Roadracing på Tierp Arena?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tierp Arena öppnar ju en 2150m lång banslinga i sommar och TTA ska köra där.
Vet någon om den är klassad för Roadracing?


Tierp Arena är en av världens modernaste dragracinganläggningar med kapacitet för 20 000 sittande personer. Till säsongen 2012 byggs en helt ny banslinga på 2510 meter där TTA - Elitserien i Racing blir först någonsin att tävla.

Banan är byggd med F1-banor som Hockenheim och Silverstone som förebild där fyrfaldiga SM-mästaren Richard Göransson har varit med som rådgivare. Banan bjuder på allt från en av Sveriges längsta raksträckor till öppna hårnålar och snabba, utmanande kurvor. Tierp Arena ligger bara 12 mil norr om Stockholm.


2012-05-25-11-12-43_tta_bana_tierp_final_01.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den ser ju inte så jättekul ut, men banskiss och irl brukar ju kunna vara olika saker. Och en av Sveriges längsta rakor, då låter det mer som att bilar har varit i fokus... Men visst vore det skoj med en RR-godkänd bana i Tierp! :Bugar
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Kommer inte bli klassad för roadracing. Framtida planer på en bana som kan köras samtidigt med raktframrace finns, men inte heller den är i dagsläget planerad för roadracing.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kommer inte bli klassad för roadracing. Framtida planer på en bana som kan köras samtidigt med raktframrace finns, men inte heller den är i dagsläget planerad för roadracing.

Vem lobbar för att ändra på det då? Borde inte det vara en fråga för Svemo eller ¨tminstone sveriges samlade RR-klubbar!?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu väntar jag bara på Perras :rofl :D

Haha.. Jag hade det i beräkningen redan från start :D

Men han har rätt. När jag skrev "landets samlade RR-klubbar" så innefattar ju det dock alla klubbanslutna förare vilket i förlängningen är alla som kör. Ni från sthlm (jag har redan 3 banor inom 18 mil) borde ju slåss för livet för att få en till bana på nära håll!
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
måste vara ganska coolt och sitta som publik i hästsko läktaren och se bilarna sticka iväg på stripen. närmare lär man väl inte komma.
riktigt synd att man inte tänkt med hojar när man ritade banan. hade hoppats på det.
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Tråkigt att höra. Hur har du fått de uppgifterna?

En intervju med anläggningschefen. Banan dom bygger nu kommer korsa raktframbanan och kräver lite arbete vid varje "öppning". Finns inte tillräckligt med avåkningszoner för mc.

Allt handlar alltid om pengar.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En intervju med anläggningschefen. Banan dom bygger nu kommer korsa raktframbanan och kräver lite arbete vid varje "öppning". Finns inte tillräckligt med avåkningszoner för mc.

Allt handlar alltid om pengar.

Kan man inte (otroligt spekulativt) bygga in lite vidrigt tighta chikaner innan de partierna då (för MC) så att man få ner farten så pass att avåkningszoner knappt blir ett problem? Farter ner mot 50-70 och airfence borde väl kunna va ok även om betongen är orubblig vid en viss punkt?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Kan man inte (otroligt spekulativt) bygga in lite vidrigt tighta chikaner innan de partierna då (för MC) så att man få ner farten så pass att avåkningszoner knappt blir ett problem? Farter ner mot 50-70 och airfence borde väl kunna va ok även om betongen är orubblig vid en viss punkt?
Rakt-fram-banan finns väl redan? Det enda som är bökigt att få till m.a.p. avåkningszoner är in i "Arenan" med läktarna. Har inte varit där, men förmodar att det är där dragracingen startar och därför gått om hårda räcken. Finns inte plats för chikaner.
Gissar att det hade varit bättre om hojar i så fall körde runt läktarna helt, eller likt Bercy-köra in under läktarna :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Rakt-fram-banan finns väl redan? Det enda som är bökigt att få till m.a.p. avåkningszoner är in i "Arenan" med läktarna. Har inte varit där, men förmodar att det är där dragracingen startar och därför gått om hårda räcken. Finns inte plats för chikaner.
Gissar att det hade varit bättre om hojar i så fall körde runt läktarna helt, eller likt Bercy-köra in under läktarna :)


Nonsens, klart det finns plats för chikaner. En hoj behöver inte va mer än 30 cm bred om man ska hårdra det.

Sen vet jag också att det ger dålig racing.. Men om 1 omkörningsmässigt obrukbar sektion ger att vi får en till bana i sverige så är väl det ett lågt pris att ´betala!?

Jag vet ju inte hur helheten ser ut. Kanske blir banan alldeles för tråkig om man ska modifiera bort alla riskzoner, då är det väl bara att gilla läget.

