Roadracing: banrekord, svenska banor, alla klasser?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja tror de hade 115 kilo som viktgräns då den ändrades till 130 kilo sen.

Det hade varit väldigt intressant om ex Alatalo som är insatt i den världen hade tid att berätta om skillnaden mellan Moto GP alla 80 tals gaffel/bakdämpare o en ny ex öhlin txt elektrisk styrd dämpning.

Jag har svårt att tro motogp, s 80 tals fjädring ramgeometri motorns effektutag däckens compound blandningar var bättre än dagen nya 600-1000cc sporthojar..

Men vikten spelar en stor roll i hur sent man kan bromsa hur hårt det axar o vilken hastighet man kan ha i kurvor.

Så körde denna c, bergman nytt varv rekord med en säg 70 kg tyngre hoj än för 33 år sedan är det mycket bra gjort o detta bevisar då att med nyare material går det att steka en 33 år gammal 2T Moto GP hoj..

Men som sagt det hade varit väldigt intressant om Alatalo har lust o tid att skriva ett längre alster om dessa skillnader..

Bra gjort av C, berggren vem han än är!!
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Det hade varit väldigt intressant om ex Alatalo som är insatt i den världen hade tid att berätta om skillnaden mellan Moto GP alla 80 tals gaffel/bakdämpare o en ny ex öhlin txt elektrisk styrd dämpning.

Jag har svårt att tro motogp, s 80 tals fjädring ramgeometri motorns effektutag däckens compound blandningar var bättre än dagen nya 600-1000cc sporthojar..

Men vikten spelar en stor roll i hur sent man kan bromsa hur hårt det axar o vilken hastighet man kan ha i kurvor.

Så körde denna c, bergman nytt varv rekord med en säg 70 kg tyngre hoj än för 33 år sedan är det mycket bra gjort o detta bevisar då att med nyare material går det att steka en 33 år gammal 2T Moto GP hoj..

Men som sagt det hade varit väldigt intressant om Alatalo har lust o tid att skriva ett längre alster om dessa skillnader..

Bra gjort av C, berggren vem han än är!!
Bergman har åkt SSP VM några år till och från. Han kör även enduranceVM
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Läste tråden o däck, effekt, vikt o ramprat, men nu även fjädring. I ett reportage, provkördes bla R1 o R1M, där de skrev att tiden reducerades med ca en sekund på nån bana ( tyvärr, glömt var, ingen referens). Elektroniska dämpare är, som jag förstår det, den primära skillnaden, där även ett bredare bakdäck är standard på annars väldigt lika maskin, ja, nån kolfiber kåpa skiljer även.
Om en sekund kan hämtas enbart på byte av fjädring!
Kan det vara så att tex en elektronisk ställer in sig aktivt, så en förinställd vanlig helt enkelt inte varit justerad(hur det nu görs är en annan fundering) efter förare, och därför medfört stor skillnad? Eller tusen andra skäl
Eller är skillnaden så stor?

I alla fall, till rekorden, o rykten som jag nåddes av gjorde gällande att Kinnekulle kördes kring 55-56, av SM åkare, men att en förare kört 54 under en dag som ett team från Yamaha huserade på banan för testning av vad vet jag.
Just han F.Backlund var det tydligen som fräste runt likt ett skollat ollon.
Rykten rykten indeed, men även kuriosa.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
I alla fall, till rekorden, o rykten som jag nåddes av gjorde gällande att Kinnekulle kördes kring 55-56, av SM åkare, men att en förare kört 54 under en dag som ett team från Yamaha huserade på banan för testning av vad vet jag.
Just han F.Backlund var det tydligen som fräste runt likt ett skollat ollon.
Rykten rykten indeed, men även kuriosa.

Kinnekulle är ju svårt att hitta tillförlitligà tider eftersom det inte tävlas där (som tur är), men 55-56 tider tror jag ”ganska många” löser.
Har själv kört 56-tider där så om jag extrapolerar till de riktigt snabba så borde 52 tider vara helt rimliga
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top