna om jag har helt fel gällande någon av dessa nackdelar:
  • Ducati Scrambler Nightshift 2021 - Dyr försäkring och dyrt underhåll. Risk för mycket problem. Kanske lite för kraftig för min nivå.
  • Moto Guzzi V7 / V9 - Vibrationer. Seg acceleration. Inte så lämplig för rolig "aggresiv" körning på slingriga vägar. Märklig/irriterande motorplacering.
  • Yamaha MT-07 - Litet passagerarsäte. Inte riktigt ett kvalitébygge (risk för problem som t.ex rost). Dåliga stötdämpare.
  • Kawasaki Vulcan S Tourer - Dåliga stötdämpare. Ej bekväm för passagerare.
  • Triumph Bonneville T120 - Tung. Lite svårjobbad i lägre hastigheter. Kanske lite för kraftig för min nivå.
  • Triumph Bonneville T100 - Sämre bromsar och färre växlar än T120, och andra tekniska detaljer. Dessutom inte lika snygg som T120.
  • Triumph Street Twin - Inte lika bekväm för passagerare som T120. Sämre bromsar.
  • Triumph Speed Twin - Inte lika bekväm för passagerare som T120, och inte lika snygg.
Jag är inte låst till enbart en kategori hojar, och jag har verkligen försökt att hitta en hoj i adventure-segmentet som folk tipsat om i andra forum. Men jag hittar verkligen ingen som är i min stil, utseendemässigt. Och då har jag kikat på bl.a: Suzuki V-Strom 650, Kawasaki Versys 650, Triumph Tiger 850 Sport, Triumph Tiger 900 GT.

Om jag tillfälligt struntar mitt första krav ovan, dvs en smidigt hoj med låg vikt, då är Triumph Bonneville T120 nog mitt toppval, även om priset är lite i överkant. Den är verkligen snygg. Men jag har verkligen svårt att tycka om tunga hojar. Jag vill känna mig bekväm med hojen även när jag går vid sidan och puttar runt den i ett garage. BMW F750 GS är ett exempel på en hoj som jag inte gillade vikten på, och den väger exakt samma som T120. Men vad vet jag, kanske har T120 vikten fördelad på ett helt annat sätt, så att den känns smidigare... Iallafall definitivt en kandidat att provköra.

Om jag lägger tillbaka första kravet, och letar efter en lite lättare hoj, så är nog Triumph Speed Twin den som ligger bäst till. Men då har jag ju tummat lite på dom andra kraven.

Vad har jag missat? Är det något ovan jag har helt missuppfattat? Har jag glömt någon model som passar mina krav? Om ni propsar på att begagnat is the shit så är det fortfarande köp via rennomerad firma som gäller, då jag inte vet vad jag ska leta efter för fel och har ingen MC-kunnig kompis inom landet.

Kanske jag tänker fel, och försöker få "allt på en gång"? Kanske ska jag köpa en hoj enbart för mig, och en mer begränsad tid (några år, istället för kanske 10+ år som jag tänker nu)? Men det är ju faktiskt inte första hojen jag kör, bara första hojen jag äger... Och att hålla på och köpa och sälja sina hojar känns dyrt/omständigt.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Lite tråkigt att du utgår från att Duccen kommer krångla.... I synnerhet när du köper en ny med garanti.
Hade förstått resonemanget om du köpte en 15 år gammal Ducce.

Hur som haver blir svaret att det är bara att provköra, men skippa MT 07 och liknande då du ämnar att köra med passagerare. Ingen av de hojar du nämner är speciellt kraftfulla så absolut ingen ide att utesluta varken Scrambler 110 eller Triumph T120.

Av de hojar du rabblat upp skulle jag ta Duccen utan att tveka.
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Lite tråkigt att du utgår från att Duccen kommer krångla.... I synnerhet när du köper en ny med garanti.
Hade förstått resonemanget om du köpte en 15 år gammal Ducce.

Det var inte menat att det skulle se ut som mina privata åsikter, det där med listan över nackdelar (förutom det rent utseendemässiga). Det var mer den samlade bilden jag fick av dessa modeller. Och jag hittar flera som pratar om att Ducati kräver mer omsorg än andra hojar. Dvs fler besök till verkstaden, för min del (jag gör inget på egen hand). Och Ducati verkar inte ha billiga verkstäder heller...

Hur som haver blir svaret att det är bara att provköra, men skippa MT 07 och liknande då du ämnar att köra med passagerare. Ingen av de hojar du nämner är speciellt kraftfulla så absolut ingen ide att utesluta varken Scrambler 110 eller Triumph T120.

Jag misstänker att jag läste fel gällande motorn på Scrambler Nightshift. Jag hade för mig att den var 1200 cc. Men den är 800 cc ser jag nu. Och när det gäller Triumph T120 är det nog vikten som ligger den i fatet.

Av de hojar du rabblat upp skulle jag ta Duccen utan att tveka.
Men skulle du även rekommendera Ducati till någon som gör all underhållning på verkstad? Det kostar inte multum?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Då vi pratar ny hoj så är ju underhållet typ oljebyte varje år och bromsvätska vartannat.
Vid 1200 mil så skall ventilerna kollas på de luftkylda Duccarna, det kostar dock några kronor. Där är Ducati dyra....
Kamrem vid 2400 mil eller 5 år, även här blir Ducatin dyr. Ämnar du att köra många mil billigt kanske Ducatin inte är rätt val men rullar den 300-400 mil om året tycker nog jag att det inte spelar ngn roll vad man väljer.
Men jag skulle nog inte titta på 800 CC varianten om jag skulle ha med mig frugan.

En outsider då du vill ha en lätt hoj - sub 200 kg med god komfort för passageraren. Hypermotard 939/950. Ordentligt med vrid i maskin. De dyra kostnaderna först vid 3000 mil. Har kört 1600 mil med min Hypermotard varav många med sambon. Inte ett fel på den.

Möjligen sticker Hypermotarden iväg när det gäller försäkring...
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
har själv ägt en ducati scrambler och det är ju faktiskt en otroligt basic maskin. helt problemfri under mitt ägande. Helt fantastisk hoj för övrigt, lättkörd och ROLIG! Ducati och KTM lider av forum-myter tyvärr!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aprilia shiver kanske, den väger iofs lite för mycket, men när du bytt avgasröret blir den många kilo lättare.

Sedan finns ju eftermarlnadssitsar för i princip alla hojar så komfort går att höja lite iaf.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Tracer 900gt eller MT10 är mina förslag. Kul hojar som går göra allt på
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Då vi pratar ny hoj så är ju underhållet typ oljebyte varje år och bromsvätska vartannat.
Vid 1200 mil så skall ventilerna kollas på de luftkylda Duccarna, det kostar dock några kronor. Där är Ducati dyra....
Kamrem vid 2400 mil eller 5 år, även här blir Ducatin dyr. Ämnar du att köra många mil billigt kanske Ducatin inte är rätt val men rullar den 300-400 mil om året tycker nog jag att det inte spelar ngn roll vad man väljer.

ok. Låter bra det. Jag har ingen aning vilket miltal jag kommer hamna på (jag har aldrig räknat sånt), men en snabb estimering utifrån 6 månaders säsong så hamnade jag på runt 300 mil om året. Din gissning var spot on!

Men jag skulle nog inte titta på 800 CC varianten om jag skulle ha med mig frugan.

Alltså... hon avskyr högre farter. Hon trivs bäst i typ 30-50 km/h, och helst utan kännbar acceleration... Så när hon åker med så blir det definitivt lugn körning. Vissa motorvägsträckor enbart för att komma iväg från stan, annars mindre vägar. Den riktigt roliga körningen får bli när hon gör annat.

Vi klarade oss utmärkt på en Honda CB500X tidigare, med 500 cc. Skulle en 800 cc Ducati vara sämre än det menar du? :D

En outsider då du vill ha en lätt hoj - sub 200 kg med god komfort för passageraren. Hypermotard 939/950.

Ursäkta en novis, men vad är en outsider i detta sammanhang? Är det jag som är det eller hojen? :unsure:

Hypermotard är dessvärre inte i min stil alls. Kanske om du frågat mig för 20 år sen så hade den passat bättre...
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
har själv ägt en ducati scrambler och det är ju faktiskt en otroligt basic maskin. helt problemfri under mitt ägande. Helt fantastisk hoj för övrigt, lättkörd och ROLIG! Ducati och KTM lider av forum-myter tyvärr!
Känns bra att höra såna positiva saker! Vilken modell och årsmodel var det?
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
ok. Låter bra det. Jag har ingen aning vilket miltal jag kommer hamna på (jag har aldrig räknat sånt), men en snabb estimering utifrån 6 månaders säsong så hamnade jag på runt 300 mil om året. Din gissning var spot on!



Alltså... hon avskyr högre farter. Hon trivs bäst i typ 30-50 km/h, och helst utan kännbar acceleration... Så när hon åker med så blir det definitivt lugn körning. Vissa motorvägsträckor enbart för att komma iväg från stan, annars mindre vägar. Den riktigt roliga körningen får bli när hon gör annat.

Vi klarade oss utmärkt på en Honda CB500X tidigare, med 500 cc. Skulle en 800 cc Ducati vara sämre än det menar du? :D



Ursäkta en novis, men vad är en outsider i detta sammanhang? Är det jag som är det eller hojen? :unsure:

Hypermotard är dessvärre inte i min stil alls. Kanske om du frågat mig för 20 år sen så hade den passat bättre...
Köp den hoj du vill ha, inte en hoj för att hon ska kunna åka med. Det låter som att hon är måttligt intresserad av att åka med...
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Du ska naturligtvis köpa eller åtminstone provköra
en BMW R1200R!
Släpp dina förutfattade meningar.
Bmw r 1200 r säljes i Sollentuna - Blocket
Jag hoppas verkligen inte att det lät som att jag klankade ner på något märke eller någon modell i mitt inlägg! Eller att jag hade några förutfattade meningar. Förutom mina egna åsikter om utseende så försökte jag bara nämna de negativa aspekter som jag uppfattat efter att ha läst en massa om dessa modeller.

BMW R1200R fanns inte ens på min radar, och den finns inte med på BMW's svenska hemsida heller. Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det. Har den slutat tillverkats? Bytt namn? Slutat säljas i Sverige?

Blocket säger du... Är det den hos Probike du tänker på? Begagnad från 2016. Jag utesluter inte den, men det hade varit trevligt med en helt ny hoj, ny modell. Men jag kanske tar mig dit och provkör. Tack för tipset!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Provkör. Provkör. Provkör. Och välj sedan.
Du har åsikter om vikt men som du själv skriver har fördelningen av vikten stor betydelse. Titta inte bara på specifikationerna utan undersök hur de känns i verkligheten.

Likaså skriver du om bättre/sämre bromsar. Jag tvivlar på att det har någon egentlig betydelse eftersom du talar om vanlig landsvägskörning. Skall du inte jaga varvtider på bana så spelar det mindre roll. Nästan ingen modern hoj är dålig i det här avseendet.

Skall du skjutsa i "30/50km/h" (vem f-n kör så sakta? ;) ) så duger vilken 250 som helst. Men skall du skjutsa på riktigt så hoppa över de mindre hojarna. Både de mindre i format (bekvämlighet) och mindre i cylindervolym/vrid/effekt (kraft med två ombord).

Slutligen, köp en begagnad. :) Om du köper en ny och ångrar dig tappar du väldigt mycket pengar om du vill sälja om ett år. Köper du begagnat blir den ekonomiska smällen i regel betydligt mindre.

EDIT: och som sagt... provkör! :)
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Köp den hoj du vill ha, inte en hoj för att hon ska kunna åka med. Det låter som att hon är måttligt intresserad av att åka med...
För henne är alla fordon 100% transportmedel och inget annat. Men hon gillar utflykter, och att se nya ställen. Vi cyklar ibland (jag på mtb, hon på elcykel), men då kommer man ju inte ut speciellt långt. Hon är inte på något sätt emot att sitta med på en motorcykel, men då ska det vara bekvämt för att hon ska trivas.

Jag säger inte att min första hoj måste ha detta, men det skulle vara väldigt trevlig om det gick att få till. Jag trodde att utbudet skulle vara större, helt ärligt. Men eftersom jag inte har koll på alla modeller, och kanske missuppfattat något om någon modell jag "ratat" ovan, så tänkte jag fråga om råd här. :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Titta på maxi skotrar. Variator sömlös axeleration. Bra bromsar, smidiga som få i stan, bra bromsar, super sköna att åka på. 500 cc finns kanske större, skit billig försäkring, vind o regn skyddat.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Köp en HD med aphäng och sugpropp för bönpallen.
Då är intresset rask borta, och massor med pengar finns till att åka på andra utflykter :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
En sak att väga in är att med tanke på hur lite du kört är det inte säkert att de saker du värderar hos en hoj idag är samma som du kommer värdera när du blivit lite mer varm i kläderna. Utseende/stil på hojen är en sån där typisk sak man lägger stor vikt vid när man sitter och surfar runt och det är kanske det enda som går att göra en subjektiv bedömning av utan att ha kört lite mer. Så småningom upptäcker man alla andra kvaliteter med att köra hoj och då börjar man prioritera upp andra egenskaper hos hojen.

För väldigt mycket av hojval handlar om subjektiva bedömningar - vad man själv föredrar. Därför blir man kanske inte heller direkt klokare av att läsa en massa recensioner med andras (subjektiva) bedömningar av olika hojar när man sitter och försöker hitta den optimala kompromissen för sig själv.

Det verkar som du är inne på att köpa en ny hoj. Med tanke på det jag skrev ovan och risken att du kommer upptäcka att du vill ha en annan hoj rätt snart kan det vara värt att överväga en begagnad. Då blir det inte så dyrt att byta.

Om du ändå är inne på en ny hoj skulle jag försöka hitta den kompromiss som innebär minst risk att du snabbt tröttnar och växer ur hojen. Välj en hoj som inte har för smalt användningsområde, utan som är hyfsat bra på det mesta, men som framför allt är trevlig som körmaskin - har du riktigt kul på hojen så kommer alla andra parametrar plötsligt bli mindre viktiga. Titta exempelvis på nakenhojarna i segmentet 800-900 kubik.

Ang. BMW R1200R - den har ersatts av R1250R från och med förra året tror jag. Har kört den förstnämnda en hel del (även sporttouringvarianten RS) och gillar man boxermotor är det helt klart en kompetent hoj som borde funka utmärkt för passagerare.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top