Rolig hoj -94 eller äldre

Jag provade med CBR600 i Bilsport&MCs "Beräkna pris"-funktion men det fungerade inte så jag gissar att de tycker att den är för kul för att de ska vilja försäkra den.

Jag får prova att ringa Svedea!



Jag provade med FZR1000 i Bilsport&MCs "Beräkna pris"-funktion men det fungerade inte så jag gissar att de tycker att den är för kul för att de ska vilja försäkra den.

Var har du den försäkrad så billigt?

Mvh,
Ingvar

Jag betalar 1488 kr på bilsport mc för min CBR-600 F3 -95 (som är reggad som en 94a..)
Classikerförsäkring, helförsäkrad helår..

Jag blev dock överraskad över försäkringen på nya banhojen, CBR600 RR -06. Den ville Länsförsäkringar ha 3800 kr/helår halvförsäkring. nu blev det dock folksam med 912 kr/mån påställd så ställer jag av när jag ställer in den i garaget istället..
 
Min YZF 750 kostade 2700:- om året i halvförsäkring. Jag tyckte det var billigt tills en polare berättade att han betalade 1400:- för sin FZR600. Det påverkar mycket hur gammal man är och vart man bor.

Jag ger 4600:- Helförsäkring/helår för min r1:a. Jag tycker det är rätt ok men det blir ju dyra mil om man bara kör några hundra mil som jag gör.
 
När jag hade min Mille så ville Gjensidige ha över 6000:- per år avställningsbar och bara trafik.

Jag vill gärna ha hojen påställd under hela säsongen att ställa av/på (även om det är via appen)
känns omständligt (man vet ju aldrig om det blir åka av nästa helg) så jag skulle inte vilja göra
det mer ån några få gånger per säsong.

Mvh,
Ingvar
 
Jag kör en Ducati M900 från 1994, 1500 helförsäkring/år hos BS&MC. Det trots att jag är yngling.

Räkna med dyrare drift och service än en Japanare, men en förbannat bra motorcykel när den går som den ska.
Cirkus 80nM i vridmoment och en toppfart över 200-strecket, med en hjulbas på 1440 stavar KUL!
 
Fanns en Ducati 916 -94 till salu i Sthlm för inte så länge sedan.
Svenskreggade hojar är billiga i försäkring (Jag betalade 3260:- med hojkort på 2 år, 32år gammal, parkerad utomhus i STHLM).

Här är en billig -97:a. Helt okej pris.. låga mil är inte ovanligt på Ducati.
http://www.blocket.se/lund/Ducati_916_Biposto_61408603.htm?ca=11&w=3

Här är en ganska ordentlig uppgradering med SP3 varianten som var Ducati Homologeringsmodell inför WSBK 96-97. Trimmad motor och lättare delar runomkring samt upgraderad fjädring. Denna motsvarade -96 dagens 1199 Superleggera. Nypriset -96 skulle idag överstiga 350.000:-. Denna är vansinnigt högt prissatt dock. skulle gissa att han får ut ~90´
http://www.blocket.se/stockholm/Ducati_916_SP3_61877309.htm?ca=11&w=3

Här också en lillebror 748SP, homologeringsmodellen för SuperStock (600cc radfyra, 750cc för twin) -95. Hade en -97 748SP innan jag köpte min SPS och det är en ytterst kapable liten rackare. Min hade en växellåda som en ren njutning att använda. Visst, det är precis runt 100häst, men skicket var det inget fel på!
http://www.blocket.se/ostergotland/Ducati_748_SP_61219971.htm?ca=11&w=3

Fördelen med gamla 916 är att de håller värde, är skitenkla att skruva på ochg det finns fortfarande massor av delar. Något som inte kommer att än dras då det redan är en klassisk motorcykel. Billiga bandagar med ducatiklubben är heller ingen nackdel. Jag hade min 916SPS (årsmodell -98 av homologerings modellen) som fick den större 996SPS motorn och saknar hojen fortfarande.
 
Last edited:
ducati hade jag nog oxå satsat på men priserna e sjuka nu. va mycket lägre förrförra å även förra året. du kunde få 748or för 30k å 916 för ca 35 så att kalla en ducce som har vipparmsproblem 97-02 för nästan 50k billigt e att överdriva. en 748 ska ligga på 27k max och en 916-996 max 40-45 å då pratar jag om basmodellerna och i fint skick.
 
Last edited:
Sporttouringhojar runt litern vägde väl däromkring?
Hög vikt och sladdriga chassin hade de flesta hojar på den tiden. Ska jag stå ut med det så vill jag iaf ha en fin motor.

RD350LC hade jag iofs kunnat leva med men den lär väl inte heller gå att classicaförsäkra?

Går alldeles utmärkt att classica försäkra RD350 runt 600kr /hel år
 
Köpte en oskruvad fz 750 trots 30 år på nacken i ett otroligt bra skick för 4500 kr / 640 kr/ helår glädjen när man tar sig från A-b o hem igen med en hel mc är svår o beskriva
 
Min förra Ducce gav jag 3100 hel per år för. ST2 -99

Jättehärlig cykel men lite för framåtlutad för mina axlar tyvärr.

944 cc 84 hp ca 210 kg, finns vrid och den skramlar då du släpper ut kopplingen :D
 
Har du kollat på en Suzuki TL1000S som föreslogs? Då får du ju en jävligt ball hoj med! Många ggr kan man få 2500kr hel/hel hos suzuki märkesförsäkring. Kruxet är ju sthlm
. Men väl värt att ringa och kolla!
 
Jo, jag har kolla pris på TL1000S och jämfört med en 1994 VFR så kostar
märkesförsäkringen ungefär dubbelt så mycket.

Mvh,
Ingvar
 
Hur är det egentligen med Kawasakis ZXR 750 från innan 94, får man ta den som classica?
Den snygga med dubbla framlyktor.
 
Jag har en kawwa zzr-600 försäkrad på bilsport & mc, den är skön att köra och rör på sig rätt bra.
 
Vart fick du 1800 för fzr1000? Jag har fasen sökt med lyckta och ljus men fasen inte hittat nått under 3500, och det är halv..
Svedea höjde åldern till 30 år för att vara classiker och sen tog Folksam över svedea.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top