Rockford Fosgate hemmabio

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!

Har sett att det verkar finnas ett antal personer på detta forum som är duktiga på hemmabio! Jag har en lite förfrågan! Jag har 2 st Rockford Fosgate 12" element som jag idag har i 2 separata lådor och använder som aktiv subwoffer i min hemmabio. Detta drivs av en separat Yamaha förstärkare på 2*150watt. Då jag och sambom letar hus där det ska byggas ordentlig hemmabio, samt att lådorna som används idag inte är byggda för elementen, så ska jag bygga en ny låda! Jag ska bygga en gemensam låda av något slag till dessa båda element. Den kommer i framtiden att placeras under en bioduk på samma vis som i en biosalong!

Jag vill nu ha tips på konstruktioner, material, program för beräkningar, mm.. Allt som kan tänkas vara till hjälp! Söker också en länk till nån sida med specifikationer på olika Rockford element då jag inte har alla data om elementen!

Släng också in länkar till lite roliga hemmabioprojekt så man kan inspireras! Slänger med en länk till en mäktig hemmabio här i sverige!

http://www.cinemax.has.it/

//luka
 
Kolla på Rockfords hemsida. Dom har data till dom flesta elementen....
 
luka skrev:
Tjena!

Har sett att det verkar finnas ett antal personer på detta forum som är duktiga på hemmabio! Jag har en lite förfrågan! Jag har 2 st Rockford Fosgate 12" element som jag idag har i 2 separata lådor och använder som aktiv subwoffer i min hemmabio. Detta drivs av en separat Yamaha förstärkare på 2*150watt. Då jag och sambom letar hus där det ska byggas ordentlig hemmabio, samt att lådorna som används idag inte är byggda för elementen, så ska jag bygga en ny låda! Jag ska bygga en gemensam låda av något slag till dessa båda element. Den kommer i framtiden att placeras under en bioduk på samma vis som i en biosalong!

Jag vill nu ha tips på konstruktioner, material, program för beräkningar, mm.. Allt som kan tänkas vara till hjälp! Söker också en länk till nån sida med specifikationer på olika Rockford element då jag inte har alla data om elementen!

Släng också in länkar till lite roliga hemmabioprojekt så man kan inspireras! Slänger med en länk till en mäktig hemmabio här i sverige!

http://www.cinemax.has.it/

//luka

Du kanske kan kopiera dessa "rör"? www.svsubwoofers.com
 
Rent generellt har det inte så mycket med specifikt hemmbio att göra som högtalarkonstruktion. Om man monterar två basar i sk Push and pull konfiguration halverar man lådvolymen dvs har du i dag två 60 liters lådor kan man montera dem i en 60 liters. tex front mot front och sedan koppla den yttre basen "fel" dvs pluskabeln på minus och minus på plus. Då rör sig konerna i samma riktning. Bastoner under ca 125Hz går inte att riktningsbestämma så normalt är de monoinspelade och därför kan man driva dem i stereo trots att de sitter och spelar ihop eller som i ditt fall.

Just som kuriosa så har Fosgate tillverkat surroundförstärkare för länge sedan så ...
 
Anders R skrev:
Rent generellt har det inte så mycket med specifikt hemmbio att göra som högtalarkonstruktion. Om man monterar två basar i sk Push and pull konfiguration halverar man lådvolymen dvs har du i dag två 60 liters lådor kan man montera dem i en 60 liters. tex front mot front och sedan koppla den yttre basen "fel" dvs pluskabeln på minus och minus på plus. Då rör sig konerna i samma riktning. Bastoner under ca 125Hz går inte att riktningsbestämma så normalt är de monoinspelade och därför kan man driva dem i stereo trots att de sitter och spelar ihop eller som i ditt fall.

Just som kuriosa så har Fosgate tillverkat surroundförstärkare för länge sedan så ...

Jag var mer ute efter lite tips om lämpliga lådkonstruktioner till hemmabio. Är det någon slags låda som e "bättre" på att realistisk återge tillexempel åska? Har tittat lite på isobarklådor etc, men vet inte vad man ska ge sig in på att snickra ihop... Har byggt många lådor, så det e inga som helst problem! Men tänkte fiska lite tips om lämplig konstruktion innan man sätter igång!

