Rockbrudar

Annars finns det ju ett bra band som heter Rockbitch. Orkar inte leta fram nån video nu men det är bara att googla och youtuba på dom :banana

Bra å bra... jag såg dom live på Underground i Gbg för en massa år sedan :hihi

Drain

Drain, svenskt rockband från 90-talet.
De släppte två skivor, Horror Wrestling (96) samt Freaks of Nature (99).

Minns att jag köpte deras skivor för jag tyckte de var snygga som satan :tuttar

37582_photo.jpg

Last edited:
Siouxie & the Banshees (stavning?)

Nina Hagen

Båda kräver musikanläggning med krut i men kan då låta riktigt bra.

Det släppte två skivor, Horror Wrestling (96) samt Freaks of Nature (99).

Hur fasiken kunde jag glömma dom. Jäkligt bra liveband :yoparty

[YOUTUBE-ID]EVtBRO_FxYQ[/YOUTUBE-ID]

Hur fasiken kunde jag glömma dom. Jäkligt bra liveband :yoparty

[YOUTUBE-ID]EVtBRO_FxYQ[/YOUTUBE-ID]

:tummenupp:yoparty:yoparty

skall kolla om de finns på spotify sen (antagligen inte) men visst är det skönt gung i den låten du klistra in här :yoparty

vågar inte köra spottis på jobbet än :gnissla

Som redan visats i tråden så finns det gott om duktiga kvinnliga musiker, men en sak jag har funderat över är: Varför finns det inga bra kvinnliga gitarrister? Jag tycker ändå man känner till en hel del tjejer som spelar gitarr, men ingen är särskilt bra. Dom flesta kan spela lite ackord och kompa till några låtar, men jag har då aldrig sett någon bra leadspelare. Tvivlar inte på att det finns nån nånstans, men nog måste dom ju vara rätt så få.

Som redan visats i tråden så finns det gott om duktiga kvinnliga musiker, men en sak jag har funderat över är: Varför finns det inga bra kvinnliga gitarrister? Jag tycker ändå man känner till en hel del tjejer som spelar gitarr, men ingen är särskilt bra. Dom flesta kan spela lite ackord och kompa till några låtar, men jag har då aldrig sett någon bra leadspelare. Tvivlar inte på att det finns nån nånstans, men nog måste dom ju vara rätt så få.

Du har rätt, tyvärr får man väl säga. Skulle gärna se fler kvinnliga leadgitarrister.
Oftast är det väl i band med endast kvinnliga medlemmar som man hittar dom, och det är sällan dom svävar ut i typ Andy La Rocque-solon.
Kan inte komma på något 'blandat' band på rak arm som har en tjej på lead.
Bas däremot verkar vara ett vanligare instrument för tjejer.

Varför finns det inga bra kvinnliga gitarrister?
Jag bryr mig normalt inte om enskilda musiker i ett band, vare sig det är kvinnliga eller manliga, så jag kan tyvärr inte komma med några bra namn. Men som du säger så är det sällan det är en kvinnlig gitarrist som sticker ut (eller kvinnlig trummis för den delen).

Carina Alfie kan väl plonka på en sträng iaf, lite Steve Vai i stuket.
[YOUTUBE-ID]1OWUDpdGfZ0[/YOUTUBE-ID]

De släppte två skivor, Horror Wrestling (96) samt Freaks of Nature (99).

Flavia Canel, tror hon var gitarrist, körde roadracing i början av 90-talet, och var dessutom tillsammans med Tony Iommi.

Tjejer vill alltid bara sjunga, eller möjligtvis spela fiol eller piano, lyssna på Gene Simmons, "Girls don´t have the balls to play real instruments, rock n roll is a typical male thing"....:tummenupp

Vidare fortsätter han resonemanget om man kan tänka sig något mer osexigt än en tjej som står och spelar blueslicks och feta rockriff, deras plats är ju trånande nedanför scenen.

Last edited:
Flavia Canel, tror hon var gitarrist, körde roadracing i början av 90-talet, och var dessutom tillsammans med Tony Iommi.

Tjejer vill alltid bara sjunga, eller möjligtvis spela fiol eller piano, lyssna på Gene Simmons, "Girls don´t have the balls to play real instruments, rock n roll is a typical male thing"....:tummenupp

Vidare fortsätter han resonemanget om man kan tänka sig något mer osexigt än en tjej som står och spelar blueslicks och feta rockriff, deras plats är ju trånande nedanför scenen.

Maria Sjöholm var det väl som gängade sig med Iommi. Vet iofs inte om Flavia också flirtade med honom först.

Gene Simmons visar sin ålder. Brudar som lirar rock/metal är hett :yoparty

Du har rätt, tyvärr får man väl säga. Skulle gärna se fler kvinnliga leadgitarrister.
Oftast är det väl i band med endast kvinnliga medlemmar som man hittar dom, och det är sällan dom svävar ut i typ Andy La Rocque-solon.
Kan inte komma på något 'blandat' band på rak arm som har en tjej på lead.
Bas däremot verkar vara ett vanligare instrument för tjejer.

Håller med, tråkigt tunnsått. Men en som inte behöver skämmas för sig och faktiskt en av de få jag kommer på är ju Jennifer Batten
[YOUTUBE-ID]5vOsTLyh1uE[/YOUTUBE-ID]

Håller med, tråkigt tunnsått. Men en som inte behöver skämmas för sig och faktiskt en av de få jag kommer på är ju Jennifer Batten

Stentufft :yoparty

Kom precis på att vi har ett lokalband här från trakten, Olofström närmare bestämt, som har en hårt rockande gitarrist/sångerska. :tummenupp

[YOUTUBE-ID]hN4m_aC4LVE[/YOUTUBE-ID]

Otep - Growlande brud som dessutom ser rätt bra ut i videon T.R.I.C

[YOUTUBE-ID]0epEAyyzyyA[/YOUTUBE-ID]

Rockbrudar från tiden det begav sig? Tjaa..flera har ju redan nämnts men vi kan väl ta ett par till :)

Blondie:
http://www.youtube.com/watch?v=aH3Q_CZy968

Bette Midler:
http://www.youtube.com/watch?v=GTog4W7Q248&feature=related

Gällande Heart/systrarna Wilson så ansåg man som hårdrockare att de var mer utav popsnören på 80-talet, men när jag såg dem för några år sedan på Sweden Rock tappade jag hakan. När de blev inropade för extranummer drog de av ett par Led Zeppelinlåtar(!). Och det var bra!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg