Rockabilly?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Satt och funderade på en sak. Är det nån fler från dethär forumet som lyssnar på rockabilly förutom jag? Isf kan ni ju skriva lite om vilka låtar ni tycker är bäst och grupper med mera..

Själv tycker jag bäst om The lennerockers. Teencats. Och black raven

Ni med andra musikstilar kan ju också skriva vad ni lyssnar på.

Last edited:
Plast skrev:
2660382 En musikstil som påminner väldigt mycke om oldtime rock and roll blandat med en microliten nypa punk.
Okej lätt typ soft, hmm fått stämpel som hillbilly unge i plugget, komiskt då jag inte vet vad det är, därför jag undra. Ska nog fixa lite av vad du föreslog.

prulle skrev:
2660388 Okej lätt typ soft, hmm fått stämpel som hillbilly unge i plugget, komiskt då jag inte vet vad det är, därför jag undra. Ska nog fixa lite av vad du föreslog.

Lyssna på låten jag länka till..observera en modern rocker klär sig inte som dom:P

Hobbyneger som man är så lyssnar man självklart på Snoop Dogg :crash

"Big Snoop Dogg With The Lead Pussycat":yoparty

prulle skrev:
2660388 Okej lätt typ soft, hmm fått stämpel som hillbilly unge i plugget, komiskt då jag inte vet vad det är, därför jag undra. Ska nog fixa lite av vad du föreslog.

Hillbilly är ett begrepp som används om människor som bor i avlägsna, lantliga bergsområden
Termen används generellt nedsättande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hillbilly

Cool musik men inte direkt vad jag lyssnar på.
Ibland hör man ju att rodar å annat är hill/rockabilly style hur är dom då?

Men av vad du sa först skulle tex misfits - project 1950 va hill/rockabilly? Är ju uppspedade versioner av gammla urrockslåtar, har jag rätt nu?

Fasen det här va ju intresant :)

Rockabilly är en musikstil/livsstil.
Hillbilly är bara en livsstil som de flesta INTE vill bli förknippade med.

IKNA: Jag satt på flaket till en cheva-pickis i Västerås en kväll i somras och "sjöng" "jag är en rockabilly raaaaaaaaaaaager, från topp till tååå!!"

Savage skrev:
2660555 Rockabilly är en musikstil/livsstil.
Hillbilly är bara en livsstil som de flesta INTE vill bli förknippade med.
hehe jag hhar ingen anning å troligen ingen i plugget heller så :hihi

Nån som e vass på google som kan langa fram exempel på hur det ser ut :hihi

Wild Wax Combo och The Bluebirds är kanske två band värda att kolla upp!

.

Plast skrev:
2660382 En musikstil som påminner väldigt mycke om oldtime rock and roll blandat med en microliten nypa punk.
Rockabilly har sina rötter i femtiotalet och skulle man börja kasta in punk i det så blir det Psychobilly, vilket började dyka upp på 80-talet genom t.ex. The Meteors.

En hillbilly är en bonnläpp som bor i ett avlägset bergsområde. T.ex. Appalacherna. En hillbilly kan ha snickarbyxor, vara lite ovårdad i sitt utseende och får gärna ha något i sitt utseende som tyder på ett flertal generationer av lång och hård inavel (tätt mellan ögonen, tretton fingrar, etc...). Bluegrass är musikstilen som gäller för en hillbilly. Spelas på t.ex. fiol, banjo, tvättbräda, akustisk gitarr, mandolin, ståbas och dobro.

Hillbillys, osäkert släktskap.
hillbilly.jpg

The Hayseed Dixies version av Ace Of Spades:
http://www.hayseed-dixie.com/ace.mov

Esquire skrev:
2660943 Rockabilly har sina rötter i femtiotalet och skulle man börja kasta in punk i det så blir det Psychobilly, vilket började dyka upp på 80-talet genom t.ex. The Meteors.
[/url]

Du har helt rätt . och blandra man in punk får man psykobilly men då har man blandat in en ännu större dos punk.. typ 20/80

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg