Rolig hoj -94 eller äldre

GSX 1100f vill jag minnas som en rätt kul sporttourer och Suzukis luft/oljekylda 1100-motor är ju en skottsäker klassiker med bra tryck i.
 
Jag provade med CBR600 i Bilsport&MCs "Beräkna pris"-funktion men det fungerade inte så jag gissar att de tycker att den är för kul för att de ska vilja försäkra den.

Jag får prova att ringa Svedea!



Jag provade med FZR1000 i Bilsport&MCs "Beräkna pris"-funktion men det fungerade inte så jag gissar att de tycker att den är för kul för att de ska vilja försäkra den.

Var har du den försäkrad så billigt?

Mvh,
Ingvar

Min är en FZR1000-89 försäkrad hos trygg hansa helår helförs ej avställningsbar.

Bilsport har jag för mig att de inte tog FZR när jag kollade för "några" ehm kanske många år sedan. :gnissla
 
Last edited:
F800R -14, 26 år, Partille, 2500 kr halvförs/helår.

Jag tycker en F800R är riktigt rolig att köra när det svänger - krut saknas jämfört med "riktiga" sporthojar, men hade tagit en F800R alla dagar före t.ex. en FZR.
 
Jag är en van förare, jag har haft hojkort i många år, åkt en del bana och kört b la Aprilia Mille 2007, har en KTM RC8R Track som banhoj nu.

Jag vill bara ha en gathoj som helst är billig i inköp men framförallt billig i drift så jag kan hänga med polarna när det blir en hojrunda.

Jag kollade priserna med Svedea (på hojar äldre än -94 om de också har en 20-årsgräns):

FZR 1000: Inget pris på webben, offert Trafik 5671:-, halv 13384:-, hel 17166:-
CBR600: Inget pris på webben, orkade inte be om offert.

F800R: Jag har faktiskt funderat på den men det är litet mer pengar än jag har lust att lägga ut, en hyfsad VFR 750 får man för 15'-20' och jag vill nog hålla mig under 30' i alla fall.

Mvh,
Ingvar
 
En gammal viffer som kan klassikerförsäkras är väl en fantastisk hoj att äga. De ligger dock rätt så högt i pris tror jag?
 
Jag ger 4000/helår/halvförsäkring för min gsx600F -99

Och jag är bara 23bast :tummenupp

Jag gav 20K för hojen o då hade den gått 1500mil, dock lite skrapade kåpor men vafan man ska ju åka på den.
 
Last edited:
Det är en XT du ska ha, tjejorna blir som galna! :tummenupp
jzw3go.jpg
 
Last edited:
GSX 1100f vill jag minnas som en rätt kul sporttourer och Suzukis luft/oljekylda 1100-motor är ju en skottsäker klassiker med bra tryck i.

1100F har en tjänstevikt på 270 kg. Visst är motorn fin men jag hade nog inte klassat den som "kul", sen kan man givetvis ha olika uppfattning om det. Vad jag minns var den mest tung utan att vara särskilt bekväm.
 
1100F har en tjänstevikt på 270 kg. Visst är motorn fin men jag hade nog inte klassat den som "kul", sen kan man givetvis ha olika uppfattning om det. Vad jag minns var den mest tung utan att vara särskilt bekväm.

Sporttouringhojar runt litern vägde väl däromkring?
Hög vikt och sladdriga chassin hade de flesta hojar på den tiden. Ska jag stå ut med det så vill jag iaf ha en fin motor.

RD350LC hade jag iofs kunnat leva med men den lär väl inte heller gå att classicaförsäkra?
 
1100F har en tjänstevikt på 270 kg. Visst är motorn fin men jag hade nog inte klassat den som "kul", sen kan man givetvis ha olika uppfattning om det. Vad jag minns var den mest tung utan att vara särskilt bekväm.

270 kg är för tungt för min smak, en VFR är ok med 210 kg torr för en -94:a men tyngre än så tycker jag inte att en hoj ska vara; Då blir den trög i kursförändringar och bänglig att hantera i låg fart och i garaget.
 
RD350LC hade jag iofs kunnat leva med men den lär väl inte heller gå att classicaförsäkra?

RD500:n är inga problem att klassikerförsäkra, så jag har svårt att se att 350:n inte skulle gå.
Tror inte det är dessa gamla tvåtaktare som nyblivna förare på jakt efter mest bang for the buck köper och kraschar sönder idag.
 
Min är en FZR1000-89 försäkrad hos trygg hansa helår helförs ej avställningsbar.

Bilsport har jag för mig att de inte tog FZR när jag kollade för "några" ehm kanske många år sedan. :gnissla

För mig (i Stockholm) så vill TH ha 4' för trafik 5,6' för H ej avställningsbar.

Det lutar mer och mer åt en 1994 VFR 750...

Mvh,
Ingvar
 
Det finns ju ett gäng billiga 600:or från tidigt 90-tal på Blocket. Dom är ju skapligt lättsvängda. Det skulle ju kunna vara något.
Dom är väl inte heller omöjliga att Veteranförsäkra?
 
Blir verkligen en gammal sporthoj så dyr i Stockholm om man hittar en avställningsbar försäkring?
Jag kör en gammal RSV Mille 2002 (Gjensidige / Avställningsbar / Trafik / 36år / Västervik). Har för mig att den kostar 3600 helår. Förra sommaren hade jag den på ställd 3 månader och betalde under 1000kr i försäkring.
Körde 100mil totalt varav kanske 40 på bana.
Fast visst det blev ju 10kr milen i försäkring det med, trots att jag tycker det är jättebilligt...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top