Men om RR nu inte fick vara med i planen från början, så får vi väl kämpa för att göra NÅGOT av det iaf!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan man inte (otroligt spekulativt) bygga in lite vidrigt tighta chikaner innan de partierna då (för MC) så att man få ner farten så pass att avåkningszoner knappt blir ett problem? Farter ner mot 50-70 och airfence borde väl kunna va ok även om betongen är orubblig vid en viss punkt?
På Mantorp är det ju en betongvägg i utgången på F2-kurvan, och Sviestad var ju fram till inte allt för länge sen inte godkänd för bilar av just säkerhetsskäl, Bergskurvan hade inte avåkningszon nog att stoppa en bil innan det verkligen tar stopp, vilket man ju löste genom att dom kör genom Rondellen. Så allt går ju att lösa, på olika sätt.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nonsens, klart det finns plats för chikaner. En hoj behöver inte va mer än 30 cm bred om man ska hårdra det.

Sen vet jag också att det ger dålig racing.. Men om 1 omkörningsmässigt obrukbar sektion ger att vi får en till bana i sverige så är väl det ett lågt pris att ´betala!?

Jag vet ju inte hur helheten ser ut. Kanske blir banan alldeles för tråkig om man ska modifiera bort alla riskzoner, då är det väl bara att gilla läget.

Men om RR nu inte fick vara med i planen från början, så får vi väl kämpa för att göra NÅGOT av det iaf!
Ser ut som att man kommer ut ur depån och kör in i höger dragracingfält och kör mot riktningen ned till en 180 graders och ut på rakan i vänster dragracingfält nu i rätt riktining. Bägge fälten har säkert permanenta hårda räcken och ingen möjlighet till avåkningszon, knappt airfence. Jämför om du skulle vända på Mantorps raka och tillbaka igen.

Jag minns när Pro Superbike ställde in på Sturup, en bana som inte är lika trång och med betydligt lägre hastigheter än jag gissar att Tierp/TTA siktar på här. Visst går det att köra ändå, se IoMTT och Bogesundsvägen, men kan man klassa den för Svemo?
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Högern efter start och mål blir kanske också tight med hoj, då depåtfarten måste skyddas. För bilar kan de sätta upp räcken, men det är inte helt lyckat med hoj. Pro Superbike eller BoTT kör ju inte med STCC/TTA när de kör i Frihamnen i Götet, Solvalla osv. Finns säkert goda skäl för detta.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har mailats med dem om detta.
Man säger att det är för stora ombyggnader för att bedriva bandagskörning för hojar eller bilar i kurvkategorin.
Så TTA racet är vad jag nu förstår det som ska köras sen inget mer.
Har förklarat att intresse och underlag finns för att bedriva träning för race och gatåkare.
Att fylla upp en dag i veckan med folk som betalar för att åka ser jag inga problem med i denna regionen.
Återstår att se vad som sker framöver.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ser ut som att man kommer ut ur depån och kör in i höger dragracingfält och kör mot riktningen ned till en 180 graders och ut på rakan i vänster dragracingfält nu i rätt riktining. Bägge fälten har säkert permanenta hårda räcken och ingen möjlighet till avåkningszon, knappt airfence. Jämför om du skulle vända på Mantorps raka och tillbaka igen.

Jag minns när Pro Superbike ställde in på Sturup, en bana som inte är lika trång och med betydligt lägre hastigheter än jag gissar att Tierp/TTA siktar på här. Visst går det att köra ändå, se IoMTT och Bogesundsvägen, men kan man klassa den för Svemo?


Klart du har rätt. Min poäng är mer att ingenting är omöjligt.

Gör om rakan till en jäkla gymkana-bana då om det är vad som krävs för att få ner farten så det är säkert. Men vi skulle få en till bana.


Tråkigt att de kom så långt i planerna innan det hela kom till ytan. Som K-kid säger finns säkert underlag för minst en heldag/vecka, framförallt om banan görs svemo-godkänd så det kan raceas på den..

Gatkörningar, SMC-kurser, raceträningar, race.. Det är ju inte så att banorna står tomma pga bristande intresse eller underlag.

Frågan är ju då däremot hur de skulle tackla miljökraven som verkar vara anledningen till att många banor står tomma alltför ofta? Har de bara tillstånd till X antal aktivitetsdagar så sätter ju det direkt gränsen för hur stor intressentgrupp man vill ha. Rätt meningslöst att investera för större efterfrågan när utbudet begränsas pga buller-muppar och miljö-häxor.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Blir den så småningom klassad för RR så ser man ju direkt att kurvan längst åt höger med tre apex kommer bli en klassiker :D
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Är faktiskt mer intresserad av Viking Motorpark utanför Enköping. Där verkar planerna vara en riktigt bana.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top