Roadracing på Tierp Arena?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tierp Arena öppnar ju en 2150m lång banslinga i sommar och TTA ska köra där.
Vet någon om den är klassad för Roadracing?


Tierp Arena är en av världens modernaste dragracinganläggningar med kapacitet för 20 000 sittande personer. Till säsongen 2012 byggs en helt ny banslinga på 2510 meter där TTA - Elitserien i Racing blir först någonsin att tävla.

Banan är byggd med F1-banor som Hockenheim och Silverstone som förebild där fyrfaldiga SM-mästaren Richard Göransson har varit med som rådgivare. Banan bjuder på allt från en av Sveriges längsta raksträckor till öppna hårnålar och snabba, utmanande kurvor. Tierp Arena ligger bara 12 mil norr om Stockholm.


2012-05-25-11-12-43_tta_bana_tierp_final_01.jpg
 
Den ser ju inte så jättekul ut, men banskiss och irl brukar ju kunna vara olika saker. Och en av Sveriges längsta rakor, då låter det mer som att bilar har varit i fokus... Men visst vore det skoj med en RR-godkänd bana i Tierp! :Bugar
 
Kommer inte bli klassad för roadracing. Framtida planer på en bana som kan köras samtidigt med raktframrace finns, men inte heller den är i dagsläget planerad för roadracing.
 
Kommer inte bli klassad för roadracing. Framtida planer på en bana som kan köras samtidigt med raktframrace finns, men inte heller den är i dagsläget planerad för roadracing.

Vem lobbar för att ändra på det då? Borde inte det vara en fråga för Svemo eller ¨tminstone sveriges samlade RR-klubbar!?
 
Nu väntar jag bara på Perras :rofl :D

Haha.. Jag hade det i beräkningen redan från start :D

Men han har rätt. När jag skrev "landets samlade RR-klubbar" så innefattar ju det dock alla klubbanslutna förare vilket i förlängningen är alla som kör. Ni från sthlm (jag har redan 3 banor inom 18 mil) borde ju slåss för livet för att få en till bana på nära håll!
 
måste vara ganska coolt och sitta som publik i hästsko läktaren och se bilarna sticka iväg på stripen. närmare lär man väl inte komma.
riktigt synd att man inte tänkt med hojar när man ritade banan. hade hoppats på det.
 
Tråkigt att höra. Hur har du fått de uppgifterna?

En intervju med anläggningschefen. Banan dom bygger nu kommer korsa raktframbanan och kräver lite arbete vid varje "öppning". Finns inte tillräckligt med avåkningszoner för mc.

Allt handlar alltid om pengar.
 
En intervju med anläggningschefen. Banan dom bygger nu kommer korsa raktframbanan och kräver lite arbete vid varje "öppning". Finns inte tillräckligt med avåkningszoner för mc.

Allt handlar alltid om pengar.

Kan man inte (otroligt spekulativt) bygga in lite vidrigt tighta chikaner innan de partierna då (för MC) så att man få ner farten så pass att avåkningszoner knappt blir ett problem? Farter ner mot 50-70 och airfence borde väl kunna va ok även om betongen är orubblig vid en viss punkt?
 
Kan man inte (otroligt spekulativt) bygga in lite vidrigt tighta chikaner innan de partierna då (för MC) så att man få ner farten så pass att avåkningszoner knappt blir ett problem? Farter ner mot 50-70 och airfence borde väl kunna va ok även om betongen är orubblig vid en viss punkt?
Rakt-fram-banan finns väl redan? Det enda som är bökigt att få till m.a.p. avåkningszoner är in i "Arenan" med läktarna. Har inte varit där, men förmodar att det är där dragracingen startar och därför gått om hårda räcken. Finns inte plats för chikaner.
Gissar att det hade varit bättre om hojar i så fall körde runt läktarna helt, eller likt Bercy-köra in under läktarna :)
 
Rakt-fram-banan finns väl redan? Det enda som är bökigt att få till m.a.p. avåkningszoner är in i "Arenan" med läktarna. Har inte varit där, men förmodar att det är där dragracingen startar och därför gått om hårda räcken. Finns inte plats för chikaner.
Gissar att det hade varit bättre om hojar i så fall körde runt läktarna helt, eller likt Bercy-köra in under läktarna :)


Nonsens, klart det finns plats för chikaner. En hoj behöver inte va mer än 30 cm bred om man ska hårdra det.

Sen vet jag också att det ger dålig racing.. Men om 1 omkörningsmässigt obrukbar sektion ger att vi får en till bana i sverige så är väl det ett lågt pris att ´betala!?

Jag vet ju inte hur helheten ser ut. Kanske blir banan alldeles för tråkig om man ska modifiera bort alla riskzoner, då är det väl bara att gilla läget.

Men om RR nu inte fick vara med i planen från början, så får vi väl kämpa för att göra NÅGOT av det iaf!
 
Kan man inte (otroligt spekulativt) bygga in lite vidrigt tighta chikaner innan de partierna då (för MC) så att man få ner farten så pass att avåkningszoner knappt blir ett problem? Farter ner mot 50-70 och airfence borde väl kunna va ok även om betongen är orubblig vid en viss punkt?
På Mantorp är det ju en betongvägg i utgången på F2-kurvan, och Sviestad var ju fram till inte allt för länge sen inte godkänd för bilar av just säkerhetsskäl, Bergskurvan hade inte avåkningszon nog att stoppa en bil innan det verkligen tar stopp, vilket man ju löste genom att dom kör genom Rondellen. Så allt går ju att lösa, på olika sätt.
 
Nonsens, klart det finns plats för chikaner. En hoj behöver inte va mer än 30 cm bred om man ska hårdra det.

Sen vet jag också att det ger dålig racing.. Men om 1 omkörningsmässigt obrukbar sektion ger att vi får en till bana i sverige så är väl det ett lågt pris att ´betala!?

Jag vet ju inte hur helheten ser ut. Kanske blir banan alldeles för tråkig om man ska modifiera bort alla riskzoner, då är det väl bara att gilla läget.

Men om RR nu inte fick vara med i planen från början, så får vi väl kämpa för att göra NÅGOT av det iaf!
Ser ut som att man kommer ut ur depån och kör in i höger dragracingfält och kör mot riktningen ned till en 180 graders och ut på rakan i vänster dragracingfält nu i rätt riktining. Bägge fälten har säkert permanenta hårda räcken och ingen möjlighet till avåkningszon, knappt airfence. Jämför om du skulle vända på Mantorps raka och tillbaka igen.

Jag minns när Pro Superbike ställde in på Sturup, en bana som inte är lika trång och med betydligt lägre hastigheter än jag gissar att Tierp/TTA siktar på här. Visst går det att köra ändå, se IoMTT och Bogesundsvägen, men kan man klassa den för Svemo?
 
Last edited:
Högern efter start och mål blir kanske också tight med hoj, då depåtfarten måste skyddas. För bilar kan de sätta upp räcken, men det är inte helt lyckat med hoj. Pro Superbike eller BoTT kör ju inte med STCC/TTA när de kör i Frihamnen i Götet, Solvalla osv. Finns säkert goda skäl för detta.
 
Har mailats med dem om detta.
Man säger att det är för stora ombyggnader för att bedriva bandagskörning för hojar eller bilar i kurvkategorin.
Så TTA racet är vad jag nu förstår det som ska köras sen inget mer.
Har förklarat att intresse och underlag finns för att bedriva träning för race och gatåkare.
Att fylla upp en dag i veckan med folk som betalar för att åka ser jag inga problem med i denna regionen.
Återstår att se vad som sker framöver.
 
Ser ut som att man kommer ut ur depån och kör in i höger dragracingfält och kör mot riktningen ned till en 180 graders och ut på rakan i vänster dragracingfält nu i rätt riktining. Bägge fälten har säkert permanenta hårda räcken och ingen möjlighet till avåkningszon, knappt airfence. Jämför om du skulle vända på Mantorps raka och tillbaka igen.

Jag minns när Pro Superbike ställde in på Sturup, en bana som inte är lika trång och med betydligt lägre hastigheter än jag gissar att Tierp/TTA siktar på här. Visst går det att köra ändå, se IoMTT och Bogesundsvägen, men kan man klassa den för Svemo?


Klart du har rätt. Min poäng är mer att ingenting är omöjligt.

Gör om rakan till en jäkla gymkana-bana då om det är vad som krävs för att få ner farten så det är säkert. Men vi skulle få en till bana.


Tråkigt att de kom så långt i planerna innan det hela kom till ytan. Som K-kid säger finns säkert underlag för minst en heldag/vecka, framförallt om banan görs svemo-godkänd så det kan raceas på den..

Gatkörningar, SMC-kurser, raceträningar, race.. Det är ju inte så att banorna står tomma pga bristande intresse eller underlag.

Frågan är ju då däremot hur de skulle tackla miljökraven som verkar vara anledningen till att många banor står tomma alltför ofta? Har de bara tillstånd till X antal aktivitetsdagar så sätter ju det direkt gränsen för hur stor intressentgrupp man vill ha. Rätt meningslöst att investera för större efterfrågan när utbudet begränsas pga buller-muppar och miljö-häxor.
 
Blir den så småningom klassad för RR så ser man ju direkt att kurvan längst åt höger med tre apex kommer bli en klassiker :D
 
Är faktiskt mer intresserad av Viking Motorpark utanför Enköping. Där verkar planerna vara en riktigt bana.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top