//Luka
 
luka skrev:
Söker också en länk till nån sida med specifikationer på olika Rockford element då jag inte har alla data om elementen!

Du frågade om specifikationer i en gammal tråd med va?
Samma svar här: ring Rockford så får du dom garanterat..

Och du ska ju ha lådan i mitten underbioduken (intill väggen?)

Då rekommenderar jag att ha basarna pekandes ut mot rummet och att ha basreflexportarna pekandes mot sidorna (dvs att vänster elements basport pekar mot vänster hörn osv) Då får du en fast bas som låter rent och inte bara mullrar som det brukar göra när man har konen + porten vända mot ett hörn lr liknanade.

Däremot kommer det nog att saknas en del bas mitt i rummet, och ju närmare bakväggen i rummet du går (ifrån basarna), ju mer djupbas och punch får du.
Det kanske lämpar sig eftersom biodukar är stora så man kan sitta långt bak i rummet :)

Tips: Små lådor med långa basportar och lagom med isolering = fast men djup bas

Anders R skrev:
Rent generellt har det inte så mycket med specifikt hemmbio att göra som högtalarkonstruktion. Om man monterar två basar i sk Push and pull konfiguration halverar man lådvolymen dvs har du i dag två 60 liters lådor kan man montera dem i en 60 liters. tex front mot front och sedan koppla den yttre basen "fel" dvs pluskabeln på minus och minus på plus. Då rör sig konerna i samma riktning. Bastoner under ca 125Hz går inte att riktningsbestämma så normalt är de monoinspelade och därför kan man driva dem i stereo trots att de sitter och spelar ihop eller som i ditt fall.

Just som kuriosa så har Fosgate tillverkat surroundförstärkare för länge sedan så ...

Du menar altså isobarikmontage?
Nackdelen med det är ju att du tappar halva konarean och därför kommer inte basarna att flytta lika mkt luft, vilket man gärna vill i biosammanhang.
Sen vet jag inte hur den modellen av Rockford-basarna ser ut men rockford brukar ha rätt stora utåtvälvda upphängningar som är ivägen så man inte kan ha elementen mot varandra..


Sen luka om du vill vara seriös så internstadgar du lådan och använder dubbla frontskivor (den sidan där basarna sitter) för ökad stabilitet. Du får gärna ha minst en av väggarna i lådan snedställd så att resonanser inte fortplantas lika lätt med. Och använd koniska basreflexportar såklart :D
 
Last edited:
PollySmurf skrev:
Du frågade//
//
använd koniska basreflexportar såklart :D

Mycket informationrikt svar! Kanon! Och jag måste säga att jag blir rörd när du kommer ihåg mina gamla inlägg! :tummenupp

Du tänker ungefär i samma banor som jag! Hade dock inte tänkt på det där med att ha portarna åt sidorna... Om man tittar på de lådorna som sitter i biografer så sitter det ju oftast basportar fram mot publiken, men basarna syns inte. Jag antar att dom är inbyggda i någon typ av bandpasslåda. Hade tänkt bygga hela lådan i dubbla lager 22 mm golvspånskivor samt staga så gott det går invändigt!

Några tips på bra beräkningsprogram för lådor? Har använt Backes pro box innan, men har lyckats tappa bort skiten!

En annan fråga: Jag kör ju mina basar med en separat Yamaha förstärkare. Men signalen från lågnivåutgången på recievern är så svag att jag måste köra in signalen på phono ingången på förstärkaren, och det låter ju inge vidare... Ska den vara så svag eller e det någe fel som fattas?? :tungan

//Luka
 
luka skrev:
Mycket informationrikt svar! Kanon! Och jag måste säga att jag blir rörd när du kommer ihåg mina gamla inlägg! :tummenupp

Du tänker ungefär i samma banor som jag! Hade dock inte tänkt på det där med att ha portarna åt sidorna... Om man tittar på de lådorna som sitter i biografer så sitter det ju oftast basportar fram mot publiken, men basarna syns inte. Jag antar att dom är inbyggda i någon typ av bandpasslåda. Hade tänkt bygga hela lådan i dubbla lager 22 mm golvspånskivor samt staga så gott det går invändigt!

Några tips på bra beräkningsprogram för lådor? Har använt Backes pro box innan, men har lyckats tappa bort skiten!

