luka skrev:
Mycket informationrikt svar! Kanon! Och jag måste säga att jag blir rörd när du kommer ihåg mina gamla inlägg!
Du tänker ungefär i samma banor som jag! Hade dock inte tänkt på det där med att ha portarna åt sidorna... Om man tittar på de lådorna som sitter i biografer så sitter det ju oftast basportar fram mot publiken, men basarna syns inte. Jag antar att dom är inbyggda i någon typ av bandpasslåda. Hade tänkt bygga hela lådan i dubbla lager 22 mm golvspånskivor samt staga så gott det går invändigt!
Några tips på bra beräkningsprogram för lådor? Har använt Backes pro box innan, men har lyckats tappa bort skiten!
En annan fråga: Jag kör ju mina basar med en separat Yamaha förstärkare. Men signalen från lågnivåutgången på recievern är så svag att jag måste köra in signalen på phono ingången på förstärkaren, och det låter ju inge vidare... Ska den vara så svag eller e det någe fel som fattas??
//Luka
Hehe, jo troligen är det väl bandpasslådor då. Finns nog ingen anledning att ha basarna riktade nåt annat håll än frammåt i en biograf.
Och 44-millimetersväggar lär ju räcka, men spån är kanske inte det bästa materialet att välja ut ljudkvalitets-synpunkt men 44 millimeters lär bli så solidt att det inte gör något, iaf när det gäller hemmabyggda baslådor.
Rugga upp ytan på skivorna med rätt så grovt sandpapper och täck hela ytan med vanligt trälim och skruva sedan med så långa skruvar som möjligt utan att det går igenom. Ha relativt täta mellanrum mellan skruvarna, typ 15 cm.. sen sitter det som fan! Och använd gärna tvingar för att hålla ihop plattorna medans du skruvar för annars kan spån från skruvandet byggas upp mellan plattorna när du drar i skruvarna, och då ligger dom ju inte an
Vid stagningen, använd material som inte kan böjas, typ massiv björk eller nåt och skruva fast stagen i ytterväggarna på lådan uteifrån. Och räkna ut hur mycket volym stagen tar och subtrahera det från lådans volym, för det kommer att märkas på ljudet om stagen tar några liter.
Lådberäkningsprogrammen ska man låta bli om man inte kan få tag på ett professionellt program och lär sig det ordentligt. Alla dom här MDSbox, Backes program, DLS-box osv ger bara falska värden som inte går att lita på. Om du ska ha fram en realistisk kurva på hur registerresponsen kommer att se ut krävs att du vet exakt hur rummet är utformat, dämpat, rummets olika egenfrekvenser och hur stort det är. Dessutom är dom avsedda för bilbaslådor.
Det bästa är att bygga en låda efter tillverkarens specifikationer och bedömma själv om basen är för snärtig eller för djup och sen bygga en större eller mindre låda efter eget tyckande. Man lär känna sina basar och då kan man även tänka sig hur dom kommer att låta i andra sorters lådkonfigurationer.
Att du får ut en låg utsignal från recievern behöver inte vara fallet. Det kan ju vara så att Yamaha-steget kräver högre insignal än resten av din utrustning är avsedd att ge och ta emot. Ett exempel på detta är när man blandar PA-slutsteg med vanlig hemmabioutrustning som jag gör. Utsignalen från min gamla Sony-reciever är på -6 dBu (0.775 V) och mitt PA-steg som jag driver basen med vill ha en minimumsignal på +4 dBu (1.250 V). En skillnad på 10 dBu, eller enkelt uttryckt så behövs mer än 3 gånger starkare insignal till steget för att det ska orka driva på fullt ut.
För att lösa det problemet får du helt enkelt skaffa någon typ av signalförstärkare, t.ex: En förförstärkare, hörlursförstärkare eller rent av en gammal reciever där du kör signalen från din nuvarande reciever till ingången på den gamla krassliga recievern och ut genom hörlursutgången på framsidan.. sen styr du volymen till suben med gammelrecieverns volymreglage. Så hade jag det länge på rummet men nu håller jag på och bygger en lågnivåförstärkare i skolan
Tillbaks till högtalarna:
Du behöver ju inte nödvändigtvis ha basportarna riktade mot dom främre hörnen på rummet men det ger lite bättre kräm i den djupaste basen, typ muller och sånt i filmer. Du kan ju tänka dig själv om man har portarna ut mot rummet, då förlorar du en del av djupbasen (djupbasen kommer från portarna och midbasen från högtalarkonen) eftersom ljudet skickas rakt ut i det stora rummet. Däremot om du riktar portarna mot hörnen så får du en ökning på 3 dBa (en upplevd fördubbling) på dom frekvenserna som basporten tar hand om (hörnen i rummet förstärker ljud, typ som en hornhögtalare). Baskonerna ska man däremot alltid ha riktade mot lyssnaren.
Fronthögtalarnas basåtergivning fungerar precis likadant, du närmare hörnen du har dom, ju mer bas återger dom. Så du justerar enkelt basnivån jämfört med diskant och mellanregister genom att flytta suben och frontarna närmare eller längre ifrån främre väggen, så slipper du krabba med EQ:n. En viktig sak till att tänka på är att ha frontarnas koner och baslådans kon på samma avstånd från väggen (som på bilden). Då får du MYCKET direktare, renare och punchigare bas.
Här är en sida som beskriver ett bra sätt att placera sina frontar för att få ut maximal ljudkvalitet:
http://www.tnt-audio.com/casse/waspe.html
Du kan använda i stort sett samma metod fast omvänt för att hitta bästa platsen för baslådan, om du nu kommer att behöva det..
Då lägger du baslådan i soffan där du ska sitta och sätter på en låt, sen går du runt i rummet och lyssnar var basen låter renast/högst och sen ställer du lådan där, det kommer att låta i stort sett likadant i soffan med basen på det stället du lyssnat dig fram till som det gjorde på det stället när du hade lådan i soffan
EDIT: Kom på en sak till: Nackdelen med att ha portarna på sidan är att du inte kan ha lådan stående och att du måste ha den i mitten, annars hamnar portarna olika långt ifrån hörnen och det blir förmodligen pess..
Fråga på bara om du undrar över nåt mer, jag är intresserad av ämnet
EDIT: stvafle