Roadtrip-bil, förslag?

Var någon som pratade om Dodge tidigare i tråden :yoparty

http://www.blocket.se/gavleborg/Dodge_MaxiVan_26678754.htm?ca=5&w=1
Hej, har en stor dodge maxivan som jag ej har någon mer nytta av. den är skattad och besiktiad till september. det sitter 360 och 727 låda med elektrisk overdrive. triplexdrag. bilen är billigare att åka i än vad man tror drar ca 1,5 liter blandad körning. sofforna går att ta ur bilen om så önskas så att man har ett stort lastutrymme
den är ca 180cm hög inuti.

de defekter som finns på bilen innan nästa besiktning är tutan och bromsbeläggen bak. men annars en kanonbil, har haft väldigt roligt i den här bilen, man får med alla vänner. den har även nya fina däck, nya bladfjädrar och bladfäderfesten. dessutom nästan rostfri finns bara lite ytrost på den o de är väldigt ovanligt för dom här modellerna.

vill ha 15000 men bvsa
0435729582.jpg

0437517561.jpg

0442077217.jpg

En äkta roadtripbil är en 4dörrars Lincoln Contintal -65a Cab.
Lagom busigt bruksskick o gassvetssänkt.
ZZtop i popmaskinen o Rayban Wayfarer framför tittorna:tummenupp

En äkta roadtripbil är en 4dörrars Lincoln Contintal -65a Cab.
Lagom busigt bruksskick o gassvetssänkt.
ZZtop i popmaskinen o Rayban Wayfarer framför tittorna:tummenupp

Sanning, men vem har råd o göra så med en Continetal idag :va :D

Amerikanska vanar kan dra mycket och de kan uppfattas som lite tröga och svåra att parkera med mera, men en bättre långfärdsbil finns fan nästan inte.. Man sitter KUNGLIGT skönt och högt och funkar bara farthållare samt AC så kan man köra många timmar innan man blir trött.

Cheva har fördelen att de är vanligast och de flesta bilmeckar kan en del om deras standard 350 bensinmotor och FINNS det reservdelar till bara en amerikansk motor så är det den det finns till.. Det är dessutom en poppis båtmotor vilket ger mer möjligheter för reservdelar. Vi hade en Dodge B250 i familjen tidigare och med en lite frontspoiler och 90 på farthållaren låg förbrukningen faktiskt på under litern med lilla 5,2 V8:an pga sin fina EFI.. EFI´n kom 1988, så köp INTE äldre om ni tittar på Dodge. Dodge slår oftast cheva på fingrarna när det kommer till på kvalité enl mig..

Sen beror det faktiskt på hur många man är och vad tanken med bilen är..
Är det 4 man totalt så köp en kombi istället.. Är ni 5 man så kolla på en van.
Skall ni med nöds kunna sova över i bilen så bör en van väljas.

Lastbilsreg ger billigare skatt och påverkar inte körkortsklassen. Mer än halva utrymmet i bilen skall vara avpassat till last och galler eller annat måste finnas för att avgränsa detta utrymme.

Skall ni ner i europa så tänkt på att bilen kommer rulla i varma dagar med mycket trafik.

Väl fungerande kylning på motorn
Bra däck
Fungerande AC
Fungerande farthållare
Bra vindrutetorkare
Tonade rutor så långt fram det går! Förhindrar insyn och är SKÖNT att ha.
Väl städad inredning och glöm inte att ha regbevis med i orginal samt kolla med försäkringsbolag om deras regler för EU. En DYR försäkring med no-stop vagnassistance som funkar i EU är skitbra att ha.

Lycka till!

Är det en sådan här du menar?
http://www.blocket.se/alvsborg/Dodge_Ram_Van_V8_26741749.htm?ca=9&w=3&last=1

Eller ska man satsa på en cheva då det verkar finnas överflöd av delar till dem? :funderafundera

Har bestämt mig nu. Nån form av Van/Ram får det bli. Måste ju vara riktig känsla om man ska på en sådan här roadtrip, plus att vi blir fyra pers som ska med samt att vi troligen sover i bilen då det blir billigare än hotel/motel.

Last edited:
Cheva eller Dodge spelar ingen roll så länge du kan tänka dig och åka bensinare, då är nästan dodgen bäst. Diesel däremot så är det cheva som gäller för det finns inga dodgevanar med diesel i din prisklass.

Precis! Våran hade iofs 4 kaptensfåtöljer och en soffa längst bak samt även fönster i bakre delen av vanen. Dodgens V8 är en riktigt bra liten motor som inte slösar för mycket med soppan, men man får inte förvänta sig någon raket direkt.

Våran var väldigt lik denna
http://www.easyautosales.com/used-cars/1991-Dodge-B250-RAM-VAN/WAGON-10922825.html

En RIKTIG genomgång med en våtdammsugare rekommenderas innan långfärd!

Last edited:
Har vart o kollat på en Cheva van GMC med 350 motorn nu. Man satt sjukt bra i den och den gick bra mycket bättre än vad jag trodde. Hade jag haft pengarna i hand och var först på telefon till säljaren så hade det mycke möjligt blivit ett köp. Dock så var den i princip redan såld när jag ringde på den.

Är lite klyven nu, har aldrig kört en såpass skön bil som den dock är det enda negativa bränsleförbrukning och skatten. Kollat på hyr alternativ och det blir dyrare än att köpa en van som är skattad och besiktigad och sedan sälja efter resan. Vi hade ju tänkt att köra så budget som möjligt och sova i bilen tills man blir tvungen att ta in någon stans så man kan tvätta av sig. Är det dumt att köpa en van i så bra skick som möjligt för runt 20k? Ni som har en eller har haft en, håller dem och ifall något gått sönder vad och är det lättmeckat? Värsta scenariot vore ju att få lämna in bilen någonstans påväg för ett antal tusen dock har vi en bilmeck med oss så det ska vi förhoppningsvis slippa.

Tänkte köpa en bensinare, är det att föredra att köpa dodge då eller kvittar det så länge bilen är i bra skick?

Någon som vet ifall man kan ställa av och på en bil och på så sätt spara på skatten? Tänkte ju bara använda den för längre resor.

Edit: Här är de två vettigaste Vanarna jag sett på blocket hittils dock så såldes båda på bara någon timme
http://i39.tinypic.com/10iifs4.jpg
http://i44.tinypic.com/6qxu1c.jpg

Last edited:
cheva 350 och th350 automat är vanligare än halm i ladorna. Att rafsa åt sig delar borde vara lättare än att stiga upp på morron.
Soppakostnaden blit väl strax under 30kr/mil om man kört fortfort annars neråt 20kr.

Nu har jag aldrig sovit 4 killar i en van men jag kan tänka mig att det inte blir så väldigt skönt. Uan en bra ventilation så borde det blir rätt hög koldioxidhalt, kallt och rått på natten/morgonen. Skulle ta med ett billigt tält på resan för vild(gratis)camping också.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park