En annan fråga: Jag kör ju mina basar med en separat Yamaha förstärkare. Men signalen från lågnivåutgången på recievern är så svag att jag måste köra in signalen på phono ingången på förstärkaren, och det låter ju inge vidare... Ska den vara så svag eller e det någe fel som fattas?? :tungan

//Luka

Hehe, jo troligen är det väl bandpasslådor då. Finns nog ingen anledning att ha basarna riktade nåt annat håll än frammåt i en biograf.
Och 44-millimetersväggar lär ju räcka, men spån är kanske inte det bästa materialet att välja ut ljudkvalitets-synpunkt men 44 millimeters lär bli så solidt att det inte gör något, iaf när det gäller hemmabyggda baslådor.

Rugga upp ytan på skivorna med rätt så grovt sandpapper och täck hela ytan med vanligt trälim och skruva sedan med så långa skruvar som möjligt utan att det går igenom. Ha relativt täta mellanrum mellan skruvarna, typ 15 cm.. sen sitter det som fan! Och använd gärna tvingar för att hålla ihop plattorna medans du skruvar för annars kan spån från skruvandet byggas upp mellan plattorna när du drar i skruvarna, och då ligger dom ju inte an :)

Vid stagningen, använd material som inte kan böjas, typ massiv björk eller nåt och skruva fast stagen i ytterväggarna på lådan uteifrån. Och räkna ut hur mycket volym stagen tar och subtrahera det från lådans volym, för det kommer att märkas på ljudet om stagen tar några liter.

Lådberäkningsprogrammen ska man låta bli om man inte kan få tag på ett professionellt program och lär sig det ordentligt. Alla dom här MDSbox, Backes program, DLS-box osv ger bara falska värden som inte går att lita på. Om du ska ha fram en realistisk kurva på hur registerresponsen kommer att se ut krävs att du vet exakt hur rummet är utformat, dämpat, rummets olika egenfrekvenser och hur stort det är. Dessutom är dom avsedda för bilbaslådor.

Det bästa är att bygga en låda efter tillverkarens specifikationer och bedömma själv om basen är för snärtig eller för djup och sen bygga en större eller mindre låda efter eget tyckande. Man lär känna sina basar och då kan man även tänka sig hur dom kommer att låta i andra sorters lådkonfigurationer.

Att du får ut en låg utsignal från recievern behöver inte vara fallet. Det kan ju vara så att Yamaha-steget kräver högre insignal än resten av din utrustning är avsedd att ge och ta emot. Ett exempel på detta är när man blandar PA-slutsteg med vanlig hemmabioutrustning som jag gör. Utsignalen från min gamla Sony-reciever är på -6 dBu (0.775 V) och mitt PA-steg som jag driver basen med vill ha en minimumsignal på +4 dBu (1.250 V). En skillnad på 10 dBu, eller enkelt uttryckt så behövs mer än 3 gånger starkare insignal till steget för att det ska orka driva på fullt ut.

För att lösa det problemet får du helt enkelt skaffa någon typ av signalförstärkare, t.ex: En förförstärkare, hörlursförstärkare eller rent av en gammal reciever där du kör signalen från din nuvarande reciever till ingången på den gamla krassliga recievern och ut genom hörlursutgången på framsidan.. sen styr du volymen till suben med gammelrecieverns volymreglage. Så hade jag det länge på rummet men nu håller jag på och bygger en lågnivåförstärkare i skolan :tungan

Tillbaks till högtalarna:
Du behöver ju inte nödvändigtvis ha basportarna riktade mot dom främre hörnen på rummet men det ger lite bättre kräm i den djupaste basen, typ muller och sånt i filmer. Du kan ju tänka dig själv om man har portarna ut mot rummet, då förlorar du en del av djupbasen (djupbasen kommer från portarna och midbasen från högtalarkonen) eftersom ljudet skickas rakt ut i det stora rummet. Däremot om du riktar portarna mot hörnen så får du en ökning på 3 dBa (en upplevd fördubbling) på dom frekvenserna som basporten tar hand om (hörnen i rummet förstärker ljud, typ som en hornhögtalare). Baskonerna ska man däremot alltid ha riktade mot lyssnaren.

Fronthögtalarnas basåtergivning fungerar precis likadant, du närmare hörnen du har dom, ju mer bas återger dom. Så du justerar enkelt basnivån jämfört med diskant och mellanregister genom att flytta suben och frontarna närmare eller längre ifrån främre väggen, så slipper du krabba med EQ:n. En viktig sak till att tänka på är att ha frontarnas koner och baslådans kon på samma avstånd från väggen (som på bilden). Då får du MYCKET direktare, renare och punchigare bas.

Här är en sida som beskriver ett bra sätt att placera sina frontar för att få ut maximal ljudkvalitet: http://www.tnt-audio.com/casse/waspe.html

Du kan använda i stort sett samma metod fast omvänt för att hitta bästa platsen för baslådan, om du nu kommer att behöva det..
Då lägger du baslådan i soffan där du ska sitta och sätter på en låt, sen går du runt i rummet och lyssnar var basen låter renast/högst och sen ställer du lådan där, det kommer att låta i stort sett likadant i soffan med basen på det stället du lyssnat dig fram till som det gjorde på det stället när du hade lådan i soffan :3freak

EDIT: Kom på en sak till: Nackdelen med att ha portarna på sidan är att du inte kan ha lådan stående och att du måste ha den i mitten, annars hamnar portarna olika långt ifrån hörnen och det blir förmodligen pess..

Fråga på bara om du undrar över nåt mer, jag är intresserad av ämnet ;)

EDIT: stvafle
 

Bifogat

  • Högtalarpositionering.JPG
    Högtalarpositionering.JPG
    22 KB · Visningar: 66
Last edited:
PollySmurf skrev:
Fråga på bara om du undrar över nåt mer, jag är intresserad av ämnet ;)

Damn! Sitter här och försöker komma på ett uttryck för "you like the sound of your own voice" översatt till tangentbord! :tungan Skämta bara!

Mycket informativt! Angående materialvalet. Vet inte riktigt vad jag annars skulle välja. Byggde med MDF ett tag, men det låter så jävla livlöst! PLONK! Tipsa gärna om det finns andra bra material.

Nivån i recievern och förstärkaren bör ligga på ungefär samma! Det är yamaha grejor bägge 2 och recievern är ca 2 år gammal och stärkaren kanske 8-10 år, ska inte skilja så mycket...

Nu är jag inte värsta audiofilen som bygger 5 lådor innan han e nöjd... Så jag vill väl kanske räkna fram en låda som kommer att ge någorlunda bra resultat från början! Känner inte för att lägga 2 veckor på en låda sen bygga en ny direkt! Det måste ju gå att ta fram en grundskiss??

//Luka
 
luka skrev:
Damn! Sitter här och försöker komma på ett uttryck för "you like the sound of your own voice" översatt till tangentbord! :tungan Skämta bara!

Mycket informativt! Angående materialvalet. Vet inte riktigt vad jag annars skulle välja. Byggde med MDF ett tag, men det låter så jävla livlöst! PLONK! Tipsa gärna om det finns andra bra material.

Nivån i recievern och förstärkaren bör ligga på ungefär samma! Det är yamaha grejor bägge 2 och recievern är ca 2 år gammal och stärkaren kanske 8-10 år, ska inte skilja så mycket...

Nu är jag inte värsta audiofilen som bygger 5 lådor innan han e nöjd... Så jag vill väl kanske räkna fram en låda som kommer att ge någorlunda bra resultat från början! Känner inte för att lägga 2 veckor på en låda sen bygga en ny direkt! Det måste ju gå att ta fram en grundskiss??

//Luka

MDF är ett bra material om man bygger rätt med det, du hade kanske för tunna väggar eller för lite isolering?

Det med förstärkarna verkar skummt, testa ett av alternativen jag nämnde innan så ska du se :tummenupp

Den första lådan du bygger behöver ju inte vara så bra, räcker med 22 millimeters spån för att få en uppfattning. Den behöver inte precis se bra ut heller eftersom den ska kastas... Du menade förmodligen att om den blir bra så behåller man den och därför ska man bygga den snygg och bra direkt.. det stämmer ju, är lite kluven. :va

Men jag vet inte hur man annars ska få en bilbas att låta bra i ett rum.. Om jag hade satsat på en enda låda så hade jag byggt efter tillverkarens specifikationer, det kommer i alla fall inte att låta skit. Ring fosgate och ta reda på hur stod låda dom rekommenderar, för det stod ju inte i den där listan

Och du ska väl ha en mellanvägg i lådan, så inte båda basarna spelar i samma "enclosure" (svenska ordet för det?)

