Man måste veta hur mycket glass man kan få i struten.
Mycket glass är god glass!
Njeaaa.. den köper jag inte. Det är bara att ta en strut o trycka full med glass. Glass är mjukt och formar sig efter struten (EN strut, inte THE strut..).
Försök igen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Man måste veta hur mycket glass man kan få i struten.
Mycket glass är god glass!
Njeaaa.. den köper jag inte. Det är bara att ta en strut o trycka full med glass. Glass är mjukt och formar sig efter struten (EN strut, inte THE strut..).
Försök igen.
Så...
I en liten strut kan du trycka i hur mycket glass som helst utan att få allt över händer/kläder??
Det jag menade var att när jag fyller på glass i struten så tar jag inte och räknar ut uppgiften enligt ovan, utan fyller på struten tills den är full.
Man man endå lyckas överfylla struten och få på händer och kläder så kanske denna matteuppgift inte heller var lämpad för en?
På det igen, någon annan som har en vettig anledning att kunna räkna ut sådana saker, i verkliga livet.
Däremot om du ska tillverka förpackningar utan att slösa på material så kan man på detta sätt räkna fram formen på förpackningen som ger minsta möjliga materialåtgång för en given volym tex.

Har man inte en.. vad heter det nu igen.. det där tekniska som kom för ett tag sen .. ja vad var det nu igen.. Dator? Rätt mjukvara? System?
Ja just det, man knappa in skiten i den dator o låter den göra grovjobbet.
Om man därimot är programmeraren och ska göra programmet så köper jag att man kan ha nytta av denna kunskap. Hepp. Där kom jag ju på en användning helt själv! Klapp på axlen!![]()
Är du på riktigt?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jopp, det har man, men som du själv säger, hur vet datorn vad den ska göra?
Kan man inte själva ställa upp talet så blir det ju svårt att tala om för datorn vad den ska göra? "En dator gör alltid vad du säger åt den att göra, men aldrig vad du vill att den SKA göra".
Sedan kanske lösningen skulle ta ett par A4 och några timmar och gå igenom med stora risker för att blanda ihop tecken och grejor. Då är datorn bra på att spara tid!
Klart jag är på riktigt?.. Vilken konstig fråga.![]()
I alla fall, den enda nyttan med att kunna liknande uppräkningar är att kunna göra ett program som använder sig av det.
Tror knappast att t.ex. en förpackningsmakare sätter sig ner med papper och penna, utan använder ett datorprogram.
Eller har jag fel?
Var tvungen att djävlas lite!
Nåja! De första fick glatt sätta sig och klura, även pågarna på Milko och Arla som skulle räkna fram mjölkens hållbarhetsdatum första gången. Nu har du ju rätt i att sakerna är lösta, så nu kommer nästa problem som ska lösas istället. Men för att kunna lösa nya problem så kan det vara hilma käckt att kunna hur man löste de gamla?
Men vill man inte utvecklas så nöjer man sig med att ha en dator som gör allt åt en. T-forden funkade ju, ring Ford och fråga varför de tog fram Edseln!![]()
Hålkortsdatorn fungerade utmärkt till och med för att sy kläder med, de tog upp ett helt rum också, varför säljer nu Huskvarna lyxsymaskiner med USB-koppling så man kan programera dem från datorn med grafiska gränssnitt? Det gamla fungerade ju bra?
Nåväl! Jag blev sugen på glass och allt är slut här hemma!

Om du inte själv vet vad datorn gör med siffrorna du petar in så kan det i många fall vara otroligt svårt att tolka svaret som du sen får ut.
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |