Roadracing: banrekord, svenska banor, alla klasser?

Ja tror de hade 115 kilo som viktgräns då den ändrades till 130 kilo sen.

Det hade varit väldigt intressant om ex Alatalo som är insatt i den världen hade tid att berätta om skillnaden mellan Moto GP alla 80 tals gaffel/bakdämpare o en ny ex öhlin txt elektrisk styrd dämpning.

Jag har svårt att tro motogp, s 80 tals fjädring ramgeometri motorns effektutag däckens compound blandningar var bättre än dagen nya 600-1000cc sporthojar..

Men vikten spelar en stor roll i hur sent man kan bromsa hur hårt det axar o vilken hastighet man kan ha i kurvor.

Så körde denna c, bergman nytt varv rekord med en säg 70 kg tyngre hoj än för 33 år sedan är det mycket bra gjort o detta bevisar då att med nyare material går det att steka en 33 år gammal 2T Moto GP hoj..

Men som sagt det hade varit väldigt intressant om Alatalo har lust o tid att skriva ett längre alster om dessa skillnader..

Bra gjort av C, berggren vem han än är!!
 
Det hade varit väldigt intressant om ex Alatalo som är insatt i den världen hade tid att berätta om skillnaden mellan Moto GP alla 80 tals gaffel/bakdämpare o en ny ex öhlin txt elektrisk styrd dämpning.

Jag har svårt att tro motogp, s 80 tals fjädring ramgeometri motorns effektutag däckens compound blandningar var bättre än dagen nya 600-1000cc sporthojar..

Men vikten spelar en stor roll i hur sent man kan bromsa hur hårt det axar o vilken hastighet man kan ha i kurvor.

Så körde denna c, bergman nytt varv rekord med en säg 70 kg tyngre hoj än för 33 år sedan är det mycket bra gjort o detta bevisar då att med nyare material går det att steka en 33 år gammal 2T Moto GP hoj..

Men som sagt det hade varit väldigt intressant om Alatalo har lust o tid att skriva ett längre alster om dessa skillnader..

Bra gjort av C, berggren vem han än är!!
Bergman har åkt SSP VM några år till och från. Han kör även enduranceVM
 
Läste tråden o däck, effekt, vikt o ramprat, men nu även fjädring. I ett reportage, provkördes bla R1 o R1M, där de skrev att tiden reducerades med ca en sekund på nån bana ( tyvärr, glömt var, ingen referens). Elektroniska dämpare är, som jag förstår det, den primära skillnaden, där även ett bredare bakdäck är standard på annars väldigt lika maskin, ja, nån kolfiber kåpa skiljer även.
Om en sekund kan hämtas enbart på byte av fjädring!
Kan det vara så att tex en elektronisk ställer in sig aktivt, så en förinställd vanlig helt enkelt inte varit justerad(hur det nu görs är en annan fundering) efter förare, och därför medfört stor skillnad? Eller tusen andra skäl
Eller är skillnaden så stor?

I alla fall, till rekorden, o rykten som jag nåddes av gjorde gällande att Kinnekulle kördes kring 55-56, av SM åkare, men att en förare kört 54 under en dag som ett team från Yamaha huserade på banan för testning av vad vet jag.
Just han F.Backlund var det tydligen som fräste runt likt ett skollat ollon.
Rykten rykten indeed, men även kuriosa.
 
I alla fall, till rekorden, o rykten som jag nåddes av gjorde gällande att Kinnekulle kördes kring 55-56, av SM åkare, men att en förare kört 54 under en dag som ett team från Yamaha huserade på banan för testning av vad vet jag.
Just han F.Backlund var det tydligen som fräste runt likt ett skollat ollon.
Rykten rykten indeed, men även kuriosa.

Kinnekulle är ju svårt att hitta tillförlitligà tider eftersom det inte tävlas där (som tur är), men 55-56 tider tror jag ”ganska många” löser.
Har själv kört 56-tider där så om jag extrapolerar till de riktigt snabba så borde 52 tider vara helt rimliga
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top