EDIT: Angående andra bra material så finns ju plywood, men det kan nog bli lite dyrt, varje snesågning känns i plånboken :hihi

Sen har vi ju betong som ska vara det ultimata men de är nog liiite uteslutet :rofl

EDIT2: Juste, skaffa spikes till sublådan med! (hälst till dom andra högtalarna med) Ger en otrolig skillnad i ljudkvalitet och tighthet och hjälper mycket till med att minska vibrationerna i rummet. Jag trodde min sub lät bra tills jag skaffade sådana! Lätt värt dom där hundralapparna :)
 
Last edited:
PollySmurf skrev:
MDF är ett bra material om man bygger rätt med det, du hade kanske för tunna väggar eller för lite isolering?
och hjälper mycket till med att minska vibrationerna i rummet. Jag trodde min sub lät bra tills jag skaffade sådana! Lätt värt dom där hundralapparna :)

Haloj!

Angående det där med att få en bilbas att låta bra i ett rum... JAg tänkte mest spara lite cash på att bygga eländet själv och inte köpa en färdigbyggd låda... Funderar även på att köpa en annan bas eller 2 att utgå från i projektet! Har du några tips på bra prisvärda element att jobba med i hemmabiomiljö?

//Luka
 
luka skrev:
Haloj!

Angående det där med att få en bilbas att låta bra i ett rum... JAg tänkte mest spara lite cash på att bygga eländet själv och inte köpa en färdigbyggd låda... Funderar även på att köpa en annan bas eller 2 att utgå från i projektet! Har du några tips på bra prisvärda element att jobba med i hemmabiomiljö?

//Luka

Hoho, joo jag har tips, men då blir det nog bilbaselement ändå eftersom man inte får tag på några jättehypeelement som är avsedda för hemmabio. Där handlar det mest om lådorna.

Tips:

1.

Infinity kappa perfect 12.1 Kostar typ 2700 (jag kan fixa fram dom för 2500), men jag kan lätt rekommendera detta element. Har själv en av dessa och den spelar otroligt rent och relativt högt i ett rum. Dessutom kan jag ju ge dig lådförslag till denna basen eftersom jag har byggt flera lådor till min. Har för tillfället den i en 49 liters låda med basporten åt sidan. Denna lådan lämpar sig helt klart bättre i lite större rum är mitt lilla på 3x5 meter.

Testade den i vardagsrummet och trycket blev genast bättre! ljudets spridning blev helt annorlunda med, mycket jämnade över hela rummet. När man kom in i vardagsrummet var det som om någon slog en i bröstet :yoparty Phet grymm!

Tyvär finns inte så mycket bedömmningar på elementets prestanda då Infinity inte får ha sina grejjor med i SASCA tävlingar osv, bara för att Harman Kadon (som äger Infinity) är så jävla snåla och inte vill punga ut 50 000 i avgift för att märket ska få vara med. Samma sak gäller JBL som också ägs av HK

2.

Något av DSL-elementen funkar troligen oxå väldigt bra (inte OA eller W-serien), typ RW15 eller MW12. Båda ligger inom 2 och 2500 kr och är defenitivt inte illalåtande eller effektsvaga! Inte för att jag har testat eller hört dessa men dom har fått MÅNGA priser för att ha gjort dom bästa elementen på marknaden osv. Dom har även dyrare element :hihi på typ 7 papp och så men jag antar att du itne vill lägga så mycket.

3.

Dessutom, om du ska driva vettiga basar måste du ha ett vettigt steg. Alla basarna jag nämnde ovan ska ha minst 300 W rms styck för att få en någolunda kontroll.

För närvarande driver jag min Infinity 12:a med ette PA-steg på 2x500 W rms i 4 Ohm. Funkar skitbra och låter helt underbart, vilket tryck och vilken snärt! :banana

"Mackie M1400" heter steget och jag kan varmt rekommendera det till vem som helst, funkar även utmärkt att driva toppar med då ljudkvaliteten är fruktansvärt bra! Men då får man vara försiktig att inte skruva upp för mkt av misstag ;)
Finns att få tag på riktigt fina exemplar för runt 4-5000, nypris 11000
Mitt ex kostare 4500 och snubben bjöd på frakt. Steget var ett halvår gammalt och hade suttit i rack hela tiden, så det var inte en repa på den.

