Roadtrip-bil, förslag?

Har tripplat runder i en dodge van med sur 318". Fantastiskt hållbar, tålde att kokas torr, tappade olja på lådan 14 gånger. Uppgraderade bara generatorn med en modernare variant från en volvo, så man hade matning till alla förbrukare och det extra stora batteriet.

Även om den ville ha en hel del havre spara man in en hel del på att man inte behövde nåt hotellrum/motsv. Det var bara att fälla ryggstöden på sofforna så sov man med lätthet 4 pers.
Utrustad med 4 kylväskor, en vettig stereo och farthållare åkte vi långtur två somrar..
Bekvämlighetsfaktorn med klassisk jänkesvampfjädring och kaptensstolar i plysch gjorde det inte sämre.

Som sagt, det som talar för är boendekapaciteten och utmaningen.

Hur Eco-Line och Chevorna är vet jag icke. Dodgen var grymt lättmekad.

Har tripplat runder i en dodge van med sur 318". Fantastiskt hållbar, tålde att kokas torr, tappade olja på lådan 14 gånger. Uppgraderade bara generatorn med en modernare variant från en volvo, så man hade matning till alla förbrukare och det extra stora batteriet.

Även om den ville ha en hel del havre spara man in en hel del på att man inte behövde nåt hotellrum/motsv. Det var bara att fälla ryggstöden på sofforna så sov man med lätthet 4 pers.
Utrustad med 4 kylväskor, en vettig stereo och farthållare åkte vi långtur två somrar..
Bekvämlighetsfaktorn med klassisk jänkesvampfjädring och kaptensstolar i plysch gjorde det inte sämre.

Som sagt, det som talar för är boendekapaciteten och utmaningen.

Hur Eco-Line och Chevorna är vet jag icke. Dodgen var grymt lättmekad.

Cheva och ford är lika lättmekade, men jag håller med dig ang van dodgearna är bäst om man inte har krav på diesel.

Jag skulle slå ett slag för valfri lagom-size kombi, lite beroende på hur många ni är.
Körde Danmark - Ungern - Grekland och hem igen förra sommaren i en gammal Volvo 855GLT. I allt blev det omkring 500 mil om jag inte minns fel. Dock var vi bara tre i bilen. Men inte så mycket sova i bilen, förutom när någon annan körde. Drog inte farligt mycket, har för mig att den låg på omkring 0,8 i genomsnitt. Det enda som saknades var AC, med fara för att dra upp förbrukningen.

Men hur kul är det jämfört med och åka i en 25 år gammal amerikansk produkt, halva grejen är ju att det ska vara en utmaning :gnissla

Tjööööp chev van

Ska det vara en utmaning så kör man inte bil utan hoj, gärna en elmoppe bara för att göra det till en riktig utmaning :yoparty

Ska det vara en utmaning så kör man inte bil utan hoj, gärna en elmoppe bara för att göra det till en riktig utmaning :yoparty

En hoj är väl ingen utmaning annat än fysiskt isf :) Dagens hojar är ju på tok för driftsäkra för att det ska vara nåt sport.

Nej det enda sättet att göra det är hillbillystyle med chev van, hur ska man annars får med sig hemult med öl, eller kunna plocka upp lättfotade tyska cheyer?

Tjööööööööp Cheva Van!!!

Alla andra förslag är för tråkiga och för små, samt saknar utseendet för äkta roadtripfeeling :fakta

Men det verkar som det är bara jag och Teo som har sett ljuset :gnissla

Ska vi planera en roadtrip teo, med pkptrk haha

Nu blir det att hyvla igång dieseltrucken och sätta sig till rätta med sydstatscountryn dånande ur delcostereon :D

Last edited:
Men det verkar som det är bara jag och Teo som har sett ljuset :gnissla

Ska vi planera en roadtrip teo, med pkptrk haha

Nu blir det att hyvla igång dieseltrucken och sätta sig till rätta med sydstatscountryn dånande ur delcostereon :D

En lagom Roadtrip i Långforden är till Jönköping och tillbaka. Körde hem den från Halmstad när jag köpte den och helsike vilken sövande effekt 7.3:an har när den ligger och knackar på 1500-1600 varv. Fick ta en paus i Nyköping och slagga en stund på veloursoffan.

En ambulans är ju givet!
Jag har haft en, man åker bra och snabbt, är stor och ivägen, rymmer massor, känner sig som kingen på vägen.
Förslagsvis en ombyggd utan mellanvägg, som jag hade.
Den var ombyggd till husbil, på vintern slet jag ut inredningen och körde ishojen i den. Helt perfekt, ryms dessutom på en parkering, om det inte är inomhus och lågt tak.

Klart man ska ha van!

här är min som ska färda oss till umeå i slutet av maj till att börja med.

Bifogat

• IMAG0038.jpg
    IMAG0038.jpg
    236.1 KB · Visningar: 228
Klart man ska ha van!

här är min som ska färda oss till umeå i slutet av maj till att börja med.

Shit.. RAPEVAN fick precis ett ansikte.:näsblod

Helt rätt stuk dock med de fälgarna och mattsvart.
Saknas bara en buffelgrill i plattstål eller rundrör så har man en riktigt elak bil!

Last edited:
Men fasen man kan ha storcamper på Långforden. Med förtält, träningsoverall och ett litet tüskt staket man smäller upp där man stannar för att hävda revir.

Dessutom är det mer hårdrock, men inte fan behöver jag ha nån camper på chevan. Lasta in en säng på flaket och på med kåpan, ett spritkök och ett campingbord sen är jag redo att hävda revir dagarna i ända. :yoparty

camper-bike.png

hearse-camper.jpg

saabcamper1.jpg

harley-camper.jpg

Last edited:
Dessutom är det mer hårdrock, men inte fan behöver jag ha nån camper på chevan. Lasta in en säng på flaket och på med kåpan, ett spritkök och ett campingbord sen är jag redo att hävda revir dagarna i ända. :yoparty

Jo fan en midsommar för några år sedan gjorde jag så. Folk skulle tälta och det skulle komma många som faen. Jag orkar inte hålla på med tält så jag köpte en 140-säng på blocket för 400 spänn och slängde på kåpan. Fick plats med att ställa av skor och lite grejer bakom den och sen parkade jag i en hage med havsutsikt. Sov som en prins och fick ligga dessutom :ligga

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park