4.

EDIT: Jag tycker inte du ska gå under prisribban 2000 kr om du ska ha tag på vettiga element, och jag LOVAR att det lönar sig. Du kommer vara så nöjd och bara mysa på hur brutalt och rent det låter!

Tog med en bild på min infinity..

EDIT igen: Vad har du för mått på rummet du ska ha basarna i? och är väggarna stabila?
 

Bifogat

  • DSC00221.jpg
    DSC00221.jpg
    107.4 KB · Visningar: 99
Last edited:
PollySmurf skrev:
Hoho, joo jag har tips, men då blir det nog bilbaselement ändå ..

EDIT igen: Vad har du för mått på rummet du ska ha basarna i? och är väggarna stabila?


Infinity elementen är fina dom! Ligger i ungefär rätt priskategori också! MEn en tanke, finns det inte lämpligare steg att driva basarna med än ett PA steg?? Kör du steget bryggkopplat på nåt vis eller använder du bara en kanal till infinityn?

Jag har tyvärr inga mått på rummet, eftersom det inte finns ännu! Jag letar hus för tillfället! Och i det huset kommer det att byggas ett helt nytt rum för hemmabio med en lite CRT projje med annat gott gott! Det kommer byggas som ett "flytande" rum med typ gummianslutningar mellan det vanliga golvet och väggarna samt ordentligt isolerat och utformat!
 
luka skrev:
Infinity elementen är fina dom! Ligger i ungefär rätt priskategori också! MEn en tanke, finns det inte lämpligare steg att driva basarna med än ett PA steg?? Kör du steget bryggkopplat på nåt vis eller använder du bara en kanal till infinityn?

Jag har tyvärr inga mått på rummet, eftersom det inte finns ännu! Jag letar hus för tillfället! Och i det huset kommer det att byggas ett helt nytt rum för hemmabio med en lite CRT projje med annat gott gott! Det kommer byggas som ett "flytande" rum med typ gummianslutningar mellan det vanliga golvet och väggarna samt ordentligt isolerat och utformat!

Jo dom e fina, visst går det att använda andra steg bara dom är strömstarka och har typ minst 300 watt rms så..

Måste kila, hinner inte skriva mer :P
 
Last edited:
PollySmurf skrev:
Jo dom e fina, visst går det att använda andra steg bara dom är strömstarka och har typ minst 300 watt rms så..

Måste kila, hinner inte skriva mer :P

Snackade lite med tomas på nårdik (www.nardik.se) och enligt honom är det endast befogat att gå upp på en perfect bas om man ska mata in mycket effekt i basarna annars funkar lillebror lika bra för en mindre peng.

KAPPA 120.3se
Pris: 1595:-
12" bashögtalare
1200 Watt max
 
Twosaint skrev:
Snackade lite med tomas på nårdik (www.nardik.se) och enligt honom är det endast befogat att gå upp på en perfect bas om man ska mata in mycket effekt i basarna annars funkar lillebror lika bra för en mindre peng.

KAPPA 120.3se
Pris: 1595:-
12" bashögtalare
1200 Watt max

Ok, men den har inte lika bra ljudkvalitet.. plåtkorg osv.
Plus att om man vill kräma på som fan så är perfect 12:orna grymma :yoparty
Och de är ju det de ska göras i en hemmabio!

EDIT: föresten så har 120.3:an lägre känslighet (så mkt som 4 db lägre, och det är inte lite) så matar du in 100 watt i en 12.1:a och lika mkt till en 120.3:a så spelar 12.1:an röven av den andra.

EDIT2: Btw. jag kan köra in en kanal rätt in i infinityn, den tar utan vidare 500 W rms.. strömstarka watt!
Kör jag bryggat så är det ännu brutalare, men onödigt då steget lämnar 1400 W rms bryggat @ 4 ohm.
Det är föresten inbyggt lågpassfilter i M1400:an med, vääldigt bra funktion, har för mig man kan välja mellan 63 och 125 Hz.. Då väljer man 63 till film...

Länk till steget: http://www.mackie.com/products/m1400/index.html
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top